2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4)
Ten aanzien van aanpak overgewicht 19-55 jarigen is door de GGD eind 2005 een
gezondheidsenquête onder volwassenen van 19 - 64 jaar en onder ouderen van 65+ gehouden. De
resultaten hiervan worden bij de verdere uitwerking betrokken.
Ouderen en gehandicaptenzorg
Invoering Wet maatschappelijke ondersteuning
Met ingang van 2007 is de gemeente in het kader van de WMO verantwoordelijk voor het verstrekken
van hulp bij het huishouden aan mensen die hiervoor geïndiceerd worden. Een nieuwe verordening
WMO zal met ingang van 2007 de huidige Wvg verordening vervangen.
In het overgangsjaar 2007 wordt de verstrekking de individuele voorzieningen (voorheen Wvg en
Huishoudelijke verzorging) klantgericht uitgevoerd met als uitgangspunten het huidige
voorzieningenniveau en keuzevrijheid voor de burger waaronder het persoonsgebonden budget. Het
Wmo-beleidsplan 2008-2011 wordt in 2007 gemaakt. Het accent ligt daarbij op het verbinden van
beleidsterreinen, vooral wonen, welzijn, werken en zorg, om invulling te geven aan het uitgangspunt
dat alle burgers zoveel mogelijk mee kunnen doen aan de samenleving. Het concept woonzorgzones
wordt daartoe verder ontwikkeld met maatschappelijke opvang en wijkvoorzieningen.
Accent begrotingsjaar
Met betrekking tot de Maatschappelijke Opvang wordt de deconcentratie stedelijk en regionaal
verder uitgewerkt en vorm gegeven.
Invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Voorbereiding nota Gezondheidsbeleid 2008 -2011in relatie tot ontwikkeling beleidskaders WMO
Nieuw beleid
Woonzorgzone in De Zuidianden.
Een onmiskenbare en onvermijdelijke maatschappelijke trend is de vergrijzing. Tussen nu en 2020 zal
de zorgvraag in Nederland stijgen met 30%. Voor de toekomst zal de uitdaging zijn om nieuwe vormen
van zorg en ondersteuning te ontwikkelen die binnen dit kader passen: integrale programma's voor
wonen, zorg en welzijn, passend bij de leefstijl van de ouderen van nu, gericht op voorzieningen en
diensten die aansluiten bij de ambitie van mensen om zelfstandig te blijven wonen, waarvoor mensen
ook zelf zullen willen betalen (via bijvoorbeeld het huren of kopen van woningen-met-service),
waardoor commerciële projectontwikkelaars zullen willen investeren.
In de Zuidianden wordt een woon-service zone gerealiseerd. Kern van de woon-service zone vormt de
woonzorgzone gevestigd in Jabickswoude. De zorg voorzieningen in de woonzorgzone hebben een
algemeen verzorgende functie voor alle bewoners van Leeuwarden-Zuid.
Ter stimulering van de vestiging van de benodigde voorzieningen op het terrein van zorg is een
voorstel nieuw beleid voor een stimuleringsbudget opgesteld.
Dagopvang daklozen aan de Tuinen
Gelet op het uitgangspunt van deconcentratie van voorzieningen (stedelijk en naar de regio toe) moet
een afweging plaatsvinden met betrekking tot de maatschappelijke opvang van alle doelgroepen.
Om de voorziening aan de Tuinen vanaf 2007 gedurende de werkdagen open te kunnen houden, zijn
er incidentele middelen nodig voor de jaren 2007 en 2008. Een voorstel nieuw beleid is hiertoe
opgesteld.
Impuls sociale investeringen
Om een impuls te geven aan de sociale voorzieningen in de stad is in 2006 de "Impuls Sociale
Investeringen" ingesteld, waaruit tot en met 2008 diverse sociale investeringen worden bekostigd.
Voorgesteld wordt, middels nieuw beleid, in deze Impuls jaarlijks vanaf 2007 tot en met 2010 een
bedrag van 300.000 te storten, zodat ook de komende jaren verdere initiatieven, voorzieningen en
activiteiten kunnen worden betaald.
MFC's.
De multifunctionele centra in de stad worden levendige wijkcentra waar meerdere voorzieningen
worden aangeboden en die als een ontmoetingsplaats voor de wijk zullen fungeren. Gekoppeld aan
de wijkgerichte aanpak, de ontwikkeling van woonservicezones en brede scholen kan er maatwerk per
wijk geleverd worden.
62
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Zorg Opvang (4)
In de komende collegeperiode worden vier MFC's ontwikkeld. Voor de realisering van één van deze
vier MFC's wordt met ingang van 2010 een structurele investering voorgesteld van 75.000. Dit is een
gedeelte van de totale investering voor dit MFC.
Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000)
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Lasten
27.991
26.397
35.304
27.024
26.206
26.214
Baten
13.784
10.892
12.684
12.197
12.196
12.154
Saldo
-14.207
-15505
-22.620
-14.828
-14.010
-14.060
Beleidsproduct
Kapitaal-
Apparaats
Overige
Totaal
Totaal
Saldo
lasten
kosten
lasten
lasten
baten
Opvang en zorgverlening
1.019
17.400
18.418
10.959
-7.459
Sociale integratie achterst.groepen
661
1.459
2.120
1.274
-845
Ouderen- en gehandicaptenzorg
682
12.663
13.345
115
-13.230
Jeugdbeleid
219
1.202
1.421
336
-1.085
Totaal
0
2.581
32.723
35.304
12.684
-22.620
Nieuw Beleid
2006
2007
2008
2009
2010
Effect
N-04-01 Woonzorgzone Zuidianden
-325
325
N-04-02 Één Multifunctioneel Centrum
-75
n-04-03 Dagopvang daklozen aan de Tuinen
-124
-40
164
N-04-04 impuls sociale investeringen
-300
SIOF
Totaal
2001-
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Nieuw
Overig
MFC Zuiderburen (ontwikkelingsdeel)
113
113
Multifunctionele centra en
woonservicezones (ontwikkelingsdeel)
49
49
Totaal
162
162
GSB Totaal 2005 2006 2007 2008 2009
BDU sociaal
Maatschappelijke opvang/ vrouwenopvang
en verslavingszorg
41.511
8.302
8.302
8.302
8.302
8.303
Inburgering en integratie*
2.703
1.376
1.376
nnb
nnb
nnb
Gezond en wel in de stad
179
36
36
36
36
36
Totaal
44.393
9.714
9.714
8.338
8.338
8.338
De middelen voor Inburgering en integratie 2007-2009 zijn afhankelijk van de nieuwe wetgeving.
63