2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Economie en i oerisme (3)
Markten
Halverwege 2006 is er gedurende de zomerkermisweek getest met een verplaatsing van de
vrijdagmarkt naar de Nieuwestad. Momenteel wordt deze verplaatsing geëvalueerd. De resultaten
worden meegenomen bij de benodigde verplaatsing vanwege de bouwwerkzaamheden Nieuw
Zaailand.
In de tweede helft van 2006 wordt het marktbeleid geëvalueerd. De resultaten daarvan zullen in 2007
zijn uitwerking krijgen.
Accent begrotingsjaar
Economie
Opstellen en uitvoeren actieprogramma Stedelijke economie inclusief financiering
Uitvoeren Profilering- en Acquisitiebeleid, met zwaartepunt op opbouwen en onderhouden
acquisitienetwerken
Uitvoering starters- en ICT beleid
Bedrijfslocaties
Newtonpark IV en voorbereiding nieuwe locaties
Revitalisering Leeuwarden-West
Parkmanagement
Ontwikkeling nieuwe kantoorlocaties. Momenteel zijn er weinig grote kantoorlocaties beschikbaar. Nu
de economie aantrekt mag worden verwacht dat de vraag naar deze grotere locaties zal toenemen.
Met marktpartijen wordt overlegd over mogelijkheden om op voorraad te investeren in grotere
kantooroppervlakten
Besluitvorming en uitvoering van het masterplan FEC/WTC, uitbreiding en herontwikkeling van
locaties, bouwrijp maken van Businesspark IV, verdere voorbereiding ontwikkeling Newtonpark IV,
uitvoering van het revitaliseringsproject Bedrijventerrein Leeuwarden West, uitbreiding van de PDV-
locatie "De Centrale", herontwikkeling locatie LPF
Vastgoed en grondzaken
Voor wat betreft de bedrijfslocaties: zie aandachtspunt hiervoor.
Grondzaken: verdere ontwikkeling plan Zuiderburen; strategische grondverwerving; voorbereiding
ontwikkeling woningbouwlocaties dorpen; ontwikkeling binnenstedelijke locaties, al dan niet in
samenwerking met de PPS 3 Plus
Vastgoed: verdere vormgeving professionele vastgoedorganisatie; (in termijnen) wegwerken van
achterstallig (groot) onderhoud.
Strategische verwervingen
Vroegtijdige verwerving van grondposities en vastgoed biedt de mogelijkheid om toekomstige
verdienpotentie te genereren of verliezen te beperken. Ten behoeve van de uitleggebieden is er
sprake van een behoorlijke voorraad ontwikkelareaal. Strategische aankopen zullen daarom naar
verwachting zich vooral in het bestaande stedelijk gebied kunnen voordoen. Een strategische
aankoop in dit kader kan zorgen voor economische impuls, maar ook katalysator zijn voor een
stedenbouwkundige kwaliteitsslag. Een voorbeeld hiervan is de aankoop van discotheek Rock It in het
Harmoniekwartier. Er zijn op dit moment begrotingstechnisch geen middelen c.q. krediet beschikbaar
om strategische aankopen te financieren.
Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart
Uitvoering Actieprogramma Toerisme
Accent op concrete toeristische producten
Opwaardering Wielengebied inclusief uitbouw Aqua Zoo
Markten, standplaatsen en kermissen
Markten en kermissen
Ten aanzien van de plannen Nieuw Zaailand zal zowel voor de vrijdagmarkt als voor de zomerkermis
een alternatieve ruimte gedurende de bouw moeten worden gezocht. Hier wordt momenteel over
nagedacht.
