2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Economie en i oerisme (3) Markten Halverwege 2006 is er gedurende de zomerkermisweek getest met een verplaatsing van de vrijdagmarkt naar de Nieuwestad. Momenteel wordt deze verplaatsing geëvalueerd. De resultaten worden meegenomen bij de benodigde verplaatsing vanwege de bouwwerkzaamheden Nieuw Zaailand. In de tweede helft van 2006 wordt het marktbeleid geëvalueerd. De resultaten daarvan zullen in 2007 zijn uitwerking krijgen. Accent begrotingsjaar Economie Opstellen en uitvoeren actieprogramma Stedelijke economie inclusief financiering Uitvoeren Profilering- en Acquisitiebeleid, met zwaartepunt op opbouwen en onderhouden acquisitienetwerken Uitvoering starters- en ICT beleid Bedrijfslocaties Newtonpark IV en voorbereiding nieuwe locaties Revitalisering Leeuwarden-West Parkmanagement Ontwikkeling nieuwe kantoorlocaties. Momenteel zijn er weinig grote kantoorlocaties beschikbaar. Nu de economie aantrekt mag worden verwacht dat de vraag naar deze grotere locaties zal toenemen. Met marktpartijen wordt overlegd over mogelijkheden om op voorraad te investeren in grotere kantooroppervlakten Besluitvorming en uitvoering van het masterplan FEC/WTC, uitbreiding en herontwikkeling van locaties, bouwrijp maken van Businesspark IV, verdere voorbereiding ontwikkeling Newtonpark IV, uitvoering van het revitaliseringsproject Bedrijventerrein Leeuwarden West, uitbreiding van de PDV- locatie "De Centrale", herontwikkeling locatie LPF Vastgoed en grondzaken Voor wat betreft de bedrijfslocaties: zie aandachtspunt hiervoor. Grondzaken: verdere ontwikkeling plan Zuiderburen; strategische grondverwerving; voorbereiding ontwikkeling woningbouwlocaties dorpen; ontwikkeling binnenstedelijke locaties, al dan niet in samenwerking met de PPS 3 Plus Vastgoed: verdere vormgeving professionele vastgoedorganisatie; (in termijnen) wegwerken van achterstallig (groot) onderhoud. Strategische verwervingen Vroegtijdige verwerving van grondposities en vastgoed biedt de mogelijkheid om toekomstige verdienpotentie te genereren of verliezen te beperken. Ten behoeve van de uitleggebieden is er sprake van een behoorlijke voorraad ontwikkelareaal. Strategische aankopen zullen daarom naar verwachting zich vooral in het bestaande stedelijk gebied kunnen voordoen. Een strategische aankoop in dit kader kan zorgen voor economische impuls, maar ook katalysator zijn voor een stedenbouwkundige kwaliteitsslag. Een voorbeeld hiervan is de aankoop van discotheek Rock It in het Harmoniekwartier. Er zijn op dit moment begrotingstechnisch geen middelen c.q. krediet beschikbaar om strategische aankopen te financieren. Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart Uitvoering Actieprogramma Toerisme Accent op concrete toeristische producten Opwaardering Wielengebied inclusief uitbouw Aqua Zoo Markten, standplaatsen en kermissen Markten en kermissen Ten aanzien van de plannen Nieuw Zaailand zal zowel voor de vrijdagmarkt als voor de zomerkermis een alternatieve ruimte gedurende de bouw moeten worden gezocht. Hier wordt momenteel over nagedacht. 50 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Economie en Toerisme (3) Nieuw beleid Vastgoed en grondzaken Optimalisatie onderhoud vastgoed. (N03-01) Uit een recent uitgevoerde inventarisatie blijkt dat er op de sportcomplexen sprake is van een grote onderhoudsopgave (conform beleidsnotitie sportaccommodaties)Veel van de bouwkundige voorzieningen zijn op leeftijd en voldoen niet meer aan de huidige eisen. Van de 87 was- en kleedruimten zijn 16 inmiddels 40 jaar of ouder en 49 ouder dan 25 jaar. Daarnaast moet aan diverse sportvelden groot onderhoud worden uitgevoerd. Er zijn drie scenario's uitgewerkt. In de minimale variant