Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen (5}
2006. Om deze afname te realiseren moeten door het hele jaar heen ca. 425 personen uitstromen.
Naar verwachting zullen 375 personen uitstromen door de inzet van WWB-voorzieningen, en ca. 50
door aanscherping in uitvoering handhavingsbeleid. In de jaren na 2007 is de afname lager geraamd
vanwege het feit dat het totaal aantal bijstandsgerechtigden afneemt (kwantiteit van bestand) en de
mogelijkheden voor uitstroom afnemen vanwege een afroming die voorgaande jaren heeft
plaatsgevonden (kwaliteit van het bestand).
Beleidsnota's
Kaderstelling Expeditie Werk 2005-2009
Armoedenota
Maatregelen terugdringen tekort op het Inkomensdeel, door de Gemeenteraad vastgesteld op
31 oktober 2005
Het Collegeprogramma onderdeel werk en inkomen periode 2006-2010
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
PRESTATIES Structureel
Werk (Arbeidsmarkt en sociale (re)integratie)
Het zorgdragen voor een aanbod van 1.570 WWB-voorzieningen gericht op reïntegratie
(waaronder Work First, all-in trajecten voor jongeren, fase 4, loonkostensubsidies,
arbeidspoolplekken,
Het monitoren van ca. 2.800 bijstandsgerechtigden aan wie een voorziening WWB-
reïntegratie is aangeboden (1.800 lopende ri-trajecten en 1.000 in 2007 gestarte
voorzieningen die in een ri-traject worden opgenomen)
Het beheer van 6 ESF-projecten en het aanvragen van ESF-subsidie voor ca. 6 nieuwe
projecten
Het doen beheren van 700 WWB-voorzieningen gesubsidieerde arbeid
200 wachtersbanen en maximaal 500 blijversbanen)
Doen beheren van 500 sociale werkvoorzieningsplaatsen
Het realiseren van 33% uitstroom uit gesubsidieerde banen (wachtersbanen)
Het doen ontwikkelen, aanvragen en/of uitvoeren van 2 projecten Innovatieprogramma
WWB (IPW-projecten)
Afrekenen subsidies met uitvoeringsorganisaties en het Rijk
Uitvoeren van een Single Audit WWB
A,B,C,
Inkomen (Inkomensvoorzieningen)
Afhandeling van 2.200 nieuwe uitkeringsaanvragen door middel van intake, onderzoek,
rapportage, toetsing en beschikking, administratieve verwerking en dossiervorming
Zorgdragen voor een correcte, tijdige en rechtmatige onderhoud en betaling van gemiddeld
3975 lopende uitkeringen WWB
Zorgdragen voor een correcte, tijdige en rechtmatige onderhoud en betaling van de
lopende uitkeringen IOAW, IOAZ, Bbz en WWIK
Afhandeling van 1.925 beëindigingen WWB door middel van onderzoek, rapportage,
toetsing en beschikking en administratieve verwerking
Beheer van 5.700 WWB vorderingen op (ex)uitkeringsgerechtigden
Het uitvoeren van ruim 2.000 maatregelonderzoeken
Verwerken van 750 fraudesignalen en het opstellen van 75 processen-verbaal door de
Sociale Recherche Fryslan.
