I 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Wonen |6j van het veranderproces is gericht op een effectief en efficiënt inrichten van de werkprocessen waarin tegemoet wordt gekomen aan de wettelijke verplichtingen. De ambitie is om vooral de dienstverlening te ontwikkelen overeenkomstig de ambities in het Programma Dienstverlening. Huisnummering en straatnaamgeving Nederland werkt aan de invoering van 9 basisregistraties. Dit is een stelsel waarbij gestandaardiseerde, eenmalige vastlegging bij de bron en meervoudig gebruik via een landelijke voorziening voor de nodige lastenverlichting en efficiëntiewinst moet gaan zorgen. Voor twee van deze registraties ligt de bron c.q. de verantwoordelijkheid voor een betrouwbare registratie bij de gemeente: de authentieke basisregistraties Adressen en Gebouwen. Hoewel de definitieve wet naar verwachting begin 2007 gereed zal zijn, zijn de begrippen en definities reeds bekend. Gelet op de invoeringsdatum van 01-01-2008 zal de realisatie van de basisregistraties aanzienlijk inzet vergen in 2007. De bron van deze beide typen gegevens ligt binnen de sector Bouwen Wonen en Milieu, wat betekent dat deze sector het leeuwendeel van de voorbereidings- en invoeringswerkzaamheden voor de kiezen zal krijgen. Dit laatste is ook de reden dat de aangekondigde ontwikkelingen t.a.v. het product Huisnummering en straatnaamgeving in het programma Wonen is meegenomen. Formeel valt deze activiteit onder het programma Ruimtelijke Ordening, wijken en dorpen. Ombuigingen Afbouw vangnetregeling huursubsidie Vanaf 1 januari 2006 is de huurtoeslag ingevoerd waardoor de vangnetregeling is komen te vervallen. Waar de uitvoering van de vangnetregeling nog bij de gemeenten was neergelegd, wordt de huurtoeslag door de belastingdienst verwerkt. Dit betekent dat het gemeentelijke budget ad 45.000 kan vrijvallen Risico's Woningbouw In 2007/2008 nadert de locatie Zuiderburen zijn voltooiing. In 2007 zullen de laatste woningen te koop worden aangeboden. Terwille van de continuïteit van het aanbod van specifieke suburbane woonmilieus, voor m.n. de groep midden- en hoge inkomens, is het essentieel dat het aanbod in De Zuidlanden naadloos aansluit op die van Zuiderburen. Op dit moment lopen verschillende beroeps- en bezwarenprocedures tegen de bouw van de eerste planonderdelen (Techum, Jabikswoude en Wiardaburen) in De Zuidlanden. Het risico zit in het gegeven dat als gevolg van die procedures de start van de bouw van de eerste woningen uitgesteld zou moeten worden. Vergunningverlening en handhaving Vergunningen van rechtswege Indien de wettelijke afhandelingstermijn van aanvragen wordt overschreden ontstaan vergunningen van rechtswege. Hierdoor kunnen ongewenste bouwactiviteiten plaatsvinden. Fouten bij bouwtoezicht Bijv. onjuiste kaveluitzettingen kunnen leiden tot schadeclaims. Legesopbrengsten bouwvergunningen Deze risico's hangen sterk samen met economische ontwikkelingen. Jaarlijks zullen daardoor zowel positieve als negatieve resultaten op het product ontstaan. Oninbare vorderingen In verband met handhavingsacties kunnen vorderingen op derden ontstaan die niet verhaalbaar blijken te zijn. Overige huisvesting Kermisexploitanten Het kermisexploitantenterrein aan de Tjallingaweg is deels heringericht. Voor het deel waar momenteel geen financiële middelen beschikbaar voor zijn wordt er naar een oplossing gezocht. Zolang het terrein niet volledig conform de inrichtingsplannen is gerealiseerd zal het beheer van het terrein bemoeilijkt worden. 82 2. Beleidsbegroting Wat mag het kosten? (bedragen x 1000) 2.1 Frogrammapian: Programma Wonen (6} Lasten en Baten totale programma Rekening 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Lasten 14.247 18.718 15.051 14.933 14.932 14.935 Baten 12.853 16.965 13.150 13.105 13.105 13.105 Saldo -1.394 -1.753 -1.901 -1.828 -1.826 -1.829 Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats- Overige Totaal Totaal Saldo lasten kosten lasten lasten baten Woningmarktbeleid 1.740 647 315 2.701 1.953 -748 Overige huisvesting 53 108 47 208 121 -86 Beleid ISV 189 7.277 7.467 7.270 -197 Volkshuisvestingsregelingen 86 25 111 26 -85 Bouw- en woningtoezicht 2.405 414 2.819 2.057 -761 Stadsvernieuwing 112 1.634 1.746 1.722 -24 Totaal 1.792 3.547 9.712 15.051 13.150 -1.90f Nieuw Beleid 2006 2007 2008 2009 2010 Effect N-06-01 Omgevingsvergunning -90 90 SIOF Totaal 2000- 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Nieuw Overig Stedelijke vernieuwing 7.414 7.414 Stedelijke vernieuwing vrijheidswijk (ontwikkelingsdeel) 157 157 Totaal 7.190 7.414 -224 GSB Totaal 2005 2006 2007 2008 2009 BDU fysiek Herstructurering VHW en AdH 12.458 4.395 2.562 4.250 1.250 0 Particuliere woningverbetering 700 0 30 370 300 0 Ontwikkelingssubsidie 819 0 50 256 256 256 Communicatie 25 0 6 6 6 7 Totaal 14.002 4.395 2.648 4882 1.812 263 83

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 93