Aanbevelingen 13 F Handhaving Er is in eerste instantie te weinig aan daadwerkelijke handhaving gedaan. In de jaren 2004 en 2005 heeft dit opnieuw aandacht gekregen, maar ook dit is weinig gestructureerd gebeurd. Organisatorische problemen waren: Onduidelijke aansturing en verantwoordelijkheden Complexiteit van de problematiek Veel discussie; weinig daadkracht Opheffen van de werkgroep einde 2004 Onderschatting probleem Onvoldoende middelen voor goede projectmatige opzet Meer inhoudelijk zijn de problemen t.a.v.: de bijkomende kosten bij verkoop van gronden 5 m2 de verjaring (als de grond al 20 jaar in gebruik is genomen kan de rechtmatige eigenaar (in dit geval de gemeente) deze niet meer terug eisen. Bij aanschrijvingen werd gebruik gemaakt van een verouderde inventarisatie, waardoor de aanschrijving niet altijd aansloot bij de werkelijkheid. Ook kwam het voor dat eerdere inpikkers wel werden aangeschreven en latere inpikkers niet, waarop sommige burgers zich beriepen op rechtsongelijkheid. Kosten handhaving Gemiddeld is in de periode 2001 - 2005 4.580,- op handhaving geboekt, terwijl 18.200,- was geraamd. De indruk is dat veel handhavingskosten anders zijn geboekt. Bovendien is de handhaving tot medio 2006 weinig effectief geweest. Daar de opbrengsten verkoop groentjes lager zijn is het niet reëel om de kosten van handhaving in de toekomst uit het saldo te dekken. Financiën Uit de cijfers van de sector GEV blijkt dat over de jaren 2001 t/m 2005 een verlies is geleden van 83.161,- (16.632,- gemiddeld per jaar) op de verkoop en handhaving van snippergroen. Dit is op basis van een totaal omzet van 432.230,- verkoop en 515 391,- gemaakte kosten. Op basis van het raadsbesluit van 2000 zouden de uitgaven voor handhaving: 68.100,-voor promotie 19.100 en voor het maken van de verkoop- en handhavingstekeningen 65.795 mogen zijn. De verwachting was dat dit zou leiden tot een hogere verkoopopbrengst. De kosten gaan hierbij voor de baten uit. Op basis van ervaring blijkt dat verkoop en met name ook de handhaving van snippergroen geen financiële winst voor de gemeente oplevert. Vanaf 2005 zit er een financiële taakstelling op de verkoop van snippergroen. Deze taakstelling kan niet worden gerealiseerd. De winst zit in de duidelijkheid die wordt gegeven over de eigendomssituatie van het onderhavige stuk grond en het opheffen van de rechtsongelijkheid van burgers die te goeder trouw grond aankopen en burgers die de grond al dan niet bewust toe-eigenen en het voorkomen van verjaring van gemeentelijke grond. De handhavingskosten kunnen niet worden gedekt uit hogere opbrengsten van verkoop. Een nieuwe promotie verkoop Uit de gesprekken blijkt dat men nog steeds geloof hecht aan de destijds voorgestelde aanpak van handhaving, een gerichte PR en de huidige verkoopprocedure. Deze zou echter gerichter en meer gestructureerd moeten worden ingezet. De nieuwe aanpak zou moeten leiden tot de verkoop van 40 stukken snippergroen in 2007. Daarna zal de verkoop weer langzaam dalen doordat er steeds minder grond te koop is. Verder dient een fasering per wijk te worden vastgesteld waarbij de prioriteit komt te liggen bij: 1de afronding van de wijk Aldlan (2007) - uitgangspunt bij handhaving: A zeggen, is ook B zeggen. Bij toekenning eventueel aanvullend budget handhaving in kader van afweging nieuw beleid vanaf 2008: 2. de wijk Westeinde (2008) 3. de wijk Camminghaburen (2009/2011 4. nader te benoemen wijken, zoals Havankpark en Zuiderburen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 198