2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Jeugd onderwijs (2)
Wat willen we bereiken?
Algemeen strategisch doel
Een optimale deelname van jongeren aan het maatschappelijk verkeer en een toegankelijke
onderwijsinfrastructuur die behoort bij de centrumfunctie van Leeuwarden.
Strategische hoofddoelen
Onderwijsvoorzieningen
Een toegankelijk (sociaal, economisch, cultureel), gevarieerd en innovatief aanbod van
onderwijsvoorzieningen (basis-, voortgezet, beroeps-, wetenschappelijk en tweede kansonderwijs)
Jeugd algemeen
Jongerenparticipatie, ontmoeting en algemene jongerenvoorzieningen voor 0-23 jarigen
Jeugd specifiek (preventief/curatief/repressief)
Geen jongere valt tussen wal en schip: elke jongere is bezig met opleiding of betaald werk of is actief
in een werk-leertraject of neemt deel aan een activerings- of zorgtraject
Kennisstad
Een sterke positie van Leeuwarden als kennis- en studiestad
Effecten
Nulme
ting
2007
2008
2009
2010
1 Onderwijsvoorzieningen
A
Over de stad gespreid aanbod van basis- en brede scholen
Indicatoren:
In elk verwijsgebied minimaal één voorziening voor
basisonderwijs
Aantal brede scholen in Leeuwarden met een specifiek op
het gebied toegesneden voorzieningenpakket
3
100%
5
100%
7
100%
pm
100%
pm
Op niveau brengen van de (fysieke) kwaliteit van de
schoolgebouwen (incl. cluster 3 en 4-scholen)
Indicatoren:
Percentage scholen dat voldoet aan de brandveiligheid- en
inbraakeisen
Percentage scholen dat nieuwe onderwijsinhoudelijke
ontwikkelingen kan onderbrengen
80%
80%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
B
Nieuw MOP-doel tweede kansonderwijs
(Nieuwe WEB (Wet Educatie Beroepsonderwijs) wordt m.i.v. 1-
1-2007 van kracht; ambities worden eind 2006 verwoord)
Indicator:
Totaal aantal deelnemers-contacturen voor
volwasseneneducatietrajecten (MOP)
pm
pm
pm
pm
pm
Jeugd algemeen
C
Het vergroten van de jongerenparticipatie op wijk- en
gemeentelijk niveau
Indicator:
Aantal jongerenplatforms c.q. jongereninitiatieven
7
10
10
10
10
Vergroten van het aantal jongerenvoorzieningen
Indicatoren:
Percentage wijken waar minimaal één centrale speelplek
en enkele kleine speelplekken aanwezig zijn.
Percentage van de ruimte en de gemeentelijke
investeringssom dat in nieuwe uitleg- en stedelijke
vernieuwingsgebieden aan speelruimte wordt
besteed.
90%
90%
3%
100%
3%
100%
3%
100%
3%
34
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Jeugd onderwijs {2}
Effecten
Nulme
ting
2007
2008
2009
2010
Jeugd specifiek
D
Voorkomen en verminderen van taalachterstanden (MOP):
Indicatoren:
Aantal (t.o.v. de doelgroep achterstandsleerlingen)
allochtone en autochtone peuters en kleuters dat
deelneemt aan voor- en vroegschoolse programma's
(nulmeting 2004) (MOP)
Aantal in te richten schakelvoorzieningen (op basis van
pilot in schooljaar 2005-2006)) (MOP)
215
34%)
0
240
38%)
1
248
45%)
1
487 a
500
50%
1
1
Jongeren die niet op school zitten of werk hebben volgen een
specifiek traject
Indicatoren:
Aantal jongeren dat instroomt in RIB-trajecten
Fo u rstar)( RI B=Reïnteg ratiebed rijf)
Aantal jongeren dat terug gaat naar school
Aantal jongeren dat instroomt in een activerings- of
zorgtraject
100
60
50
90
70
55
80
80
60
70
90
65
E
Vergroten van het aantal voortijdige schoolverlaters (VSV) dat
herplaatst wordt (MOP)
Indicatoren:
Regionaal aantal (ten opzichte van de doelgroep voortijdige
schoolverlaters) allochtone en autochtone scholieren dat
herplaatst is (nulmeting 2004) (MOP)
Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO-
jongeren dat het beoogde diploma behaalt
Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO-
jongeren dat het traject niet afrondt en doorstroomt naar
een opleiding op startkwalificatieniveau
177
Nulme
ting in
2006
Nulme
ting in
2006
210
230
245
Het door preventieve maatregelen verminderen van het
aantal VSV-ers
Indicator:
Aantal VSV-ers in RMC regio Friesland Noord dat
instroomt (RMC=Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
Jongeren)
700
630
567
510
459
I Kennisstad
F
Een sterk MBO en HBO (en WO)
Indicator:
Gerealiseerde Kenniscampus HBO naast de bestaande
campussen van MBO (Friesland College en Friese Poort)
X
Afgestemd evenwicht tussen de vraag naar specifieke kennis
en te starten nieuwe opleidingen
Indicator:
Aantal gezamenlijke kenniscirculatie/-uitwisselingstrajecten
van gemeente Leeuwarden met MBO en HBO
0
pm
pm
pm
pm
35