Blad 4
5.1.4. Bevorderen seksuele gezondheid
Motivering: Veilig vrijen/seksuele gezondheid is gekozen
als speerpunt omdat jongeren nog steeds onveilig vrijen,
veel jongeren ervaring hebben met ongewenste seksuele
ervaringen en het aantal geslachtsziekten in Friesland
toeneemt. Verder is een overweging dat jongeren steeds op
jongeren leeftijd seksueel actief zijn er een groeiende
problematiek is rond groepsverkrachtingen, cyberseks,
betaalde seks en loverboys. In de uitwerking zijn veel
raakvlakken met de speerpunten alcoholgebruik en
weerbaarheid
In het kader van het Masterplan Gezond leven is het
actieplan van het Platform Jongeren en Seksualiteit
Friesland reeds door Leeuwarden ondertekend. Belangrijkste
uitvoerders zijn GGD Fryslan en MEE Friesland.
5.1.5. Opvoeding en vergroten weerbaarheid jeugdigen
Motivering: Opvoedingsondersteuning en vergroting van de
weerbaarheid zijn de belangrijkste centrale thema's van het
Masterplan Gezond Leven. Weerbaarheid heeft o.a. te maken
met zelfvertrouwen, zelfbeheersing en weerstand bieden aan
groepsdruk
Een samenhangende aanpak van opvoedingsmethode is de
methodiek 'Triple P'De gemeente Leeuwarden wil een start
maken met deze methodiek in de op te zetten centra voor
Jeugd en Gezin Een effectieve methode voor de
weerbaarheid van de jeugd is de lesmethode 'Leefstijl'.
5.1.6. Bevorderen relatie met de eerste lijn
Motivering: De relaties met de individuele
beroepsbeoefenaren in de eerste lijn gezondheidszorg zijn
zeer sporadisch en incidenteel. Verkenning over en weer is
nodig om te zien in hoeverre de gemeente kan bijdragen aan
het faciliteren van de eerste lijn. Te denken valt aan
onderwerpen als het vestigingsbeleid en de wensen van de
gemeente rond de woonservicezones
Voorts zal inhoudelijk worden onderzocht in hoeverre de
curatie in de eerste lijn kan participeren in samenhangende
programma's rond preventie, bijvoorbeeld wijkgerichte
gezondheidsproj ecten
5.1.7. Verbeteren integraal beleid door
gezondheidseffectrapportage
Motivering: Integraal beleid voeren is de wens maar ook de
opdracht voor alle beleidsectoren. In de praktijk is dat
niet altijd eenvoudig. Voor de gezondheidszorg is het
middel van de gezondheidseffectschatting (GES) ontwikkeld.
Blad 5
De komende jaren zal ambtelijk worden geoefend met dit
middel om in kaart te brengen welke gezondheidseffecten
zijn in te schatten over het overheidshandelen,
bijvoorbeeld in de ruimtelijke ordening.
6Financiën
De basistaken voor de Wet Collectieve Preventie
Volksgezondheid worden verricht door de GGD; de Thuiszorg
heeft ook een taak op het gebied van de
jeugdgezondheidszorg (0-4 jaar)
Voor de speerpunten vraagt het college in deze nota geen
extra middelen. De huidige budgetten volstaan voor 2008.
7.Uitvoering/planning
Het beleidsplan is het beleid op hoofdlijnen. Bij de
uitvoering zijn een groot aantal instellingen en
organisaties betrokken. Op grond van uitwerkingsplannen
onder regie van de gemeente worden de speerpunten
geoperationaliseerd. De speerpunten SMART geformuleerd als
uitvoeringsprogramma zijn ter kennisgeving in de nota
opgenomen
8Vragen
Het College verzoekt u zich uit te spreken over de genoemde
zeven speerpunten en het gelegde accent op de jeugd en de
risicogroepen met name met een lage sociaaleconomische
status
Leeuwarden, 2 0 november 2 0 07
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsF.J.M. Crone, burgemeester,
drs. C.H.J. Brugman, secretaris.