Blad 2
een drastische vereenvoudiging van het
aanschrij finstrumentarium;
het wegnemen van belemmeringen voor handhaving bij
eigendoms ove rdra cht
bv. wat te doen als de vorige eigenaar illegaal een
uitbouw heeft aangebracht;
de toepasselijkheid van de Wet op de economische
delicten op overtredingen van de bouwregelgeving.
Over het handhavingsbeleid en de rapportageverplichtingen
kan het volgende worden opgemerkt. De gemeenten zijn
verplicht handhavingsbeleid te formuleren over de manier
waarop aanvragen worden getoetst en de wij ze waarop de
uitvoering van de vergunningen wordt gecontroleerd. Ook
krijgt het College de wettelijke verplichting
verantwoording af te leggen aan de Raad over de uitvoering
van dat handhavingsbeleid op basis van een vooraf opgesteld
handhavingsplanHierbij gaat het niet alleen om de
"repressieve handhaving" (opsporen van en optreden tegen
het niet-naleven van de bouwregelgeving en daarmee
samenhangende regelgeving). De intenties van de gewijzigde
wet betreffen ook de informatie en voorlichting, de
afhandeling van aanvragen en de controle op de naleving van
vergunningen. Deze onderdelen mogen worden bekostigd uit de
leges
Voor de toetsing van aanvragen en het toezicht op de
verleende vergunningen zijn landelijke protocollen
ontwikkeld. Uitgaande van het landelijk aanbevolen
toetsingsniveau hebben wij becijferd welke aanvullende
formatie hiervoor nodig is, zowel voor de
vergunningverlening als voor de handhaving. Om de nieuwe
taken uit te kunnen voeren is extra formatie nodig, te
weten 1,6 fte buitendienstinspecteur en 1 fte
binnendienstinspecteur. De hiermee gemoeid gaande kosten
van 232.750 kunnen worden gedekt uit de bouwleges, zonder
dat tariefsaanpassing nodig is.
Toename grote bouwplannen
De laatste jaren is sprake van een forse toename van het
aantal grote bouwplannen. Om die reden hebt u op 1 oktober
j.l. besloten om akkoord te gaan voor de duur van 2 jaar
2 extra buitendienstinspecteurs aan te stellen. Na afloop
van deze termijn zal worden bezien of het planaanbod vraagt
om een voortzetting van extra tijdelijke capaciteit.
Uit verkenningen naar te verwachten bouwplannen in de
komende jaren blijkt dat er vooralsnog geen kentering zal
komen in deze situatie. Duidelijk is dat er t.a.v. de
omvang van het aantal grote bouwplannen sprake is van een
trendbreuk.
Overigens is het bijzonder lastig om tot een goede prognose
van bouwplannen te komen. Er zijn veel factoren die in de
loop van de tijd de prognose kunnen beïnvloeden.
Blad 3
De gegevens dragen dan ook een globaal karakter, maar zijn
wel een indicatie in welke richting het totale bouwvolume
in de stad zich op middellange termijn ontwikkelt.
Het gevolg van deze ontwikkeling is, dat rekening gehouden
moet worden met een situatie waarin op basis van de
beschikbare capaciteit prioriteiten moeten worden gesteld
t.a.v. het controleniveau.
Legesheffing bouwvergunningen
Kostentoerekening algemeen
In 2 0 02 heeft het toenmalige kabinet zich op het standpunt
gesteld dat meer transparantie en uniformiteit in de
bouwgerelateerde leges gewenst is. Naar aanleiding daarvan
heeft het ministerie van VROM in 2004 een werkgroep
ingesteld die onderzoek heeft gedaan naar de tarieven van
bouwleges in Nederland. Deze werkgroep bestond uit
vertegenwoordigers van VROM, gemeenten en VNG.
De werkzaamheden van de werkgroep hebben geresulteerd in
het model "Transparantie bouwgerelateerde leges"Doel van
dit model is om te komen tot een landelijk eenduidige en
transparante systematiek voor het heffen van gemeentelijke
leges voor aanvragen in het kader van bouwen en slopen,
waardoor de onderlinge vergelijkbaarheid wordt bevorderd.
Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling om via dit model
de tarieven op hetzelfde niveau te krijgen. De verwachting
is dat gemeenten de beleidsvrijheid zullen houden om
verschillende tarieven te hanteren.
De berekeningswij ze van tarieven die de gemeente tot nu toe
hanteerde sloot al in grote lijnen aan bij de aanbevelingen
van de werkgroep. Voor de tariefberekening van 2008 is dit
verder geconcretiseerd.
In art. 229b van de gemeentewet is geregeld dat tarieven
van leges niet meer dan kostendekkend mogen zijn: de
geraamde baten mogen niet uitgaan boven de geraamde lasten.
Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de
kostendekkendheid betrekking heeft op de ramingen en niet
op de werkelijke baten en lasten.
Voor de kostentoerekening wordt in onze gemeente gebruik
gemaakt van de richtlijnen uit het VNG-boek
'Kostentoerekening en gemeentelijke heffingen'De
richtlijnen komen er in het kort op neer dat de directe en
indirecte kosten die verband houden met de dienstverlening
aan de bouwleges mogen worden toegerekend. Er zijn op dit
moment geen aanwijzingen dat het rijk gemeenten explicieter
gaat voorschrijven op welke wijze zij kosten moeten gaan
toerekenen.