Uitvoeren van een Single Audit WWB
Tijdige afhandeling van circa 400 bezwaarschriften
Vernieuwen en onderhouden van voorlichtingsmateriaal
Uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek
Bevorderen van cliëntenparticipatie door 10 keer per jaar te overleggen met de
cliëntenraad
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen (5)
PRESTATIES Structureel
Effect
I Armoedebestrijding
Het zorgdragen voor 14.000 verstrekkingen bijzondere bijstand
Het zorgdragen voor 1.400 toekenningen langdurigheidstoeslag
Het zorgdragen voor 5.000 toekenningen i.h.k.v. de declaratieregeling
Het zorgdragen voor 4.400 collectieve ziektekostenverzekeringen van uitkeringsgerechtigden
en niet uitkeringsgerechtigden
Laten afhandelen van 350 schuldregelingsverzoeken
Verwerken van 90 borgstellingsverzoeken voor saneringskredieten
Uitvoeren van een Single Audit WWB
E
Stand van zaken
Het centrum voor Werk en Inkomen (CWI) maakt een indeling van de werkzoekenden aan de hand
van diens afstand tot de arbeidsmarkt. Daar waar nu nog een indeling in 4 fasen wordt gehanteerd,
zal in 2006 de indeling in een A - en een B-categorie voorbereid gaan worden. Het CWI is
verantwoordelijk voor de toeleiding van de A-categorie, die binnen een korte tijd en met weinig
ondersteuning hun weg op de arbeidsmarkt moeten kunnen vinden. De B-categorie daarentegen heeft
meer ondersteuning nodig om toegeleid te kunnen worden naar de arbeidsmarkt. Deze groep valt
onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De gemeente zal meer moeten investeren in de
diagnosestelling van de kansen en beperkingen die deze bijstandsgerechtigden hebben om aan het
werk te gaan. De diagnosestelling zelf zal naar verwachting meer in een werkomgeving gaan
plaatsvinden, ondermeer met het instrument workfirst. Met deze werkwijze zal gestart worden met de
nieuwe klanten die instromen komend jaar. Op basis van concretere informatie kunnen dan ook
gerichtere vervolgtrajecten bij reïntegratiebedrijven worden ingekocht en instrumenten zoals
loonkostensubsidie, leer-werkplaatsen worden ingezet. Dat zal de effectiviteit van deze trajecten
verhogen.
Het tekort op het Inkomensdeel noodzaakt het college om alle creativiteit aan te wenden om de
bijstandsuitgaven meer in evenwicht te brengen met de inkomsten hiervoor van het rijk. Momenteel
wordt de uitvoering van het Collegeprogramma en de Herijking van het beleidskader WWB
voorbereid. Centraal in het collegeprogramma staat de reductie van het uitkeringsbestand met in
totaal 500 bijstandsgerechtigden. Om dit te bereiken zullen nieuwe instrumenten ingezet gaan worden
zoals contract compliance bij het aanbesteden van werken door de gemeente zal de opdrachtgever
worden gevergd om een deel van de met opdracht in te zetten arbeidskrachten te betrekken uit het
bestand werkzoekenden. De gemeente zal daarin faciliteren met voorselectie van arbeidspotentieel,
opleiden van potentieel, loonkostensubsidies e.d.), workfirst, arbeidspool (het verionen van
uitkeringsgelden). Daarnaast zal het casemanagement geïntensiveerd gaan worden en de
handhaving versterkt uitgevoerd gaan worden. Via monitoring zullen effecten en resultaten van de
inspanningen nauwlettend gevolg worden. Om de invoering van dit alles voor te bereiden is per 1 juli
2006 een projectorganisatie ingericht.
Specifiek voor de groep bijstandsgerechtigden met problemen op het terrein van gezondheid,
verslaving en dak- thuisloosheid zijn de kansentrajecten ontwikkeld. De kansentrajecten hebben tot
doel om door hulpverlening en arbeidsreïntegratie met elkaar te verbinden een de kans op deelname
aan de reguliere arbeidsmarkt aanmerkelijk te vergroten. Nu blijkt dat het aantal geraamde
toeleidingen door meerdere redenen niet wordt gehaald. Samengevat komt het erop neer dat
uitstroom naar de arbeidsmarkt veelal te hoog gegrepen is. Wel blijkt de behoefte aan vormen van
aangepaste arbeid die mensen een dagstructuur biedt en waar gewerkt wordt onder begeleiding,
zoals binnen het project Skrep, groot.
De doelgroep werkzaam op gesubsidieerde arbeid is bijna volledig geanalyseerd op
uitstroommogelijkheden richting arbeidsmarkt. Op dit moment kennen we nog wachters en blijvers.
Tot eind 2007 lopen er voor de wachters trajecten om uit te stromen uit het gesubsidieerde werk zo
mogelijk richting regulier werk. In dit verband zijn er ook kontakten met het UWV gelegd om de
uitstroom richting regulier werk te bevorderen. Het aantal blijversbanen is verhoogd naar 500 en deze
zijn op een fractie na allemaal vervuld. Er moet onderzocht worden hoe voorkomen kan worden dat
deze banen volledig statisch worden. Ook al betreft het blijversbanen, de mogelijkheden voor
doorstroming moeten maximaal worden benut.
69