I
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Wonen |6j
van het veranderproces is gericht op een effectief en efficiënt inrichten van de werkprocessen waarin
tegemoet wordt gekomen aan de wettelijke verplichtingen. De ambitie is om vooral de dienstverlening
te ontwikkelen overeenkomstig de ambities in het Programma Dienstverlening.
Huisnummering en straatnaamgeving
Nederland werkt aan de invoering van 9 basisregistraties. Dit is een stelsel waarbij
gestandaardiseerde, eenmalige vastlegging bij de bron en meervoudig gebruik via een landelijke
voorziening voor de nodige lastenverlichting en efficiëntiewinst moet gaan zorgen.
Voor twee van deze registraties ligt de bron c.q. de verantwoordelijkheid voor een betrouwbare
registratie bij de gemeente: de authentieke basisregistraties Adressen en Gebouwen. Hoewel de
definitieve wet naar verwachting begin 2007 gereed zal zijn, zijn de begrippen en definities reeds
bekend. Gelet op de invoeringsdatum van 01-01-2008 zal de realisatie van de basisregistraties
aanzienlijk inzet vergen in 2007.
De bron van deze beide typen gegevens ligt binnen de sector Bouwen Wonen en Milieu, wat betekent
dat deze sector het leeuwendeel van de voorbereidings- en invoeringswerkzaamheden voor de kiezen
zal krijgen.
Dit laatste is ook de reden dat de aangekondigde ontwikkelingen t.a.v. het product Huisnummering en
straatnaamgeving in het programma Wonen is meegenomen. Formeel valt deze activiteit onder het
programma Ruimtelijke Ordening, wijken en dorpen.
Ombuigingen
Afbouw vangnetregeling huursubsidie
Vanaf 1 januari 2006 is de huurtoeslag ingevoerd waardoor de vangnetregeling is komen te vervallen.
Waar de uitvoering van de vangnetregeling nog bij de gemeenten was neergelegd, wordt de
huurtoeslag door de belastingdienst verwerkt. Dit betekent dat het gemeentelijke budget ad 45.000
kan vrijvallen
Risico's
Woningbouw
In 2007/2008 nadert de locatie Zuiderburen zijn voltooiing. In 2007 zullen de laatste woningen te koop
worden aangeboden. Terwille van de continuïteit van het aanbod van specifieke suburbane
woonmilieus, voor m.n. de groep midden- en hoge inkomens, is het essentieel dat het aanbod in De
Zuidlanden naadloos aansluit op die van Zuiderburen. Op dit moment lopen verschillende beroeps- en
bezwarenprocedures tegen de bouw van de eerste planonderdelen (Techum, Jabikswoude en
Wiardaburen) in De Zuidlanden. Het risico zit in het gegeven dat als gevolg van die procedures de
start van de bouw van de eerste woningen uitgesteld zou moeten worden.
Vergunningverlening en handhaving
Vergunningen van rechtswege
Indien de wettelijke afhandelingstermijn van aanvragen wordt overschreden ontstaan vergunningen
van rechtswege. Hierdoor kunnen ongewenste bouwactiviteiten plaatsvinden.
Fouten bij bouwtoezicht
Bijv. onjuiste kaveluitzettingen kunnen leiden tot schadeclaims.
Legesopbrengsten bouwvergunningen
Deze risico's hangen sterk samen met economische ontwikkelingen. Jaarlijks zullen daardoor zowel
positieve als negatieve resultaten op het product ontstaan.
Oninbare vorderingen
In verband met handhavingsacties kunnen vorderingen op derden ontstaan die niet verhaalbaar
blijken te zijn.
Overige huisvesting
Kermisexploitanten
Het kermisexploitantenterrein aan de Tjallingaweg is deels heringericht. Voor het deel waar
momenteel geen financiële middelen beschikbaar voor zijn wordt er naar een oplossing gezocht.
Zolang het terrein niet volledig conform de inrichtingsplannen is gerealiseerd zal het beheer van het
terrein bemoeilijkt worden.
82
2. Beleidsbegroting
Wat mag het kosten? (bedragen x 1000)
2.1 Frogrammapian: Programma Wonen (6}
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Lasten
14.247
18.718
15.051
14.933
14.932
14.935
Baten
12.853
16.965
13.150
13.105
13.105
13.105
Saldo
-1.394
-1.753
-1.901
-1.828
-1.826
-1.829
Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats- Overige Totaal Totaal Saldo
lasten kosten lasten lasten baten
Woningmarktbeleid
1.740
647
315
2.701
1.953
-748
Overige huisvesting
53
108
47
208
121
-86
Beleid ISV
189
7.277
7.467
7.270
-197
Volkshuisvestingsregelingen
86
25
111
26
-85
Bouw- en woningtoezicht
2.405
414
2.819
2.057
-761
Stadsvernieuwing
112
1.634
1.746
1.722
-24
Totaal
1.792
3.547
9.712
15.051
13.150
-1.90f
Nieuw Beleid
2006
2007
2008
2009
2010
Effect
N-06-01 Omgevingsvergunning
-90
90
SIOF
Totaal
2000-
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Nieuw
Overig
Stedelijke vernieuwing
7.414
7.414
Stedelijke vernieuwing vrijheidswijk
(ontwikkelingsdeel)
157
157
Totaal
7.190
7.414
-224
GSB
Totaal
2005
2006
2007
2008
2009
BDU fysiek
Herstructurering VHW en AdH
12.458
4.395
2.562
4.250
1.250
0
Particuliere woningverbetering
700
0
30
370
300
0
Ontwikkelingssubsidie
819
0
50
256
256
256
Communicatie
25
0
6
6
6
7
Totaal
14.002
4.395
2.648
4882
1.812
263
83