Wat doen we daarvoor? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan; Programma Zorg Opvang (4) De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren PRESTATIES Incidenteel 2007 2008 2009 2010 effect Concretisering uitvoeringsplan huisvesting kwetsbare groepen in Leeuwarden: Het doen uitvoeren van (her)huisvesting van kwetsbare groepen in kleinschalige woonvoorzieningen. X A, B, C PRE ISTATIES Structureel Effect Opv ang en zorgverlening Het verkrijgen van beleidsinformatie MO/VO (incl. verslavingszorg) A ,B,C Het dak- Het beg doen uitvoeren van maatschappelijke opvang. Minimaal behouden van het aantal plaatsen in de en thuislozenopvang (inclusief dagopvang) (292 pi) en crisisopvang (55 pi), doen verbeteren van doorstroom door inzet op preventie, opvang met persoonlijk eleidingsplan. (keten van opvang naar zelfstandig wonen) A Het Vert doen uitvoeren van vrouwenopvang. )etering preventie en nazorg in de vrouwenopvang B Het doen uitvoeren van ambulante verslavingszorg C Het Doo mee doen uitvoeren van sociale teams r samenwerking tussen de instellingen in de sociale teams hebben cliënten met een rvoudige problematiek één verantwoordelijk casemanager (registratie vanuit de sociale teams) At/mD Het doen uitvoeren van maatschappelijke dienstverlening At/mD Het doen uitvoeren van het beleid op het terrein van huiselijk geweld D Het doen uitvoeren van gemeentelijk gezondheidsbeleid E Aan pak van overgewicht 0-19 jarigen (MOP) E Aan pak van overgewicht 19-55 jarigen (MOP) E Men bep sen met beperkingen (prestatieveld 6 WMO: de verlening van voorzieningen aan mensen metl erkingen) Het verv doen uitvoeren van het verstrekkingenbeleid, te weten woonvoorzieningen, hulpmiddelen, oersvoorzieningen en hulp bij het huishouden. F Het doen uitvoeren van WMO beleid, prestatieveld 6 F Het doen uitvoeren van de indicatiestelling ihkv de WMO F Het nstandhouden van specifiek ouderenwerk F, G Het regisseren van de totstandkoming van woonservicezones F, G Soc ale integratie achterstandsgroepen Het nstandhouden van buurtopbouwwerk met een duidelijke opdracht H, I Het nstandhouden van allochtonenopbouwwerk met een duidelijke opdracht H, I Het nstandhouden van buurt- en wijkaccommodaties H, I Het De 2 doen realiseren van voldoende niet-commerciële voorzieningen in het te ontwikkelen stadsdeel -uidlanden H, I Het faciliteren van burgerinitiatieven op het terrein van de multiculturele samenleving H, i Het doen realisering van multifunctionele centra H, I Het doen bevorderen van acceptatie van seksevraagstukken H, I Het voor doen terugdringen van discriminatie op grond van ras, geloof, culturele achtergrond en seksuele keur H, I Alle inbu daarvoor in aanmerking komende nieuwkomers in 2007 volgen een wettelijk verplicht rgeringprogramma J Bijst behf andsgerechtigde oudkomers volgen een inburgeringprogramma gericht op een betere 3ersing van de Nederlandse taal in combinatie met toeleiding naar betaalde arbeid J Oud beh( deel komers zonder uitkering (allochtone vrouwen) volgen een inburgeringprogramma gericht op het persen van de Nederlandse taal, het versterken van de opvoedingscompetenties en het nemen aan activiteiten op de school van de kinderen J Ove hg Het i zwei doen uitvoeren van de gemeentelijke taak op grond van de Wet op de dierenbescherming (450 •fdieren) 60 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4) Stand van zaken Opvang en zorgverlening Maatschappelijke Opvang in 2006 is het project Regionale Maatschappelijke Zorg Friesland (uitwerking van uitvoeringsprogramma MO/VO en verslavingszorg 2003-2004) afgerond. Een belangrijk resultaat is de realisatie van inmiddels 18 sociale teams/zorgnetwerken in de provincie. In Leeuwarden zijn deze teams sinds 2004 operationeel. In de provincie werken