m
m
<t
<t
<t
»t
<t
it
t
<t
it
Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Jeugd onderwijs {Z
Stand van zaken
Onderwijsvoorzieningen
Met ingang van het schooljaar 2006-2007 heeft het Rijk een deel van de GOA-middelen rechtstreeks
aan de schoolbesturen beschikbaar gesteld. Het gemeentelijk deel van de GOA-middelen wordt onder
meer ingezet voor de vroeg- en voorschoolse educatie, ontwikkeling brede scholen en de Schakelklas
(voor leerlingen met achterstand op taal en rekenen). Met de schoolbesturen worden afspraken
gemaakt over de inzet van de GOA-middelen zodanig dat de activiteiten elkaar aanvullen en
versterken. In oktober 2006 heeft een conferentie met de schoolbesturen en besturen van
jeugdinstellingen plaatsgevonden waarin de ontwikkeling van brede scholen in Leeuwarden is
besproken en afstemmingsafspraken zijn gemaakt.
Het rijksbeleid ten aanzien van volwasseneneducatie voor 2007 en verder is nog niet bekend. Hoe de
rijksmiddelen zullen worden ingezet is dus nog niet aan te geven. De verwachting is dat hierover pas
eind 2006-begin 2007 duidelijkheid bestaat.
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
PRESTATIES Incidenteel
2007
2008
2009
2010
2011
Effect
Onderwijsvoorzieningen
Onderwijshuisvesting:
A
Programma 2006/2007
X
Zuidlanden
X
X
X
Cluster 3 onderwijs
X
Cluster 4 onderwijs
X
Primair onderwijs Leeuwarden-Oost
X
Piter Jelles Montessori
X
Piter Jelles
X
Comenius (incl. aanvulling Zuidlanden)
X
X
Spoedeisende voorzieningen
X
X
X
X
X
Algehele aanpassingen
X
X
X
X
X
Kennisstad
Realisatie Kenniscampus
X
X
F I
PRESTATIES Structureel
Onderwijsvoorzieningen
Het doen uitvoeren van de (verlengde) schoolbestuurlijke taak door de Bestuurscommissie
Proloog (openbaar primair onderwijs) en de stichting OSG Piter Jelles (openbaar voortgezet
onderwijs)
Het instandhouden en (doen) optimaliseren van onderwijshuisvesting
Het stimuleren van de ontwikkeling van het MBO (ROC's) en HBO
Het doen uitvoeren van tweede kansonderwijs (VAVO)
Jeugd algemeen
A en B
Het instandhouden en optimaliseren van voorzieningen voor de jeugd
Het instandhouden en uitbreiden van jongerenplatforms in de wijken
Het instandhouden van een gemeentelijke jongerenadviesraad
Het doen uitvoeren van jeugd- en jongerenwerk
Het doen uitvoeren van de vijf functies van het lokaal preventief jeugdbeleid: Pedagogische
hulpverlening,Zorgcoördinatie,Informatie en Advies, Signalering, Toeleiding.
Het instandhouden van het peuterspeelzaalwerk
3 6
I
m
It
<t
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Jeugd onderwijs (2)
PRESTATIES Structureel
Effect
I Jeugd specifiek
Het bevorderen van een gezonde ontwikkeling van 0-25 jarigen
Het versterken van de sluitende aanpak jongeren 0-25 jaar
Het uitvoeren van de Verordening Leerlingenvervoer
Het uitvoeren van de Leerplichtwet
(Collectieve en individuele) ondersteuning van scholen en leerlingen
Het bestrijden van voortijdig schoolverlaten
Het voorkomen van schooluitval en schoolverzuim
Het doen uitvoeren van opvoeding- en gezinsondersteuning
Het regisseren van de onderwijsachterstandbestrijding in overleg met schoolbesturen/
scholen/welzijnsinstellingen
Het verder ontwikkelen van de zorgmonitor voor zorg- en risicoleerlingen
Het uitvoeren van de RMC-wet
Het verder uitbouwen van het concept "Brede school"
Het inkopen en doen uitvoeren van reïntegratietrajecten voor jongeren (W&l).
D en E
Kennisstad
Het stimuleren van de ontwikkeling van het Hoger en Wetenschappelijk onderwijs
Stimulering en facilitering van studentenvoorzieningen
Stimuleren nieuwe vormen van samenwerking tussen VMBO, MBO en HBO.
F
Stand van zaken
Onderwijsvoorzieningen
Met de besturen van de onderwijsinstellingen is overeenstemming bereikt over de financiering van
werkzaamheden (binnen de door de Raad gegeven kaders), nu het Rijk een deel van de rijksbijdragen
GOA rechtstreeks aan de scholen beschikbaar stelt.
Jeugd algemeen en specifiek
In het collegeprogramma Leeuwarden werkt! wordt als uitgangspunt gehanteerd dat er geen kind
buiten de boot valt.
De Zorgmonitor is in het onderwijsveld en bij (hulpverlenings)instellingen als Kinderopvang,
peuterspeelzalen, Thuiszorg, Jeugdzorg in gebruik genomen (convenanten zijn getekend). Het traject
gericht op de ondersteuning van de Sociale Teams heeft inmiddels goed vorm gekregen. \/oor de
Zorgmonitor is zowel van de kant van het Rijk als van andere gemeenten veel belangstelling. Met het
Rijk en de gemeenten Rotterdam, Helmond, Hengelo en Enschede is de mogelijkheid van een
gezamenlijk organisatieverband in onderzoek genomen waaraan meer gemeenten in Nederland
kunnen deelnemen. Expertise wordt daarmee versterkt tegen geringere kosten.
In de Sluitende Aanpak Jongeren is de relatie met leerplicht- en de RMC-taak (Regionaal Meld
Centrum jongeren) versterkt. Cruciaal is dat scholen een spilfunctie vervullen die in de
schoolzorgstructuur moet worden verankerd. In dat kader neemt Leeuwarden, samen met de
gemeenten Den Bosch, Zoetermeer en Almere deel in een Equalproject (InSight) waarin de
ontwikkeling van de zorgstructuur, de rol en positie van de zogenoemde Sluisgroep en expertise
ontwikkeling nader worden uitgewerkt. De Zorgmonitor speelt bij dit alles een belangrijke rol.
Experimenten ais 'Jongerenwerk op school' zijn uitgevoerd, eveneens het verder ontwikkelen van
brede scholen en het bijdragen aan nieuwe onderwijsconcepten (bijvoorbeeld: samenwerkingsproject
Knoopcollege-Friese Poort waarin probleemjongeren vroegtijdig in aanraking worden gebracht met en
getraind in beroepsgericht werken).
Wat het jongerenwerk betreft, zal het resultaat van de discussie over het inzetten van de extra
middelen nieuw beleid geïmplementeerd worden. Het gaat dan om het vaststellen van inzet op wijk
en buurtniveau, jongerenwerk op school en themagewijze inzet jongerenwerk.
In 2007 wordt wederom een impuls gegeven op het terrein van onderwijshuisvesting, die is bedoeld
om grote onderhoudsachterstanden definitief weg te werken, maar ook om de huisvesting van het
voortgezet onderwijs voor tientallen jaren te verzekeren, zodanig dat ook de nieuwste
onderwijsconcepten kunnen worden ondergebracht.
37