verschillende scenario' s te komen met de daarbij
behorende verschillende kosten." Organisaties zoals
HWL, SWOL en MEE zijn nauw betrokken bij de
ontwikkeling van het Wmo-loket. Ook bij de uitwerking
van dit loket is een proactieve, outreachende
invulling van cliëntondersteuning een belangrijk
uitgangspunt om een breed scala aan diensten aan te
bieden aan de niet of minder zelfredzame, kwetsbare
burger. Voor een groot deel is dit dezelfde groep waar
de Formulierenbrigade zich op wil richten.
In december 2 0 07 komen wij met een voorstel voor
vormgeving van het Wmo-loket.
Tot slot is het van belang om aansluiting te zoeken
bij ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werk en
bijstand, de herijking van het armoedebeleid en het
wijkgericht werken.
In uw voorstel over de Formulierenbrigade onderscheidt u
een drietal varianten.
1. Vier LIM's (Leeuwarden Informatie Medewerkers) werken
op basis van een gesubsidieerde arbeidsrelatie. De
maximale personeelslasten bedragen ongeveer 25.000,-
- per jaar.
2. Drie LIM's komen in dienst van de gemeente. De
personeelslasten zijn geschat op 40.000,-- per jaar.
De LIM's worden ondersteund door een team van
vrijwilligers uit het cliëntenbestand van sociale
zaken, dat als Wegwijzer fungeert.
3 Een LIM komt in dienst van de gemeente en wordt
geholpen door een breed vrijwilligersteam.
Personeelslasten per jaar maximaal 50.000,--.
Uw voorkeur gaat uit naar variant 2, omdat daarbij het
verwachte rendement het hoogst zal zijn.
Deze variant sluit niet aan bij ons uitgangspunt om gebruik
te maken van de bestaande ondersteuningsstructuren.
Alhoewel wij met u van mening zijn dat het rendement van
deze variant het hoogst zal zijn, plaatsen wij een
kanttekening bij de kosten en de dekking daarvan. U schat
de personeelslasten op 40.000,-- per persoon per jaar.
Onze inschatting gaat uit van een bedrag van 80.000,--
per persoon per jaar. Dit bedrag bestaat uit personele
kosten en werkplekkosten
Voor wat betreft de dekking stelt u voor om deze kosten te
financieren uit het Werkdeel van de Wwb en de Impuls
Sociale Investeringen (post: Armoedebeleid).
Het in dienst nemen van de 3 LIM' s behoort tot de reguliere
uitvoeringskosten van de gemeente en kan per definitie niet
uit het Werkdeel van de Wwb betaald worden.
U stelt zelf voor om hiervoor middelen uit de Impuls
Sociale Investeringen (post: armoedebeleid) te halen. Wij
wij zen u er op dat de ruimte om middelen vanuit de Impuls
Sociale Investeringen in te zetten zeer beperkt is. In de
kaderbrief, vastgesteld op 18 juni jl., zijn de nodige
voorstellen tot uitgaven ten laste van de Impuls Sociale
Investeringen gedaan. Bij het honoreren van deze voornemens
bij de begrotingsbehandeling zal er pas vanaf 2010 weer
ruimte zijn voor nieuwe initiatieven vanuit de Impuls
Sociale Investeringen.
Naar onze mening sluit variant 1 beter aan bij de door ons
genoemde uitgangspunten. Bovendien biedt deze variant wel
de mogelijkheid om het Werkdeel van de Wwb te benutten.
Hoewel het rendement van deze variant lager zal zijn gaat
de voorkeur van het college uit naar een formulierenbrigade
conform variant 1.
De kosten van de LIM's op basis van een gesubsidieerde
arbeidsrelatie komen ten laste van het Werkdeel van de Wwb.
De overige kosten verbonden aan de pilot, zoals de
organisatie en begeleiding, ramen wij op 80.000,-- per
jaar. Deze kosten kunnen echter niet uit het Werkdeel van
de Wwb gefinancierd worden en dekking uit de Impuls Sociale
Investeringen is, gezien de voorgenomen uitgaven ten laste
van dit budget, nu niet mogelijk.
Tot slot merken wij voor de volledigheid op dat met het
succesvol terugdringen van het niet-gebruik van
inkomensafhankelijke regelingen door de formulierenbrigade
de beleidsuitgaven op het terrein van het armoedebeleid
zullen toenemen en dat in het huidige budget geen rekening
is gehouden met een eventuele verhoging van de uitgaven.
Wij wachten met belangstelling de reactie op ons advies af.
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
GKrol
loco-burgemeester,
C.H.J. Brugman,
secretaris