Stadsontwikkeling en -beheer Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage D Formulieren SIOF Aan de budgethouder SIOF SIOF-aanvraag (058) 233 8926 (opsteller: W.T. Fluizinga) Datum, verzonden: L.S., Hierbij dien ik een verzoek in om de volgende bijdrage uit het SIOF: Projectnaam: Bijdrage Bijdrage investeringsdeel ontwikkelingsdeel: Ontwikkeling stedelijke - c 3,4 min. economie 2008-2012 Met vriendelijke groeten, directeur van de dienst SOB Bijlagenboek Programmabegroting 2008 Bijlage D Formulieren SIOF Aanvraagformulier Strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds (SIOF) Dienst Ontwikkeling stedelijke economie 2008-2012 In de periode 2008 - 2012 wordt bij de ontwikkeling van de stedelijke economie van Leeuwarden vooral ingezet op uitbouw van de clusters water (en lifesciences), energie (en duurzaam), toerisme (en multimedia) en op diensten (en dataverwerking). In het basisdocument stedelijke economie dat in februari van dit jaar aan de Raadscommissie Bestuur en Middelen is voorgelegd, wordt een uiteenzetting gegeven over de relatieve positie van Leeuwarden en de voorgestane aanpak. Dat laatste is vooral verwoord in de twee bijlagen die handelen over de opeenvolgende stappen die gezet moet worden om tot clustervorming te komen en de rol van de gemeente daarbij. Voor 2007 is recentelijk een pakket aan projecten voorgelegd en goedgekeurd. In de komende jaren is opbouw en uitbouw van de clusters in de kenniseconomie aan de orde. De gemeente en de provincie hebben daarin vooralsnog een sterk initiërende en regisserende rol. Dat betekent dat in meer en mindere mate op alle facetten van clustervorming ingezet moet worden, van analyse, profilering, proefprojecten tot leerstoelen, huisvesting en acquisitie van bedrijven. Zoals in het basisdocument verwoord verschilt de situatie per cluster. Voorts is het duidelijk dat er sprake zal zijn van enige 'trial and error'. Bij de kaderbrief is het gemeentelijk financieringsaspect aan de orde. De gemeente treedt met financiering van stedelijke economie op in verschillende rollen, aanjager, initiator, marketeer en bankier. Dat vraagt flexibiliteit en risiconeming. Tegelijkertijd wil de gemeente value for money en een zo groot mogelijk multipliereffect. Value for money betekent meten en weten wat prestaties en effecten zijn. Hier wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de MIP/SIOF-systematiek en bij datgene dat gevraagd wordt vanuit andere invalshoeken, zoals het Grote stedenbeleid (BDU-economie). Multipliereffect is een belangrijke maatstaf voor'eigen' inspanning van belanghebbende(n) en het draagvlak bij andere financiers. Dat laatste betekent ook dat met projectfinanciering en instrument(ontwikkeling) zoveel mogelijk wordt aangesloten bij financieringsmogelijkheden en instrumenten van andere overheden. Te denken valt aan de provincie Friesland, het Operationeel Programma Europees Fonds voor regionale Ontwikkeling Noord Nederland 2007- 2013 (waarin Leeuwarden, Groningen-Assen en Emmen aparte positie hebben), de Brede Doeluitkering Economie 2005-2009 en het nationaal programma Pieken in de Delta. Deze programma's leggen overwegend accent op ontwikkeling van kennis en innovatie. De gemeentelijke financiering bij het onderwerp stedelijke economie is in dat opzicht de vereiste cofinanciering die Leeuwarder op tafel moet leggen om Leeuwarder projecten gehonoreerd te krijgen. Bij het onderwerp water is de gemeente sterk betrokken bij profilering, acquisitie en de fysieke condities om het watercluster uit te bouwen (huisvesting, ontwikkeling vml. Atoglas terrein). Ook is hier de meer algemene ontwikkeling van het waterprofiel van Leeuwarden aan de orde (blauwe diamant, recreatie, evenementen), nodig om Leeuwarden op de kaart te zetten. Projectnaam: Projectomschrijving (inclusief de prestaties die geleverd worden): 115

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 231