50
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Economie en Toerisme (3)
Nieuw beleid
Vastgoed en grondzaken
Optimalisatie onderhoud vastgoed. (N03-01)
Uit een recent uitgevoerde inventarisatie blijkt dat er op de sportcomplexen sprake is van een grote
onderhoudsopgave (conform beleidsnotitie sportaccommodaties)Veel van de bouwkundige
voorzieningen zijn op leeftijd en voldoen niet meer aan de huidige eisen. Van de 87 was- en
kleedruimten zijn 16 inmiddels 40 jaar of ouder en 49 ouder dan 25 jaar. Daarnaast moet aan diverse
sportvelden groot onderhoud worden uitgevoerd. Er zijn drie scenario's uitgewerkt. In de minimale
variant blijven alle gebouwen staan en wordt alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd en
blijven alle velden voorzien van gras. In de tussenvariant worden de oudste gebouwen volledig
gestript, opnieuw ingericht en waar nodig aangepast aan de huidige eisen en worden een aantal
velden voorzien van kunstgras om capaciteitsproblemen bij een aantal clubs op te lossen.
In de variant zoals deze ook is geschetst in de beleidsnotitie sportaccommodaties, worden de oudste
gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw, en worden nog enkele velden extra voorzien van
kunstgras waardoor herschikking en concentratie van de sportlocaties mogelijk wordt. Immers een
belangrijk speerpunt uit genoemde notitie is het komen tot een optimalisatie van de ingezette
middelen. Dit kan worden gerealiseerd door het aanbod aan sportaccommodaties zoveel mogelijk
bijeen te brengen in de sportconcentratiegebieden, door gebruik te maken van kansen en momenten
die zich voordoen in relatie tot ruimtelijke afwegingen, functionaliteit, en/of plannen van andere
partijen. Op dit moment is het beschikbare budget echter onvoldoende om deze maatregelen uit te
voeren.
De onderhoudssituatie van het overige vastgoed wijkt niet sterk af van het beeld van de
sportcomplexen. Ook hier moet (deels achterstallig) onderhoud worden weggewerkt, teneinde de
gebouwen weer voor langere tijd optimaal te kunnen gebruiken c.q. verhuren. Daarnaast
vergen toenemende eisen op het gebied van Arbo en (brand)veiligheid aanvullende investeringen.
Dit jaar is, na uitgebreid onderzoek, geconstateerd dat door een gebrek aan middelen voor het
meerjaren onderhoud achterstallig onderhoud is ontstaan. Achterstallig onderhoud ontstaat niet van
het ene op het andere moment maar is het resultaat van jaren (3-15 jaar) structureel te weinig
uitgevoerd onderhoud. Via een voorstel nieuw beleid wordt voorgesteld middelen beschikbaar te
stellen om het achterstallig onderhoud te verhelpen. Indien de middelen ter beschikking worden
gesteld kan, na uitvoering van de bijbehorende investeringen, worden gesproken van een prima
uitgangssituatie. Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen, zowel organisatorisch als op het
gebied van groot onderhoud, dienen te worden genomen om te voorkomen dat de gemeente in de
toekomst weer voor een zodanige grote onderhoudsopgave komt te staan. De resultaten ontvang u
zodra het onderzoek is afgerond, (planning 2007)
Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart
Bijdrage Expeditie Leeuwarden €50.000,-/jaar voor collegeperiode 2007-2010.
Binnenstadsmonitor
In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het functioneren van de binnenstad als koopcentrum.
Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de herinrichting van de openbare ruimte ter verbetering
van het verblijfsklimaat. De onderzoeksresultaten werden vergeleken met een eerder onderzoek uit
1994. Inmiddels is het project Binnenstad Nieuwestad afgerond.
De binnenstadsmonitor dient normaal gesproken om de 4 a 5 jaar te worden herhaald om aldus trends
en effecten tijdig te kunnen signaleren. Met het vorige onderzoek was een bedrag van afgerond
57.000 gemoeid en werd volledig gefinancierd uit de binnenstadsaanpak "Binnenstad Nieuwestad".
Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd.
Voorgesteld wordt daarom om het onderzoek in de eerste helft van 2007 plaats te laten vinden en de
kosten ad 65.000 via Nieuw Beleid beschikbaar te stellen.
Risico's
Bedrijfslocaties
In verband met procedures die lopen behoort het tot de mogelijkheden dat termijnen worden
overschreden. Als deze procedures te lang lopen, kunnen subsidiemogelijkheden Kompas voor
Newtonpark IV vervallen.
51