Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Zorg Opvang (4)
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
PRESTATIES Incidenteel
2007
2008
2009
2010
effect
Concretisering uitvoeringsplan huisvesting
kwetsbare groepen in Leeuwarden:
Het doen uitvoeren van (her)huisvesting van
kwetsbare groepen in kleinschalige
woonvoorzieningen.
X
A, B, C
PRE
ISTATIES Structureel
Effect
Opv
ang en zorgverlening
Het
verkrijgen van beleidsinformatie MO/VO (incl. verslavingszorg)
A ,B,C
Het
dak-
Het
beg
doen uitvoeren van maatschappelijke opvang. Minimaal behouden van het aantal plaatsen in de
en thuislozenopvang (inclusief dagopvang) (292 pi) en crisisopvang (55 pi),
doen verbeteren van doorstroom door inzet op preventie, opvang met persoonlijk
eleidingsplan. (keten van opvang naar zelfstandig wonen)
A
Het
Vert
doen uitvoeren van vrouwenopvang.
)etering preventie en nazorg in de vrouwenopvang
B
Het
doen uitvoeren van ambulante verslavingszorg
C
Het
Doo
mee
doen uitvoeren van sociale teams
r samenwerking tussen de instellingen in de sociale teams hebben cliënten met een
rvoudige problematiek één verantwoordelijk casemanager (registratie vanuit de sociale teams)
At/mD
Het
doen uitvoeren van maatschappelijke dienstverlening
At/mD
Het
doen uitvoeren van het beleid op het terrein van huiselijk geweld
D
Het
doen uitvoeren van gemeentelijk gezondheidsbeleid
E
Aan
pak van overgewicht 0-19 jarigen (MOP)
E
Aan
pak van overgewicht 19-55 jarigen (MOP)
E
Men
bep
sen met beperkingen (prestatieveld 6 WMO: de verlening van voorzieningen aan mensen metl
erkingen)
Het
verv
doen uitvoeren van het verstrekkingenbeleid, te weten woonvoorzieningen, hulpmiddelen,
oersvoorzieningen en hulp bij het huishouden.
F
Het
doen uitvoeren van WMO beleid, prestatieveld 6
F
Het
doen uitvoeren van de indicatiestelling ihkv de WMO
F
Het
nstandhouden van specifiek ouderenwerk
F, G
Het
regisseren van de totstandkoming van woonservicezones
F, G
Soc
ale integratie achterstandsgroepen
Het
nstandhouden van buurtopbouwwerk met een duidelijke opdracht
H, I
Het
nstandhouden van allochtonenopbouwwerk met een duidelijke opdracht
H, I
Het
nstandhouden van buurt- en wijkaccommodaties
H, I
Het
De 2
doen realiseren van voldoende niet-commerciële voorzieningen in het te ontwikkelen stadsdeel
-uidlanden
H, I
Het
faciliteren van burgerinitiatieven op het terrein van de multiculturele samenleving
H, i
Het
doen realisering van multifunctionele centra
H, I
Het
doen bevorderen van acceptatie van seksevraagstukken
H, I
Het
voor
doen terugdringen van discriminatie op grond van ras, geloof, culturele achtergrond en seksuele
keur
H, I
Alle
inbu
daarvoor in aanmerking komende nieuwkomers in 2007 volgen een wettelijk verplicht
rgeringprogramma
J
Bijst
behf
andsgerechtigde oudkomers volgen een inburgeringprogramma gericht op een betere
3ersing van de Nederlandse taal in combinatie met toeleiding naar betaalde arbeid
J
Oud
beh(
deel
komers zonder uitkering (allochtone vrouwen) volgen een inburgeringprogramma gericht op het
persen van de Nederlandse taal, het versterken van de opvoedingscompetenties en het
nemen aan activiteiten op de school van de kinderen
J
Ove
hg
Het i
zwei
doen uitvoeren van de gemeentelijke taak op grond van de Wet op de dierenbescherming (450
•fdieren)
60
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4)
Stand van zaken
Opvang en zorgverlening
Maatschappelijke Opvang
in 2006 is het project Regionale Maatschappelijke Zorg Friesland (uitwerking van
uitvoeringsprogramma MO/VO en verslavingszorg 2003-2004) afgerond. Een belangrijk resultaat is de
realisatie van inmiddels 18 sociale teams/zorgnetwerken in de provincie. In Leeuwarden zijn deze
teams sinds 2004 operationeel. In de provincie werken meerdere gemeenten vaak samen binnen één
team. Binnen de sociale teams werken hulpverleningsorganisaties samen ten behoeve van mensen
die kampen met meerdere problemen tegelijk. De toegang tot hulpverlening en onderlinge afstemming
wordt hierdoor verbeterd.
