Blad 2
Iedere brede school stelt daarom een eigen visie,
doelstellingen en een daarop aansluitend
activiteitenprogramma vastEen andere randvoorwaarde
betreft het onderbrengen van de zorgstructuur voor kinderen
van 0-12 jaar binnen de context van de brede school.
Per brede school wordt bekeken of gezamenlijke huisvesting
noodzakelijk is. De praktijk heeft namelijk geleerd dat dit
niet altijd noodzakelijk is om een brede school tot een
succes te maken. Gezamenlijke huisvesting is geen doel op
zich maar een middel om het doel van de brede school te
realiseren. Alle nieuw te bouwen scholen zullen volgens het
brede schoolconcept worden gerealiseerd.
Ouders zijn enerzijds de vragers van maatregelen en
activiteiten bijvoorbeeld ten aanzien van dagarrangementen,
sport en muziek voor hun kinderen. Anderzijds wordt van hen
een actieve rol in de brede school verwacht als eerste
verantwoordelijke voor de opvoeding van hun kinderen.
Daarbij kunnen zij gebruik maken van het brede aanbod van
opvoedingsondersteuning
Op termijn zal in elke wijk een brede school gerealiseerd
worden. Als streefdatum wordt 2 015 aangehouden.
Realisatie van deze doelstellingen en randvoorwaarden
vraagt om een sterke regierol. De gemeente is
verantwoordelijk voor de regie op gemeentelijk niveau, de
brede scholen voor de regie op wijkniveau.
4Financiën
Op dit moment worden de bestaande brede scholen
gefinancierd uit de gemeentelijke middelen voor
onderwijsachterstanden, gemeentebegroting en afzonderlijke,
incidentele subsidies. Om brede scholen een structurele
basis te geven is het noodzakelijk dat de financiering voor
meerdere jaren gewaarborgd is. Brede scholen zijn dan beter
dan tot nu toe in staat een meerjarenperspectief te
formuleren en te realiseren. Bundeling van de bestaande
middelen is een eerste stap in die richting.
Wanneer het aantal brede scholen in de toekomst nog verder
zal uitbreiden is de huidige financiering onvoldoende. Het
geraamde tekort komt uit op 300.000,- op jaarbasis. Om
dit tekort te dekken zullen andere financieringsbronnen
moeten worden aangeboord bijvoorbeeld de vrijvallende
middelen voor schoolbegeleiding, Boppeslach, nieuwe
rijksmiddelen en/of door het beschikbaar stellen van extra
middelen op de gemeentebegroting in het kader van nieuw
beleid. De realisatie van brede scholen is niet alleen een
verantwoordelijkheid van de overheid maar ook van de
deelnemende organisaties. Van deze organisaties zal ook een
bijdrage worden gevraagd. De subsidiëring is eindig met
name in de niet-aandachtsgebieden. Daar zullen de brede
scholen na de startfase zonder extra overheidsmiddelen in
stand moeten worden gehouden. De uiteindelijk op te stellen
dekkingsvoorstellen zullen op de gebruikelijke wijze worden
betrokken bij de integrale afweging ten behoeve van de
j aarlijkse begrotingsvoorbereiding
Blad 3
5. Juridische aspecten
De samenwerking binnen de brede school is niet
vrijblijvend. De afspraken tussen de deelnemende
organisaties zuilen worden vastgelegd in startdocumenten en
samenwerkingsovereenkomsten. Deze kunnen per wijk
verschillen omdat de brede school per wijk verschilt. De
afspraken hebben in ieder geval betrekking op de
samenwerking, visie, doelstellingen, activiteiten,
zorgstructuur, organisatie en financiën.
6Communicatie (in-/extern)
Op 5 oktober 2 0 06 heeft de gemeente Leeuwarden een
studieochtend georganiseerd waar nagenoeg alle organisaties
die betrokken zijn bij de brede school vertegenwoordigd
waren. Belangrijkste conclusie van die ochtend was het
centraal stellen van de ontwikkeling van het kind. De brede
school zal zich daar primair en bij voortduring op moeten
richten.
Daarna is meerdere malen op bestuurlijke niveau overleg
geweest over de toekomstvisie van de brede scholen in
Leeuwarden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de
beleidsnotitie "Hoe breed wordt de Buurtschool in
Leeuwarden"
8Uitvoering/planning
De beleidsnotitie gaat uit van ambitieuze maar
realistische stappen naar de horizon in 2015 wanneer in
iedere wijk een brede school is gerealiseerd. In het bij de
notitie behorende actieprogramma wordt onderscheid gemaakt
in acties op korte, middellange en lange termijn. Per
termijn worden telkens drie a vier nieuwe gebieden
aangewezen waar brede scholen zullen worden gestart en
gerealiseerd