meerdere gemeenten vaak samen binnen één team. Binnen de sociale teams werken hulpverleningsorganisaties samen ten behoeve van mensen die kampen met meerdere problemen tegelijk. De toegang tot hulpverlening en onderlinge afstemming wordt hierdoor verbeterd. In ditzelfde kader maakt woonondersteuning de afgelopen jaren een grote groei door. Naast de woonondersteuning door de instellingen op lokaal stedelijk niveau, werken instellingen ook steeds meer provinciaal. Dit is mogelijk door afspraken tussen de instellingen en het Zorgkantoor over AWBZ financiering voor activerende en ondersteunende begeleiding. Voor de deconcentratie van voorzieningen van zowel maatschappelijke als crisisopvang zijn in Sneek, Drachten en Heerenveen uitvoeringsplannen in ontwikkeling en opgesteld. In Sneek wordt in 2006 een kleinschalige woonvoorzieningen geopend. In Drachten en Heerenveen worden voor 2007 ev plannen voor kleinschalige opvang ontwikkeld. Vooralsnog wordt uitgegaan van behoud van het huidige aantal (opvang)plaatsen voor de provincie Fryslan. In 2005 hebben de MOA/O instellingen voor het eerst op basis van een gemeentelijk format gegevens die de gemeente nodig heeft voor haar beleid op de korte en de langere termijn, geregistreerd. In 2006 zijn de registratiegegevens geanalyseerd. Dat zal moeten leiden tot inzicht in bijvoorbeeld omvang en samenstelling van de doelgroepen, de trends in de in-, door- en uitstroom uit de voorzieningen. Naast de gemeentelijke registratie voor beleidsdoeleinden is de gemeente ook verantwoordelijk voor gegevens aanlevering op basis van het registratiebesiuit Maatschappelijke Opvang van het ministerie van VWS. Voor de implementatie hiervan heeft VWS een pilot (draait in 2006) ingesteld, waaraan ook Leeuwarden en alle Friese MOA/O en VZ instellingen meedoen. In 2006 is gewerkt aan een kostprijsmodel, dwz komen tot een eenduidige wijze van berekening van kosten binnen de opvangvoorzieningen. Gefaseerd gaan ook de Leeuwarder opvanginstellingen aan de slag met dit model. Verslavingszorg De in 2002 geopende dagopvangvoorzieningen spelen een belangrijke rol ten aanzien van bestrijding van overlast. Zij zijn vindplaats voor outreachende hulpverlening. De dagbestedings activiteiten (Skrep), die zijn gestart in 2004, zijn ook van groot belang. In 2006 is de gebruiksruimte gerealiseerd. Verder is via de G26 intensief gelobbyd voor extra rijksmiddelen voor medische heroïneverstrekking. De aanvraag van Leeuwarden is gehonoreerd, in de loop van 2006 wordt gestreefd naar openstelling van een dergelijke voorziening. Financiering door het rijk is vastgesteld tot en met 2007. Huiselijk geweld Het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) is geopend eind 2005. Het steunpunt is voor de hele provincie en wordt door alle 30 gemeenten benut. In 2006 komen voor het eerst registratiegegevens beschikbaar met betrekking tot de eerste meldingen en herhalingsmeldingen. In het najaar van 2006 is een landelijke campagne met betrekking tot "ouderenmishandeiing" van start gegaan. Het Leeuwarder ASHG neemt hier aan deel, zodat meer informatie beschikbaar komt over de aard en omvang van deze vorm van mishandeling. De beleidsnotitie "Huiselijk Geweld: een Friese aanpak beleidsvisie van de Friese gemeenten 2006 - 2009 is afgerond. Deze notitie vormt de basis voor het beleid op het terrein van huiselijk geweld in Fryslan. Gezondheidsbeleid In 2006 wordt een begin gemaakt met de uitvoering van het projectplan "Yn't Spier". Dit plan voorziet in een aanpak van overgewicht voor jeugd en volwassenen. De uitvoering is opgedragen aan Thuiszorg Het Friese Land, BV Sport, GGD Fryslan. In 2007 moet de gemeente de eerste stand van zaken aan het rijk weergeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 82