Wat doen we daarvoor? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen (5} 2006. Om deze afname te realiseren moeten door het hele jaar heen ca. 425 personen uitstromen. Naar verwachting zullen 375 personen uitstromen door de inzet van WWB-voorzieningen, en ca. 50 door aanscherping in uitvoering handhavingsbeleid. In de jaren na 2007 is de afname lager geraamd vanwege het feit dat het totaal aantal bijstandsgerechtigden afneemt (kwantiteit van bestand) en de mogelijkheden voor uitstroom afnemen vanwege een afroming die voorgaande jaren heeft plaatsgevonden (kwaliteit van het bestand). Beleidsnota's Kaderstelling Expeditie Werk 2005-2009 Armoedenota Maatregelen terugdringen tekort op het Inkomensdeel, door de Gemeenteraad vastgesteld op 31 oktober 2005 Het Collegeprogramma onderdeel werk en inkomen periode 2006-2010 De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren PRESTATIES Structureel Werk (Arbeidsmarkt en sociale (re)integratie) Het zorgdragen voor een aanbod van 1.570 WWB-voorzieningen gericht op reïntegratie (waaronder Work First, all-in trajecten voor jongeren, fase 4, loonkostensubsidies, arbeidspoolplekken, Het monitoren van ca. 2.800 bijstandsgerechtigden aan wie een voorziening WWB- reïntegratie is aangeboden (1.800 lopende ri-trajecten en 1.000 in 2007 gestarte voorzieningen die in een ri-traject worden opgenomen) Het beheer van 6 ESF-projecten en het aanvragen van ESF-subsidie voor ca. 6 nieuwe projecten Het doen beheren van 700 WWB-voorzieningen gesubsidieerde arbeid 200 wachtersbanen en maximaal 500 blijversbanen) Doen beheren van 500 sociale werkvoorzieningsplaatsen Het realiseren van 33% uitstroom uit gesubsidieerde banen (wachtersbanen) Het doen ontwikkelen, aanvragen en/of uitvoeren van 2 projecten Innovatieprogramma WWB (IPW-projecten) Afrekenen subsidies met uitvoeringsorganisaties en het Rijk Uitvoeren van een Single Audit WWB A,B,C, Inkomen (Inkomensvoorzieningen) Afhandeling van 2.200 nieuwe uitkeringsaanvragen door middel van intake, onderzoek, rapportage, toetsing en beschikking, administratieve verwerking en dossiervorming Zorgdragen voor een correcte, tijdige en rechtmatige onderhoud en betaling van gemiddeld 3975 lopende uitkeringen WWB Zorgdragen voor een correcte, tijdige en rechtmatige onderhoud en betaling van de lopende uitkeringen IOAW, IOAZ, Bbz en WWIK Afhandeling van 1.925 beëindigingen WWB door middel van onderzoek, rapportage, toetsing en beschikking en administratieve verwerking Beheer van 5.700 WWB vorderingen op (ex)uitkeringsgerechtigden Het uitvoeren van ruim 2.000 maatregelonderzoeken Verwerken van 750 fraudesignalen en het opstellen van 75 processen-verbaal door de Sociale Recherche Fryslan. Uitvoeren van een Single Audit WWB Tijdige afhandeling van circa 400 bezwaarschriften Vernieuwen en onderhouden van voorlichtingsmateriaal Uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek Bevorderen van cliëntenparticipatie door 10 keer per jaar te overleggen met de cliëntenraad 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen (5) PRESTATIES Structureel Effect I Armoedebestrijding Het zorgdragen voor 14.000 verstrekkingen bijzondere bijstand Het zorgdragen voor 1.400 toekenningen langdurigheidstoeslag Het zorgdragen voor 5.000 toekenningen i.h.k.v. de declaratieregeling Het zorgdragen voor 4.400 collectieve ziektekostenverzekeringen van uitkeringsgerechtigden en niet uitkeringsgerechtigden Laten afhandelen van 350 schuldregelingsverzoeken Verwerken van 90 borgstellingsverzoeken voor saneringskredieten Uitvoeren van een Single Audit WWB E Stand van zaken Het centrum voor Werk en Inkomen (CWI) maakt een indeling van de werkzoekenden aan de hand van diens afstand tot de arbeidsmarkt. Daar waar nu nog