Programma Wonen (6]
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Werk en Inkomen (5)
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Wonen {6}
Raadscommissie:
Portefeuillehouder:
Programmamanager:
Stadsontwikkeling
Wethouder W.R. Sluiter voor de onderdelen
Woningbouw en Woningvoorraad
Wethouder M.Waanders voor onderdeel
Vergunningverlening en handhaving
Mevr. H.E. Bannink
Relaties met andere
programma's
Beleidsonderdeel
Cultuur
Woon- en leefomgeving
Ruimtelijke Ordening, wijken en
dorpen
Monumenten
Tevredenheid Stedelijke vernieuwing
Bestemmingsplannen
Relatie met paragrafen
Onderdeel
Stadsvisie, Grote Stedenbeleid
en convenanten
Lokale heffingen
Weerstandscapaciteit'
SIOF
Verbonden partijen
Tarieven, leges, heffingen, OZB etc.
Risico's de ondernemende gemeente (risicovolle projecten)
Stedelijke vernieuwing
Hus en Hiem, Woonwagenschap, De Zuidlanden GEM beheer CV/NV, De
Zuidlanden Participatiemaatschappij BV, 3 PLUS BV, CV/BV Blitsaerd, NV
Stadsherstel
Projecten bij dit programma
Achter de Hoven/ Vegelin, Blitsaerd, Vrijheidswijk, Zuiderburen en Zuidlanden
Speerpunten voor het begrotingsjaar
Woningbouw
Het belangrijkste accent in het begrotingsjaar is en blijft de woningproductie. Dit is een belangrijke
randvoorwaarde voor het goed functioneren van de woningmarkt. Zoals eerder opgemerkt leidt nieuwbouw tot
doorstroming in de bestaande woningvoorraad, waardoor goedkope woningen beschikbaar komen voor de
doelgroep van beleid.
Woningvoorraad
Nu beide corporaties een strategisch voorraadbeleidsplan (SVB) hebben opgesteld is het van belang om nadere
afspraken te maken over verbouw/verbetering, sloop en verkoop van het corporatiebezit. Een ander accent is
het creëren van vervolgprojecten op het gebied van reductie van energieverbruik in de bestaande
woningvoorraad. Daartoe kan de implementatie van het BANS-project in de gemeentelijke organisatie een
belangrijke rol spelen.
Vergunningverlening en handhaving, onderdeel huisnummering en straatnaamgeving
Nederland werkt aan de invoering van 9 basisregistraties. Dit is een stelsel waarbij gestandaardiseerde,
eenmalige vastlegging bij de bron en meervoudig gebruik via een landelijke voorziening voor de nodige
lastenverlichting en efficiëntiewinst moet gaan zorgen.
Voor twee van deze registraties ligt de bron c.q. de verantwoordelijkheid voor een betrouwbare registratie bij de
gemeente: de authentieke basisregistraties Adressen en Gebouwen. Hoewel de definitieve wet naar
verwachting begin 2007 gereed zal zijn, zijn de begrippen en definities al bekend. Gelet op de invoeringsdatum
van 01-01-2008 zal de realisatie van de basisregistraties aanzienlijk inzet vergen in 2007.
73