Effecten Stand van zaken Economie 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Economie en Toerisme (3) Nulme 2007 2008 2009 2010 ting Markten, standplaatsen en kermissen O Het aantal kramen van bestaande weekmarkten en bloemmarkt is stabiel. Indicator: aantal kramen op weekmarkt en 2005 109 min 100 min 100 min 100 min 100 deelnemers bloemenmarkt. 180 180 180 180 180 P Plaats bij de eerste 10 van de beste landelijke markten Indicator Score jaarlijkse lijst CVAH (Centrale Vereniging voor Ambulante Handel) 2 (2004) Top 10 Top 10 Top 10 Top 10 Q De afname van het aantal standplaatsen is beperkt. Indicator: 2005 Inkomsten (in uit verhuur standplaatsen blijven stabiel. 22.000 22.000 22.000 22.000 22.000 R Stabilisering attracties en selectie op kwaliteit Indicator: Aantal attracties 32 30 30 30 30 Ad A Werkgelegenheid Grafiek 1: Geïndexeerde werkgelegenheidsontwikkeling Leeuwarden, Friesland en Nederland 1996=100. De werkgelegenheid in Leeuwarden is tussen mei 2004 en mei 2005 volgens het provinciaal werkgelegenheidsregister gekrompen van 54708 banen naar 54186 (15 uur en meer). Een krimp derhalve van 522 banen ofwel -1,0 Daarmee 'scoort' Leeuwarden iets slechter dan het gemiddelde in Friesland van -0,7% en het gemiddelde in Nederland van -0,6 De krimp van de Leeuwarder werkgelegenheid was deels administratief van aard. Door de verplaatsing van een administratief hoofdkantoor van een bedrijf met uitzendkrachten verdwenen 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Economie en Toerisme (3) (fictief) een paar honderd banen. Deze banen werden aan Leeuwarden toegerekend, maar feitelijk betrof het arbeidskrachten die niet in Leeuwarden werkzaam waren of maar in zeer beperkte aantallen. Gecorrigeerd hiervoor is de Leeuwarden werkgelegenheidskrimp 0,5 in banen van 15 uur per week en meer. Globaal kan gesteld worden dat de Leeuwarder banengroei en -krimp gelijke tred houdt met de landelijke en Friese. Over een periode van 10 jaar wijkt de totale groei weinig af. Er zit in Leeuwarden in de periode mei 2004 - mei 2005 groei in Leeuwarden in het aantal banen (15 uur per week en meer) in de sectoren industrie 26), nutsbedrijven 53), horeca 40), financiële instellingen 78), onderwijs 42) en gezondheids- en welzijnszorg 459). Krimp is er bij bouwnijverheid (-118), handel (-109), vervoer (-206), overige zakelijke dienstverlening (-197) en openbaar bestuur (-331). De daling in de sector landbouw met 259 banen moet als administratief opgevat worden. Het aantal parttime banen groeide overigens met 600 5,1 in de periode mei 2004 - mei 2005. Ad B Gemeentelijk ondernemingsklimaat In de benchmark gemeentelijk ondernemingsklimaat 2005 heeft Leeuwarden de achterstand ten opzichte van landelijk gemiddeld iets ingelopen, absoluut staat Leeuwarden nog 0,1 punt onder het gemiddelde. In 2007 volgt een tussenmeting, Leeuwarden streeft ernaar om in 2007 de achterstand te hebben ingelopen. Ad C Startersklimaat In het MOP staat als beoogd effect dat de waardering voor het gemeentelijk startersklimaat toeneemt in de periode tot 2009 met een half punt. Momenteel wordt overlegd met het ministerie van EZ om dit effect strakker te koppelen aan concrete activiteiten op startersgebied. Op het vlak van starterscentra is het beoogde effect gesteld op 1.000 m2. In 2006 is de situatie zo dat het startersproject Stable van de kenniscampus beschikt over 250 m2. Er zijn momenteel meerdere initiatieven om startersruimte te koppelen aan kennisinstellingen. Ad D Innovatie Binnen de Leeuwarder kennisinstellingen is de afgelopen twee jaar een spin-off project uitgevoerd, dat 5 nieuwe bedrijven heeft opgeleverd. In 2006 zullen vervolgafspraken worden gemaakt over projecten die tot startende bedrijven moeten leiden. Ad E Optimaal gebruik ICT-mogelijkheden Via een bijdrage aan de Friese internetexchange (FRIX) is een basis gelegd voor de ontwikkeling van nieuwe breedbanddiensten en samenwerking tussen bedrijven die een intensief gebruik van de FRIX maken. In overleg met de FRIX, ICT Center Friesland en de Internetacademie van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden worden vervolgacties ontwikkeld en uitgevoerd om tot de afgesproken hoeveelheid van 10 breedbanddiensten te komen. Bedrijfslocaties Ad F Bedrijventerreinen Het project Revitalisering Leeuwarden-West gaat in het najaar 2006 van start met de uitvoering. Resultaten op het vlak van gerevitaliseerde, nieuw uit te geven hectares bedrijventerrein wordt een apart onderdeel. In overleg met provincie, het ministerie van EZ, en de uitvoeringsorganisatie SNN is de waarde van de indicator gesteld op 4-6 ha in plaats van 9. Vastgoed en grondzaken Zonder gemeentelijk grondbeleid kan niet worden gestuurd, beheerst en/of verantwoording worden afgelegd dan wel uitgeoefend op de financiële voortgang van de projecten en exploitatiegebieden. Feitelijk is het grondbeleid een instrument ten behoeve van de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden. Daarbij gaat het vooral om het accommoderen van de woningbouw en de bedrijven. Om die doelstellingen te halen zal het grondbedrijf moeten zorgen voor voldoende bouwrijpe grond. Bij de te maken keuzes met betrekking tot welke wijze de gemeente deze productie wil realiseren spelen marktontwikkelingen een belangrijke leidende rol. Wat betreft de uitieglocaties de Zuidlanden en Blitsaerd, maar ook voor de (her)ontwikkeling van binnenstedelijke locaties, is gekozen voor samenwerking met marktpartijen (Publiek-private samenwerking). Tot het gemeentelijk vastgoedbestand behoren op dit moment ongeveer 220 objecten (door aankoop en verkoop varieert dit aantal). 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 74