verschillende scenario' s te komen met de daarbij behorende verschillende kosten." Organisaties zoals HWL, SWOL en MEE zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Wmo-loket. Ook bij de uitwerking van dit loket is een proactieve, outreachende invulling van cliëntondersteuning een belangrijk uitgangspunt om een breed scala aan diensten aan te bieden aan de niet of minder zelfredzame, kwetsbare burger. Voor een groot deel is dit dezelfde groep waar de Formulierenbrigade zich op wil richten. In december 2 0 07 komen wij met een voorstel voor vormgeving van het Wmo-loket. Tot slot is het van belang om aansluiting te zoeken bij ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werk en bijstand, de herijking van het armoedebeleid en het wijkgericht werken. In uw voorstel over de Formulierenbrigade onderscheidt u een drietal varianten. 1. Vier LIM's (Leeuwarden Informatie Medewerkers) werken op basis van een gesubsidieerde arbeidsrelatie. De maximale personeelslasten bedragen ongeveer 25.000,- - per jaar. 2. Drie LIM's komen in dienst van de gemeente. De personeelslasten zijn geschat op 40.000,-- per jaar. De LIM's worden ondersteund door een team van vrijwilligers uit het cliëntenbestand van sociale zaken, dat als Wegwijzer fungeert. 3 Een LIM komt in dienst van de gemeente en wordt geholpen door een breed vrijwilligersteam. Personeelslasten per jaar maximaal 50.000,--. Uw voorkeur gaat uit naar variant 2, omdat daarbij het verwachte rendement het hoogst zal zijn. Deze variant sluit niet aan bij ons uitgangspunt om gebruik te maken van de bestaande ondersteuningsstructuren. Alhoewel wij met u van mening zijn dat het rendement van deze variant het hoogst zal zijn, plaatsen wij een kanttekening bij de kosten en de dekking daarvan. U schat de personeelslasten op 40.000,-- per persoon per jaar. Onze inschatting gaat uit van een bedrag van 80.000,-- per persoon per jaar. Dit bedrag bestaat uit personele kosten en werkplekkosten Voor wat betreft de dekking stelt u voor om deze kosten te financieren uit het Werkdeel van de Wwb en de Impuls Sociale Investeringen (post: Armoedebeleid). Het in dienst nemen van de 3 LIM' s behoort tot de reguliere uitvoeringskosten van de gemeente en kan per definitie niet uit het Werkdeel van de Wwb betaald worden. U stelt zelf voor om hiervoor middelen uit de Impuls Sociale Investeringen (post: armoedebeleid) te halen. Wij wij zen u er op dat de ruimte om middelen vanuit de Impuls Sociale Investeringen in te zetten zeer beperkt is. In de kaderbrief, vastgesteld op 18 juni jl., zijn de nodige voorstellen tot uitgaven ten laste van de Impuls Sociale Investeringen gedaan. Bij het honoreren van deze voornemens bij de begrotingsbehandeling zal er pas vanaf 2010 weer ruimte zijn voor nieuwe initiatieven vanuit de Impuls Sociale Investeringen. Naar onze mening sluit variant 1 beter aan bij de door ons genoemde uitgangspunten. Bovendien biedt deze variant wel de mogelijkheid om het Werkdeel van de Wwb te benutten. Hoewel het rendement van deze variant lager zal zijn gaat de voorkeur van het college uit naar een formulierenbrigade conform variant 1. De kosten van de LIM's op basis van een gesubsidieerde arbeidsrelatie komen ten laste van het Werkdeel van de Wwb. De overige kosten verbonden aan de pilot, zoals de organisatie en begeleiding, ramen wij op 80.000,-- per jaar. Deze kosten kunnen echter niet uit het Werkdeel van de Wwb gefinancierd worden en dekking uit de Impuls Sociale Investeringen is, gezien de voorgenomen uitgaven ten laste van dit budget, nu niet mogelijk. Tot slot merken wij voor de volledigheid op dat met het succesvol terugdringen van het niet-gebruik van inkomensafhankelijke regelingen door de formulierenbrigade de beleidsuitgaven op het terrein van het armoedebeleid zullen toenemen en dat in het huidige budget geen rekening is gehouden met een eventuele verhoging van de uitgaven. Wij wachten met belangstelling de reactie op ons advies af. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Leeuwarden, GKrol loco-burgemeester, C.H.J. Brugman, secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 498