een indeling in 4 fasen wordt gehanteerd, zal in 2006 de indeling in een A - en een B-categorie voorbereid gaan worden. Het CWI is verantwoordelijk voor de toeleiding van de A-categorie, die binnen een korte tijd en met weinig ondersteuning hun weg op de arbeidsmarkt moeten kunnen vinden. De B-categorie daarentegen heeft meer ondersteuning nodig om toegeleid te kunnen worden naar de arbeidsmarkt. Deze groep valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De gemeente zal meer moeten investeren in de diagnosestelling van de kansen en beperkingen die deze bijstandsgerechtigden hebben om aan het werk te gaan. De diagnosestelling zelf zal naar verwachting meer in een werkomgeving gaan plaatsvinden, ondermeer met het instrument workfirst. Met deze werkwijze zal gestart worden met de nieuwe klanten die instromen komend jaar. Op basis van concretere informatie kunnen dan ook gerichtere vervolgtrajecten bij reïntegratiebedrijven worden ingekocht en instrumenten zoals loonkostensubsidie, leer-werkplaatsen worden ingezet. Dat zal de effectiviteit van deze trajecten verhogen. Het tekort op het Inkomensdeel noodzaakt het college om alle creativiteit aan te wenden om de bijstandsuitgaven meer in evenwicht te brengen met de inkomsten hiervoor van het rijk. Momenteel wordt de uitvoering van het Collegeprogramma en de Herijking van het beleidskader WWB voorbereid. Centraal in het collegeprogramma staat de reductie van het uitkeringsbestand met in totaal 500 bijstandsgerechtigden. Om dit te bereiken zullen nieuwe instrumenten ingezet gaan worden zoals contract compliance bij het aanbesteden van werken door de gemeente zal de opdrachtgever worden gevergd om een deel van de met opdracht in te zetten arbeidskrachten te betrekken uit het bestand werkzoekenden. De gemeente zal daarin faciliteren met voorselectie van arbeidspotentieel, opleiden van potentieel, loonkostensubsidies e.d.), workfirst, arbeidspool (het verionen van uitkeringsgelden). Daarnaast zal het casemanagement geïntensiveerd gaan worden en de handhaving versterkt uitgevoerd gaan worden. Via monitoring zullen effecten en resultaten van de inspanningen nauwlettend gevolg worden. Om de invoering van dit alles voor te bereiden is per 1 juli 2006 een projectorganisatie ingericht. Specifiek voor de groep bijstandsgerechtigden met problemen op het terrein van gezondheid, verslaving en dak- thuisloosheid zijn de kansentrajecten ontwikkeld. De kansentrajecten hebben tot doel om door hulpverlening en arbeidsreïntegratie met elkaar te verbinden een de kans op deelname aan de reguliere arbeidsmarkt aanmerkelijk te vergroten. Nu blijkt dat het aantal geraamde toeleidingen door meerdere redenen niet wordt gehaald. Samengevat komt het erop neer dat uitstroom naar de arbeidsmarkt veelal te hoog gegrepen is. Wel blijkt de behoefte aan vormen van aangepaste arbeid die mensen een dagstructuur biedt en waar gewerkt wordt onder begeleiding, zoals binnen het project Skrep, groot. De doelgroep werkzaam op gesubsidieerde arbeid is bijna volledig geanalyseerd op uitstroommogelijkheden richting arbeidsmarkt. Op dit moment kennen we nog wachters en blijvers. Tot eind 2007 lopen er voor de wachters trajecten om uit te stromen uit het gesubsidieerde werk zo mogelijk richting regulier werk. In dit verband zijn er ook kontakten met het UWV gelegd om de uitstroom richting regulier werk te bevorderen. Het aantal blijversbanen is verhoogd naar 500 en deze zijn op een fractie na allemaal vervuld. Er moet onderzocht worden hoe voorkomen kan worden dat deze banen volledig statisch worden. Ook al betreft het blijversbanen, de mogelijkheden voor doorstroming moeten maximaal worden benut. 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 86