2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur /Bereikbaarheid{7)
in het MPI zijn opgenomen. Het MPI geeft een nadere prioritering van de maatregelen voor de fiets
waarbij een afweging heeft plaatsgevonden met andere prioriteiten uit het GVVP. Het uitwerkingsplan
is in juli 2006 door de raad vastgesteld.
Openbaar vervoer
De concessie voor de Stadsdienst Leeuwarden loopt tot 1-1-2008. Na 2008 is de provincie de nieuwe
concessieverlener van de stadsdienst. In 2005 zijn de overleggen met de provincie gestart over de
invulling van de periode na 1-1-2008 en de taken en bevoegdheden m.b.t. beleidsontwikkeling, beheer
en uitvoering van de stadsdienst. In 2005 is samen met de provincie een onderzoek verricht naar de
integratie van stad- en streekvervoer. Op basis van het in 2006 door gemeente en provincie
gezamenlijk opgestelde programma van eisen wordt in 2007 de aanbesteding van de stadsdienst
uitgevoerd. Stand van zaken is dat het beheer van de stadsdienst voor de periode 2008-2012 (einde
concessie) wordt uitgevoerd door de gemeente. In een nog op te stellen bestuursovereenkomst
worden de afspraken vastgelegd. Verder wordt, conform het collegeprogramma onderzocht of er
mogelijkheden zijn de bezettingsgraad van het openbaar vervoer in de daluren te verbeteren.
Parkeren
In oktober 2004 is door de raad het parkeerbeleidsplan vastgesteld. In 2005 zijn als uitvoering van het
parkeerbeleidsplan het betaald avondparkeren ingevoerd, de parkeertarieven aangepast en de
openingstijden van de parkeergarages verruimd. Daarnaast is gestart met de realisatie van extra
parkeercapaciteit door de bouw van de parkeergarage OHK (gereed medio november 2006) en een
extra laag voor de parkeergarage Klanderij. In juni 2006 is de parkeercapaciteit van de Klanderij met
130 plaatsen uitgebreid. Daarnaast staat de uitbreiding en renovatie van de parkeergarage
Wilhelminaplein in de komende jaren gepland als onderdeel van het project Nieuw Zaailand.
Zuiderzeeliin
Recent heeft het Kabinet (Balkendende 2) een voorlopig standpunt ingenomen over de Structuurvisie
Zuiderzeelijn. "Nut en noodzaak van de verbinding is niet aangetoond".
De Stuurgroep Zuiderzeelijn heeft hierover haar teleurstelling uitgesproken. De Stuurgroep kiest voor
de HST-variant. Een van de voordelen van deze Hogesnelheidstrein-variant is dat Leeuwarden een
rechtstreekse verbinding krijgt. De Stuurgroep meent dat er voldoende basis is om de eerder
gereserveerde bijdrage voor de MZB nu in te zetten voor de HST-variant.
De Kamer heeft eind mei aangegeven dat de komende periode 3 varianten verder uitgewerkt moeten
worden:
- de hogesnelheidstrein
- regionaal bereikbaarheidspakket
- transitie-alternatief
Het lag in de bedoeling dat eind september het kabinet een besluit hierover zal nemen. Binnenkort
wordt duidelijk of die termijn haalbaar is.
Water en aanverwante zaken
Bruggen, viaducten en tunnels
In de Leeuwarder wijken die circa 25 jaar geleden zijn aangelegd (Westeinde, Camminghaburen,
Aldlan en Biigaard) heeft een groot aantal van de houten fiets- en voetgangersbruggen het einde van
hun technische levensduur bereikt. Deze bruggen gaan gefaseerd in groot onderhoud. Aangezien het
onderhoudsbudget voor civieltechnische kunstwerken niet volledig voorziet in vervangingskosten zal
hiervoor de komende jaren apart budget worden aangevraagd. Voor Westeinde is inmiddels budget
beschikbaar gesteld en de uitvoering van deze bruggen zal in de tweede helft van 2006 plaatsvinden.
De "Regeling bedieningstijden van bruggen" is vanwege diverse ontwikkelingen aangepast. Enerzijds
moet bij het openen van bruggen rekening worden gehouden met een vlotte doorstroming van het
wegverkeer en anderzijds met de eisen die aan beroeps- en recreatievaart worden gesteld. Het betreft
met name een verruiming van de spitstijd van 17.30 uur naar 18.00 uur en een aantal kleinere
aanpassingen op verzoek van de Leeuwarder Schippersvereniging en de Stichting Museumhaven.
Om de doorstroming van het weg- en waterverkeer te bevorderen en ook vanwege financiële redenen
wordt in het voor- en naseizoen, tussen de Eebrug en de Hermesbrug, een pilot konvooivaren
94
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma infrastructuur/Bereikfcaarheid{7)
uitgevoerd. In het najaar zal deze pilot intern worden geëvalueerd. De pijnpunten in de bediening zijn
hiermee opgelost. Ook is er aangesloten bij de wens van inzake verruiming van de spitsluiting.
Verharding en aanverwante zaken
Momenteel doet Arcadis een onderzoek om te kijken hoe er een verantwoorde afstemming kan
plaatsvinden tussen onderhoud en beschikbaar budget en welke consequenties hieraan verbonden
zijn.
Middelen uit de resultaatsbestemming hebben het mogelijk gemaakt een aantal extra
onderhoudsprojecten te kunnen uitvoeren. Met name het achterstallig onderhoud aan de
Overijsselseweg, de Stinzenflora, Weideflora en Rietgras is hiermee in 2006 weggewerkt.
Mede dankzij het vernieuwde beheersysteem "MI-2 Wegen" heeft er een ombuiging plaatsgevonden
naar beleidsthema's binnen het beheersysteem. Eerder kon met RaWeb uitsluitend cijfermatig,
uitgedrukt in factoren, de kwaliteit van het wegennet omschreven worden. Nu is het mogelijk om het
kwaliteitniveau van de verharding uit te drukken in de beleidsthema's; veiligheid, comfort,
duurzaamheid en aanzien. In combinatie met de geformuleerde doelen zoals omschreven in BOR en
Beeld geeft het een helder beeld van de actuele stand van zaken.
Accent begrotingsjaar
Autoverkeer
Zoals eerder aangegeven (bij stand van zaken GVVP/Hoofdinfrastructuur) wordt voor het programma
infrastructuur 2007 - hangende het onderzoek naar de ruimtelijke inpassing van maatregelen aan de
stadsring - ingezet op het plannen van uitvoeringsmaatregelen die los staan van de integrale studie
naar de stadsring. Hierover kan worden opgemerkt dat het hierbij met name gaat om maatregelen op
het vlak van de verkeersveiligheid en fietsverkeer die zowel een positief effect hebben op de
doorstroming voor het fietsverkeer als een positief effect hebben op de doorstroming voor het
autoverkeer op de stadsring.
95