blijven alle gebouwen staan en wordt alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd en blijven alle velden voorzien van gras. In de tussenvariant worden de oudste gebouwen volledig gestript, opnieuw ingericht en waar nodig aangepast aan de huidige eisen en worden een aantal velden voorzien van kunstgras om capaciteitsproblemen bij een aantal clubs op te lossen. In de variant zoals deze ook is geschetst in de beleidsnotitie sportaccommodaties, worden de oudste gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw, en worden nog enkele velden extra voorzien van kunstgras waardoor herschikking en concentratie van de sportlocaties mogelijk wordt. Immers een belangrijk speerpunt uit genoemde notitie is het komen tot een optimalisatie van de ingezette middelen. Dit kan worden gerealiseerd door het aanbod aan sportaccommodaties zoveel mogelijk bijeen te brengen in de sportconcentratiegebieden, door gebruik te maken van kansen en momenten die zich voordoen in relatie tot ruimtelijke afwegingen, functionaliteit, en/of plannen van andere partijen. Op dit moment is het beschikbare budget echter onvoldoende om deze maatregelen uit te voeren. De onderhoudssituatie van het overige vastgoed wijkt niet sterk af van het beeld van de sportcomplexen. Ook hier moet (deels achterstallig) onderhoud worden weggewerkt, teneinde de gebouwen weer voor langere tijd optimaal te kunnen gebruiken c.q. verhuren. Daarnaast vergen toenemende eisen op het gebied van Arbo en (brand)veiligheid aanvullende investeringen. Dit jaar is, na uitgebreid onderzoek, geconstateerd dat door een gebrek aan middelen voor het meerjaren onderhoud achterstallig onderhoud is ontstaan. Achterstallig onderhoud ontstaat niet van het ene op het andere moment maar is het resultaat van jaren (3-15 jaar) structureel te weinig uitgevoerd onderhoud. Via een voorstel nieuw beleid wordt voorgesteld middelen beschikbaar te stellen om het achterstallig onderhoud te verhelpen. Indien de middelen ter beschikking worden gesteld kan, na uitvoering van de bijbehorende investeringen, worden gesproken van een prima uitgangssituatie. Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen, zowel organisatorisch als op het gebied van groot onderhoud, dienen te worden genomen om te voorkomen dat de gemeente in de toekomst weer voor een zodanige grote onderhoudsopgave komt te staan. De resultaten ontvang u zodra het onderzoek is afgerond, (planning 2007) Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart Bijdrage Expeditie Leeuwarden €50.000,-/jaar voor collegeperiode 2007-2010. Binnenstadsmonitor In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het functioneren van de binnenstad als koopcentrum. Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de herinrichting van de openbare ruimte ter verbetering van het verblijfsklimaat. De onderzoeksresultaten werden vergeleken met een eerder onderzoek uit 1994. Inmiddels is het project Binnenstad Nieuwestad afgerond. De binnenstadsmonitor dient normaal gesproken om de 4 a 5 jaar te worden herhaald om aldus trends en effecten tijdig te kunnen signaleren. Met het vorige onderzoek was een bedrag van afgerond 57.000 gemoeid en werd volledig gefinancierd uit de binnenstadsaanpak "Binnenstad Nieuwestad". Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd. Voorgesteld wordt daarom om het onderzoek in de eerste helft van 2007 plaats te laten vinden en de kosten ad 65.000 via Nieuw Beleid beschikbaar te stellen. Risico's Bedrijfslocaties In verband met procedures die lopen behoort het tot de mogelijkheden dat termijnen worden overschreden. Als deze procedures te lang lopen, kunnen subsidiemogelijkheden Kompas voor Newtonpark IV vervallen. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 77