2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Werk en inkomen {5} Gevolgen modernisering Wet Sociale Werkvoorziening De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), die met ingang van 2008 van kracht wordt, brengt de regie terug bij de gemeenten. Dat brengt voor de gemeente de vraag met zich mee hoe zij invulling wil geven aan die regierol. En daarnaast wat dit betekent voor de participatie in de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslan en in het verlengde daarvan voor haar positie ten opzichte van de uitvoeringsorganisatie Caparis NV. Accent begrotingsjaar implementatie van in 2006 ontwikkeld beleid in het kader van de herijking beleidskader Werk en Inkomen en Collegeprogramma 2006-2010. monitoren van realisatie van voorgenomen beleid in relatie tot de ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigden zodat een systeem ontstaat dat de gemeente in staat stelt zicht te krijgen (en daarmee mogelijk ook grip) op de resultaten en de effecten van beleid. Nieuw beleid Er zijn voorstellen nieuw beleid op het terrein van het 500- reductieplan en voor de instelling van een risico-voorziening indien de ambities uit het 500-reductieplan niet gehaald kunnen worden. Risico's 1Opbouw en hoogte van het l-deel Voor het bepalen van de omvang van het l-deel maakt het Rijk gebruik van een objectief verdeelmodel. Knelpunt is dat het verdeelmodel nog steeds niet definitief is vastgesteld. Daardoor is het moeilijk een prognose te geven van de omvang van het l-deel in 2007. 2. Autonome ontwikkeling aantal bijstandsgerechtigden De omvang van het aantal bijstandsgerechtigden kent een autonome ontwikkeling. Door het Rijk wordt uitgegaan van een autonome daling. Deze daling wordt toegeschreven aan een economisch gunstige ontwikkeling en heeft als gevolg dat het macro-budget naar beneden toe wordt bijgesteld. Of en in welke mate deze daling zich ook in Leeuwarden zal voordoen is moeilijk te voorspellen. Indien de daling zich in minder mate voordoet kan dit consequenties hebben voor de omvang van het tekort op het l-deel. Een overschrijding tot een hoogte van 10% van het I- deel (circa 5 min) zal de gemeente in ieder geval zelf moeten opvangen. Daarna kan de gemeente een verzoek indienen bij de minister voor een aanvullende uitkering mits er sprake is van een uitzonderlijke situatie op de lokale arbeidsmarkt. 3. Aanzuigende werking bijstandsgerechtigden vanuit andere beleidsvelden Inspanningen op andere beleidsvelden kunnen leiden (en hebben geleid) tot een (extra) aanzuigende werking van (potentiële) bijstandsgerechtigden 4. Instroom vanuit WW en WIA De verwachte toename van het klantenbestand door instroom van WW-ers en WIA-ers zal worden gecompenseerd door het Rijk. Of de compensatie voldoende zal zijn is nog onduidelijk. 70 2. Beleidsbegroting Wat mag het kosten? (bedragen x 1000) 2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen {5} Lasten en Baten totale programma Rekening 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Lasten 105.167 100.391 91.668 89.169 90.329 85.860 Baten 85.339 82.881 70.296 68.977 67.967 66.957 Saldo -19.829 -17.510 -21.372 -20.192 -22.362 -18.902 Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats Overige Totaal Totaal Saldo Tasten kosten lasten lasten baten Arbeidsmarkten sociale integratie 2.899 21.791 24.690 21.000 -3.690 Inkomensvoorziening 271 10.146 51.087 61.504 48.662 -12.842 Armoedebestrijding 1.353 3.626 4.979 633 -4.345 Kinderopvang 18 478 496 -496 Totaal 271 14.415 76.982 91.668 70.296 -21.372' Nieuw Beleid 2006 - 2007 2008 2009 2010 Effect N-05-01 storing in fonds Werk en Inkomen (risicoafdekking) -3.000 3.000 N-05-02 WWB tekort (bijstandsbestand 500 lager) -3.850 1.250 O co co 410 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 87