2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4) Ten aanzien van aanpak overgewicht 19-55 jarigen is door de GGD eind 2005 een gezondheidsenquête onder volwassenen van 19 - 64 jaar en onder ouderen van 65+ gehouden. De resultaten hiervan worden bij de verdere uitwerking betrokken. Ouderen en gehandicaptenzorg Invoering Wet maatschappelijke ondersteuning Met ingang van 2007 is de gemeente in het kader van de WMO verantwoordelijk voor het verstrekken van hulp bij het huishouden aan mensen die hiervoor geïndiceerd worden. Een nieuwe verordening WMO zal met ingang van 2007 de huidige Wvg verordening vervangen. In het overgangsjaar 2007 wordt de verstrekking de individuele voorzieningen (voorheen Wvg en Huishoudelijke verzorging) klantgericht uitgevoerd met als uitgangspunten het huidige voorzieningenniveau en keuzevrijheid voor de burger waaronder het persoonsgebonden budget. Het Wmo-beleidsplan 2008-2011 wordt in 2007 gemaakt. Het accent ligt daarbij op het verbinden van beleidsterreinen, vooral wonen, welzijn, werken en zorg, om invulling te geven aan het uitgangspunt dat alle burgers zoveel mogelijk mee kunnen doen aan de samenleving. Het concept woonzorgzones wordt daartoe verder ontwikkeld met maatschappelijke opvang en wijkvoorzieningen. Accent begrotingsjaar Met betrekking tot de Maatschappelijke Opvang wordt de deconcentratie stedelijk en regionaal verder uitgewerkt en vorm gegeven. Invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Voorbereiding nota Gezondheidsbeleid 2008 -2011in relatie tot ontwikkeling beleidskaders WMO Nieuw beleid Woonzorgzone in De Zuidianden. Een onmiskenbare en onvermijdelijke maatschappelijke trend is de vergrijzing. Tussen nu en 2020 zal de zorgvraag in Nederland stijgen met 30%. Voor de toekomst zal de uitdaging zijn om nieuwe vormen van zorg en ondersteuning te ontwikkelen die binnen dit kader passen: integrale programma's voor wonen, zorg en welzijn, passend bij de leefstijl van de ouderen van nu, gericht op voorzieningen en diensten die aansluiten bij de ambitie van mensen om zelfstandig te blijven wonen, waarvoor mensen ook zelf zullen willen betalen (via bijvoorbeeld het huren of kopen van woningen-met-service), waardoor commerciële projectontwikkelaars zullen willen investeren. In de Zuidianden wordt een woon-service zone gerealiseerd. Kern van de woon-service zone vormt de woonzorgzone gevestigd in Jabickswoude. De zorg voorzieningen in de woonzorgzone hebben een algemeen verzorgende functie voor alle bewoners van Leeuwarden-Zuid. Ter stimulering van de vestiging van de benodigde voorzieningen op het terrein van zorg is een voorstel nieuw beleid voor een stimuleringsbudget opgesteld. Dagopvang daklozen aan de Tuinen Gelet op het uitgangspunt van deconcentratie van voorzieningen (stedelijk en naar de regio toe) moet een afweging plaatsvinden met betrekking tot de maatschappelijke opvang van alle doelgroepen. Om de voorziening aan de Tuinen vanaf 2007 gedurende de werkdagen open te kunnen houden, zijn er incidentele middelen nodig voor de jaren 2007 en 2008. Een voorstel nieuw beleid is hiertoe opgesteld. Impuls sociale investeringen Om een impuls te geven aan de sociale voorzieningen in de stad is in 2006 de "Impuls Sociale Investeringen" ingesteld, waaruit tot en met 2008 diverse sociale investeringen worden bekostigd. Voorgesteld wordt, middels nieuw beleid, in deze Impuls jaarlijks vanaf 2007 tot en met 2010 een bedrag van 300.000 te storten, zodat ook de komende jaren verdere initiatieven, voorzieningen en activiteiten kunnen worden betaald. MFC's. De multifunctionele centra in de stad worden levendige wijkcentra waar meerdere voorzieningen worden aangeboden en die als een ontmoetingsplaats voor de wijk zullen fungeren. Gekoppeld aan de wijkgerichte aanpak, de ontwikkeling van woonservicezones en brede scholen kan er maatwerk per wijk geleverd worden. 62 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4) In de komende collegeperiode worden vier MFC's ontwikkeld. Voor de realisering van één van deze vier MFC's wordt met ingang van 2010 een structurele investering voorgesteld van 75.000. Dit is een gedeelte van de totale investering voor dit MFC. Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000) Lasten en Baten totale programma Rekening 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Lasten 27.991 26.397 35.304 27.024 26.206 26.214 Baten 13.784 10.892 12.684 12.197 12.196 12.154 Saldo -14.207 -15505 -22.620 -14.828 -14.010 -14.060 Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats Overige Totaal Totaal Saldo lasten kosten lasten lasten baten Opvang en zorgverlening 1.019 17.400 18.418 10.959 -7.459 Sociale integratie achterst.groepen 661 1.459 2.120 1.274 -845 Ouderen- en gehandicaptenzorg 682 12.663 13.345 115 -13.230 Jeugdbeleid 219 1.202 1.421 336 -1.085 Totaal 0 2.581 32.723 35.304 12.684 -22.620 Nieuw Beleid 2006 2007 2008 2009 2010 Effect N-04-01 Woonzorgzone Zuidianden -325 325 N-04-02 Één Multifunctioneel Centrum -75 n-04-03 Dagopvang daklozen aan de Tuinen -124 -40 164 N-04-04 impuls sociale investeringen -300 SIOF Totaal 2001- 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Nieuw Overig MFC Zuiderburen (ontwikkelingsdeel) 113 113 Multifunctionele centra en woonservicezones (ontwikkelingsdeel) 49 49 Totaal 162 162 GSB Totaal 2005 2006 2007 2008 2009 BDU sociaal Maatschappelijke opvang/ vrouwenopvang en verslavingszorg 41.511 8.302 8.302 8.302 8.302 8.303 Inburgering en integratie* 2.703 1.376 1.376 nnb nnb nnb Gezond en wel in de stad 179 36 36 36 36 36 Totaal 44.393 9.714 9.714 8.338 8.338 8.338 De middelen voor Inburgering en integratie 2007-2009 zijn afhankelijk van de nieuwe wetgeving. 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 83