In ditzelfde kader maakt woonondersteuning de afgelopen jaren een grote groei door. Naast de
woonondersteuning door de instellingen op lokaal stedelijk niveau, werken instellingen ook steeds
meer provinciaal. Dit is mogelijk door afspraken tussen de instellingen en het Zorgkantoor over AWBZ
financiering voor activerende en ondersteunende begeleiding.
Voor de deconcentratie van voorzieningen van zowel maatschappelijke als crisisopvang zijn in Sneek,
Drachten en Heerenveen uitvoeringsplannen in ontwikkeling en opgesteld. In Sneek wordt in 2006
een kleinschalige woonvoorzieningen geopend. In Drachten en Heerenveen worden voor 2007 ev
plannen voor kleinschalige opvang ontwikkeld.
Vooralsnog wordt uitgegaan van behoud van het huidige aantal (opvang)plaatsen voor de provincie
Fryslan.
In 2005 hebben de MOA/O instellingen voor het eerst op basis van een gemeentelijk format gegevens
die de gemeente nodig heeft voor haar beleid op de korte en de langere termijn, geregistreerd. In
2006 zijn de registratiegegevens geanalyseerd. Dat zal moeten leiden tot inzicht in bijvoorbeeld
omvang en samenstelling van de doelgroepen, de trends in de in-, door- en uitstroom uit de
voorzieningen.
Naast de gemeentelijke registratie voor beleidsdoeleinden is de gemeente ook verantwoordelijk voor
gegevens aanlevering op basis van het registratiebesiuit Maatschappelijke Opvang van het ministerie
van VWS. Voor de implementatie hiervan heeft VWS een pilot (draait in 2006) ingesteld, waaraan ook
Leeuwarden en alle Friese MOA/O en VZ instellingen meedoen.
In 2006 is gewerkt aan een kostprijsmodel, dwz komen tot een eenduidige wijze van berekening van
kosten binnen de opvangvoorzieningen. Gefaseerd gaan ook de Leeuwarder opvanginstellingen aan
de slag met dit model.
Verslavingszorg
De in 2002 geopende dagopvangvoorzieningen spelen een belangrijke rol ten aanzien van bestrijding
van overlast. Zij zijn vindplaats voor outreachende hulpverlening. De dagbestedings activiteiten
(Skrep), die zijn gestart in 2004, zijn ook van groot belang.
In 2006 is de gebruiksruimte gerealiseerd. Verder is via de G26 intensief gelobbyd voor extra
rijksmiddelen voor medische heroïneverstrekking. De aanvraag van Leeuwarden is gehonoreerd, in de
loop van 2006 wordt gestreefd naar openstelling van een dergelijke voorziening. Financiering door het
rijk is vastgesteld tot en met 2007.
Huiselijk geweld
Het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) is geopend eind 2005. Het steunpunt is voor de
hele provincie en wordt door alle 30 gemeenten benut.
In 2006 komen voor het eerst registratiegegevens beschikbaar met betrekking tot de eerste meldingen
en herhalingsmeldingen.
In het najaar van 2006 is een landelijke campagne met betrekking tot "ouderenmishandeiing" van start
gegaan. Het Leeuwarder ASHG neemt hier aan deel, zodat meer informatie beschikbaar komt over de
aard en omvang van deze vorm van mishandeling.
De beleidsnotitie "Huiselijk Geweld: een Friese aanpak beleidsvisie van de Friese gemeenten 2006 -
2009 is afgerond. Deze notitie vormt de basis voor het beleid op het terrein van huiselijk geweld in
Fryslan.
Gezondheidsbeleid
In 2006 wordt een begin gemaakt met de uitvoering van het projectplan "Yn't Spier". Dit plan voorziet
in een aanpak van overgewicht voor jeugd en volwassenen. De uitvoering is opgedragen aan
Thuiszorg Het Friese Land, BV Sport, GGD Fryslan.
In 2007 moet de gemeente de eerste stand van zaken aan het rijk weergeven.