Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011 2.2.1. Verminderen alcoholgebruik jongeren Motivering: Chronisch alcoholmisbruik leidt o.a. tot beschadiging van de organen waaronder het zenuwstelsel. 70% van het uitgaansgeweld en 25% van de verkeersongevallen gebeuren onder invloed van alcohol. De trend van alcoholgebruik bij jongeren zijn zeer ongunstig. Nederlandse jongeren behoren tot de stevigste drinkers van Europa. Ook in Friesland neemt het aantal jonge drinkers toe. In navolging van het Masterplan Gezond Leven worden de preventieactiviteiten voortgezet als publiekscampagnes (agendasetting) en structurele aandacht op scholen. Anderzijds wordt op het gemeentelijke en bovenlokale niveau integraal beleid voorbereid. Signalering, regelgeving en handhaving zijn daarbij essentieel. 2.2. 2. Verminderen overgewicht Motivering: In Nederland (en Friesland) is het aantal mensen met overgewicht de afgelopen jaren flink gestegen. Mensen met overgewicht hebben veel kans op ernstige gezondheidsproblemen als diabetes, hart- en vaatziekten en klachten aan het 4 bewegingsapparaat. In navolging van het Masterplan Gezond Leven zal bij de aanpak gestuurd worden op voorlichting door de geëigende preventieorganisaties (in dit geval met name Jeugdgezondheidszorg, GGD en BV SPORT). Tevens zal het project "Actie Leeuw"nog twee jaar intensief worden uitgevoerd budget: Gezond en wel in de stad). Daarnaast zal de gemeente ook zelf het voorbeeld zijn van een vitale organisatie die staat voor het stimuleren van lichaamsbeweging en het bevorderen van een gezond voedingspatroon. 2.2. 3. Verminderen roken Motivering: Roken is nog steeds de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak in Nederland. Hoewel het nationale rookbeleid in Nederland zeker zijn vruchten afwerpt, zijn er nog groepen die nauwelijks worden bereikt. Rookpreventie vraagt niet om een zware gemeentelijke regie of convenant, maar om voortzetting van de huidige aanpak met daarbij meer bemoeienis van de gemeente via periodiek contact met het Platform Rookpreventie. 2.2. 4. Bevorderen seksuele gezondheid Motivering: Veilig vrijen/ seksuele gezondheid is gekozen als speerpunt omdat jongeren nog steeds onveilig vrijen, veel jongeren ervaring hebben met ongewenste seksuele ervaringen en het aantal geslachtsziekten in Friesland toeneemt. Verder is een overweging dat jongeren steeds op jongeren leeftijd seksueel actief zijn er een groeiende problematiek is rond groepsverkrachtingen, cyberseks, betaalde seks en loverboys. In de uitwerking zijn veel raakvlakken met de speerpunten alcoholgebruik en weerbaarheid. In het kader van het Masterplan Gezond leven is het actieplan van het Platform Jongeren en Seksualiteit Friesland reeds door Leeuwarden ondertekend. Belangrijkste uitvoerders zijn GGD Fryslan en MEE Friesland. l 4 Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011 2.2. 5. Opvoeding en vergroten weerbaarheid jeugdigen Motivering: Opvoedingsondersteuning en vergroting van de weerbaarheid zijn de belangrijkste centrale thema's van het Masterplan Gezond Leven. Weerbaarheid heeft o.a. te maken met zelfvertrouwen, zelfbeheersing en weerstand bieden aan groepsdruk. Een samenhangende aanpak van opvoedingsmethode is de methodiek 'Triple P' De gemeente Leeuwarden wil een start maken met deze methodiek in de op te zetten centra voor Jeugd en Gezin Een effectieven methode voor de weerbaarheid van de jeugd is de lesmethode 'Leefstijl'. 2.2. 6. Bevorderen relatie met de eerste lijn Motivering: De relaties met de individuele beroepsbeoefenaren in de eerste lijn gezondheidszorg zijn zeer sporadisch en incidenteel. Verkenning over en weer is nodig om te zien in hoeverre de gemeente kan bijdragen aan het faciliteren van de eerste lijn. Te denken valt aan onderwerpen als het vestigingsbeleid en de wensen van de gemeente rond de woonservicezones. Voorts zal inhoudelijk worden onderzocht in hoeverre de curatie in de eerste lijn kan participeren in samenhangende programma's rond preventie, bijvoorbeeld wijkgerichte gezondheidsprojecten. 2.2. 7. Verbeteren integraal beleid door gezondheidseffectrapportage Motivering: Integraal beleid voeren is de wens maar ook de opdracht voor alle beleidsectoren. In de praktijk is dat nog niet altijd eenvoudig. Voor de gezondheidszorg is het middel van de gezondheidseffectschatting (GES) ontwikkeld. De komende jaren zal ambtelijk worden geoefend met dit middel om in kaart te brengen welke gezondheidseffecten zijn in te schatten over het overheidshandelen bijvoorbeeld in de ruimtelijke ordening. 2.3. Doelgroep, settings en uitwerking van de speerpunten Een belangrijke doelgroep bij preventie is de jeugd. Enerzijds omdat er nog minder vastgeroeste gewoonten zijn, waardoor je het gezonde gedrag nog kunt bevorderen (jong geleerd oud gedaan). Anderzijds speelt momenteel mee dat de trends op sommige leefstijlfactoren bij de jeugd ronduit ongunstig zijn en dat alle gezondheidsautoriteiten (o.a. Inspectie Gezondheidszorg) een daadkrachtige inzet vragen van gemeenten en organisaties ten behoeve van de jeugd. Voor volwassenen en ouderen wordt voorgesteld om de inzet te richten op risicogroepen. Het gaat dan om lagere sociaaleconomische groepen. Het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen is een doel geweest in de eerste nota gezondheidsbeleid. Gezondheidsbevordering is nu echter nog te veel gericht op 'iedereen' en de ervaring leert dat hogere sociaaleconomische groepen in het algemeen 1 De naam 'Triple P' staat voor positief pedagogisch programma. Het oorspronkelijk Australische programma voor opvoedingsondersteuning is bedoeld voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel (ernstige) emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het bevorderen van competent ouderschap. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 517