Voorstel PvdA: Formulierenbrigade Leeuwarden De PvdA stelt voor om ook in Leeuwarden een Formulierenbrigade op te richten, zodat minima kunnen krijgen waar ze recht op hebben. De brigadiers vullen de formulieren in, maar leren hun cliënten ook hoe ze dat zelf kunnen doen. Verder verwijst de brigadier mensen door naar andere loketten, zoals het Bureau Sociaal Raadslieden en SWOL. De medewerkers van de Formulierenbrigade krijgen een gerichte opleiding. Voor een aantal mensen in Leeuwarden betekent dit een werk/leertraject als opstap naar betaald werk. De Formulierenbrigade bestaat uit een of meer professionele krachten, zogemaande LIM's, Leeuwarder Informatie Medewerkers. Deze hebben een fiscale en/of financiële achtergrond. De LIM wordt ondersteund door een groep vrijwilligere 'Wegwijzers'. De Formulierenbrigade wordt voorlopig ingesteld voor twee jaar, 2007 en 2008. Drie varianten De Formulierenbrigade bestaat uit een tot vier professionele medewerkers. We onderscheiden verschillende varianten. A. Vier LIM's werken op basis van een gesubsidieerde arbeidsrelatie. De maximale personeelslasten bedragen ongeveer €25.000 per persoon per jaar. B. Drie LIM's komen in dienst van de gemeente. De personeelslasten zijn geschat op €40.000 per persoon per jaar. De LIM's worden ondersteund door een team van vrijwilligers uit het cliëntenbestand van sociale zaken, dat als Wegwijzer fungeert. C. Een LIM komt in dienst van de gemeente en wordt geholpen door een breed vrijwilligersteam. Personeelslasten per jaar maximaal €50.000. Belastingdienst leidt medewerkers op De PvdA-fractie heeft de Belastingdienst bereid gevonden om mensen op te leiden met betrekking tot belastingzaken. Daarnaast kunnen de medewerkers cursussen volgen via Stimulansz over wet en regelgeving, sociale vaardigheid en zelfleren en zelfsturing. Voorkeur variant B De PvdA-fractie geeft de voorkeur aan variant B, omdat daarbij het verwachte rendement het hoogst zal zijn. In variant A zijn er weliswaar vier LIM's, maar geen vrijwilligers. In variant C is de ene LIM voornamelijk bezig met het coachen van de groep vrijwilligers. Met variant B denken wij de meeste cliënten te kunnen helpen. Voordeel is verder het prima werk/leerplekken oplevert voor mensen in de WWB, zodat zij op den duur een plaats kunnen bemachtigen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld bij de belastingdienst. Over dit initiatiefvoorstel willen wij graag met de raad debatteren en ook met elkaar brainstormen met welke personele inzet de Formulierenbrigade ingevuld gaat worden. Huisvestingskosten De huisvestingskosten van de Formulierenbrigade kunnen laag blijven wanneer gebruik gemaakt wordt van onderkomens als buurthuizen en de sociale dienst. De kosten voor huisvesting bedragen in dit geval maximaal €5.000 per jaar. Een eigen vaste ruimte voor overleg en met een centraal telefoonnummer is van belang voor het slagen van de Formulierenbrigade. De kosten hiervan worden in dit voorstel PM gezet. Bureaukosten Om de Formulierenbrigade haar taken adequaat te kunnen laten uitoefenen, moet men gebruik kunnen maken van apparatuur zoals computers, telefoons en kopieermachine. Andere kosten die worden gemaakt zijn portokosten en kosten voor het maken van voorlichtingsmateriaal. Deze worden gesteld op €20.000. Overzicht varianten met kosten var. personeel huisvesting medegebruik bureaukosten totale kosten A 100.000,- PM 5.000,- 20.000,-= 125.000,-- B 120.000,- PM 5.000,- 20.000,-= 145.000,- C 45.000,- PM 5.000,- 30.000,-= 80.000,- Financiële dekking Wij stellen voor om de kosten te dekken met incidentele middelen uit Werkdeel en de Impuls Sociale Investeringen (post: armoedebeleid). Dit is toereikend om twee jaar te experimenteren met de Formulierenbrigade. Voor de volgende jaren, als de Formulierenbrigade effectief blijkt te zijn, moet naar structurele dekking gezocht worden. Conclusie De PvdA-fractie is van mening dat de gemeente tot taak heeft actief beleid te voeren om de niet-bereikte minima (tot 120 procent van het sociaal minimum) zoveel mogelijk wèl te bereiken door gerichte voorlichting en ondersteuning bij het invullen van formulieren. Daartoe stellen wij het volgende voor: 1. De gemeente stelt LIM's aan De LIM brengt de niet-bereikte minima in kaart bedenkt en voert plannen uit om de doelgroep wel te bereiken. De medewerker werkt samen met lokale maatschappelijke instanties, zoals HWL, Kleurrijk Beraad, Stins, SWL, SMO, LIMOR, vakbonden, cliënten- WVG-platform, kerken, humanistisch verbond, etc. De LIM heeft verstand van financiën, overheidsregelingen en belastingen en is zichtbaar in de gemeenschap. 2. Een team van vrijwillige Wegwijzers De LIM wordt bijgestaan door een breed vrijwilligersteam, dat als Wegwijzer fungeert in formulierenland. Deze Wegwijzers worden getraind en aangestuurd door de LIM. Zij brengen huisbezoeken, lichten mensen voor over regelingen, zoeken eenvoudige kwesties uit, verwijzen naar en bemiddelen met instanties, helpen mensen met eenvoudig administratief werk en met het invullen van belastingformulieren. 3. Communicatie en publiciteitsoffensief Gerichte heldere communicatie is een must. De boodschap moet visueel en inhoudelijk helder, begrijpelijk en duidelijk zijn. Op de website van de gemeente moet meer en meer duidelijke informatie staan over regelingen, belastingteruggave en minimabeleid. Een overzichtelijke checklist waarmee mensen zelf na kunnen gaan of ze voor bepaalde regelingen in aanmerking komen. Een eigen website voor sociale zaken? De PvdA Leeuwarden stelt voor om in een project van twee jaar te bekijken wat de ervaringen zijn met een of meerdere LIM's en de vrijwillige werkwijzers. Na anderhalf jaar kan in een evaluatie worden bekeken in hoeverre dit project bijdraagt aan armoedebestrijding. Naar aanleiding van deze evaluatie besluit de gemeenteraad over continuering van het project. De mogelijkheid bestaat het project in te bedden in de loketfunctie van de gemeente Leeuwarden in het kader van de WMO. Namens de Partij van de Arbeid-Fractie Mohammed Benmhammed De cijfers zijn gebaseerd op soortgelijke voorzieningen in andere gemeenten. Het is dus een eerste inschatting. Om inzicht te krijgen in de definitieve kosten, dient het plan verder uitgewerkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 495