2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Werk en inkomen {5}
Gevolgen modernisering Wet Sociale Werkvoorziening
De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), die met ingang van 2008 van kracht wordt, brengt
de regie terug bij de gemeenten. Dat brengt voor de gemeente de vraag met zich mee hoe zij invulling
wil geven aan die regierol. En daarnaast wat dit betekent voor de participatie in de
Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslan en in het verlengde daarvan voor
haar positie ten opzichte van de uitvoeringsorganisatie Caparis NV.
Accent begrotingsjaar
implementatie van in 2006 ontwikkeld beleid in het kader van de herijking beleidskader Werk en
Inkomen en Collegeprogramma 2006-2010.
monitoren van realisatie van voorgenomen beleid in relatie tot de ontwikkeling van het aantal
bijstandsgerechtigden zodat een systeem ontstaat dat de gemeente in staat stelt zicht te krijgen
(en daarmee mogelijk ook grip) op de resultaten en de effecten van beleid.
Nieuw beleid
Er zijn voorstellen nieuw beleid op het terrein van het 500- reductieplan en voor de instelling van een
risico-voorziening indien de ambities uit het 500-reductieplan niet gehaald kunnen worden.
Risico's
1Opbouw en hoogte van het l-deel
Voor het bepalen van de omvang van het l-deel maakt het Rijk gebruik van een objectief
verdeelmodel. Knelpunt is dat het verdeelmodel nog steeds niet definitief is vastgesteld. Daardoor
is het moeilijk een prognose te geven van de omvang van het l-deel in 2007.
2. Autonome ontwikkeling aantal bijstandsgerechtigden
De omvang van het aantal bijstandsgerechtigden kent een autonome ontwikkeling. Door het Rijk
wordt uitgegaan van een autonome daling. Deze daling wordt toegeschreven aan een economisch
gunstige ontwikkeling en heeft als gevolg dat het macro-budget naar beneden toe wordt
bijgesteld. Of en in welke mate deze daling zich ook in Leeuwarden zal voordoen is moeilijk te
voorspellen. Indien de daling zich in minder mate voordoet kan dit consequenties hebben voor de
omvang van het tekort op het l-deel. Een overschrijding tot een hoogte van 10% van het I- deel
(circa 5 min) zal de gemeente in ieder geval zelf moeten opvangen. Daarna kan de gemeente
een verzoek indienen bij de minister voor een aanvullende uitkering mits er sprake is van een
uitzonderlijke situatie op de lokale arbeidsmarkt.
3. Aanzuigende werking bijstandsgerechtigden vanuit andere beleidsvelden Inspanningen op andere
beleidsvelden kunnen leiden (en hebben geleid) tot een (extra) aanzuigende werking van
(potentiële) bijstandsgerechtigden
4. Instroom vanuit WW en WIA
De verwachte toename van het klantenbestand door instroom van WW-ers en WIA-ers zal worden
gecompenseerd door het Rijk. Of de compensatie voldoende zal zijn is nog onduidelijk.
70
2. Beleidsbegroting
Wat mag het kosten? (bedragen x 1000)
2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen {5}
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Lasten
105.167
100.391
91.668
89.169
90.329
85.860
Baten
85.339
82.881
70.296
68.977
67.967
66.957
Saldo
-19.829
-17.510
-21.372
-20.192
-22.362
-18.902
Beleidsproduct
Kapitaal-
Apparaats
Overige
Totaal
Totaal
Saldo
Tasten
kosten
lasten
lasten
baten
Arbeidsmarkten sociale integratie
2.899
21.791
24.690
21.000
-3.690
Inkomensvoorziening
271
10.146
51.087
61.504
48.662
-12.842
Armoedebestrijding
1.353
3.626
4.979
633
-4.345
Kinderopvang
18
478
496
-496
Totaal
271
14.415
76.982
91.668
70.296
-21.372'
Nieuw Beleid
2006
- 2007
2008
2009
2010
Effect
N-05-01 storing in fonds Werk en Inkomen
(risicoafdekking)
-3.000
3.000
N-05-02 WWB tekort (bijstandsbestand 500 lager)
-3.850
1.250
O
co
co
410
71