ws>t wilh d Wij willen voor inwoners en bezoekers dat de stad identiteit ontleent aan kunst en vormgeving van de openbare ruimte. Wij willen, samen met de Leeuwarders, (kunst)instellingen en bedrijven, de stad verkopen aan toeristen, bedrijven en potentiële nieuwe inwoners. De stad moet zich meer naar buiten toe keren en profileren en dat geldt ook voor de kunst en cultuur in de stad. Iedereen moet er van kunnen genieten. Kunst en vormgeving in de openbare ruimte moet de aantrekkingskracht van de stad vergroten, zodat er meer bezoekers komen en terugkomen voor een herhalingsbezoek. Dat geldt voor toeristen, recreanten en winkelend publiek. Hoe waardevol ook, Leeuwarden zou niet alleen maar bekend moeten zijn vanwege haar historische binnenstad en vele monumenten, de Elfstedentocht, Mata Hari, Piter Jelles Troelstra, maar ook vanwege haar vernieuwende architectuur, cultuur en kunst en vormgeving in de openbare ruimte. t Cultuur, (cultuur)toerisme, economie en locatieontwikkeling moeten elkaar versterken en meer gekoppeld worden. Dat kan door kunst en vormgeving in de openbare ruimte. De sleutelwoorden daarbij zijn: meer kwaliteit, samenhang, samenwerking en integraliteit. Andere belangrijke aspecten zijn: Vernieuwing en innovatie, aansluitend bij het Fries en Leeuwarder eigene. Spraakmakende ontwerpen en kunstenaars en vormgevers, met een mooie mix van lokale Leeuwarder/Friese kunstenaars en (inter-)nationale. Thematisch en gebiedsgericht werken, versnippering tegengaan door samenhang aan te brengen. Verrassende elementen in de openbare ruimte. Tijdig nadenken over uitvoering. Kans voor profilering van Leeuwarden. Voldoende onderhoud. 4 Hoe QMN vis M DOEJf? Om meer kwaliteit, meer samenhang, meer samenwerking en meer eenheid te realiseren met betrekking tot kunst en vormgeving in de openbare ruimte, worden de volgende actiepunten voorgesteld. 5 Foto: kunst in de stadsgrachten van Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 386