Modemiseringsvoorstel GR SW Fry si an
De beweging van binnen naar buiten, van beschut naar regulier "onbeschut" werk, wordt door
de GR vanuit sociaal oogpunt als een goede richting onderschreven. Het draagt bij aan positie
verbetering voor mensen met een SW indicatie. Voor de komende jaren moet binnen het
sociale beleid "de burger centraal" komen te staan en binnen de Sociale Werkvoorziening "de
ontwikkeling van de SW medewerker". Het gaat om de omslag binnen de sociale
werkvoorziening van een intern gericht productiebedrijf naar een extern gericht mens
ontwikkel bedrijf: van binnen naar buiten. De GR streeft ernaar om voor 2012 een derde van
de WSW medewerkers via begeleid werken en detachering geplaatst te hebben, een derde via
beschut binnen en eenderde beschut buiten aan het werk te hebben
Regierol gemeenten
Op meerdere terreinen, waaronder nu ook de uitvoering van de WSW, hebben gemeenten een
steeds grotere verantwoordelijkheid en daarbij behorende (financiële) risico's gekregen. De
complexiteit van het beleidsveld is gaande weg toegenomen waardoor een steeds grotere
afhankelijkheid van andere partijen is ontstaan. De sturende rol van de gemeente verandert
van uitvoerder naar planner/regisseur. Ook door maatschappelijke ontwikkelingen als
individualisering, marktwerking en decentralisatie is de rol van de lokale overheid veranderd.
De gemeente als hoeder van het algemeen belang die centraal en top down sturing gaf aan
maatschappelijke ontwikkelingen heeft plaats gemaakt voor een overheid met een transparant
dienstverleningsconcept, waarvan taken afgestoten zijn aan het maatschappelijk middenveld
en de markt. Een lokaal bestuur dat veel meer berust op wederzijdse beïnvloeding,
argumentatie en overtuiging en waar besluitvorming binnen een netwerk van overheden,
marktpartijen en maatschappelijke organisaties plaats moet vinden. Het treedt meer en meer
op als regisseur.
De gemeente vult vanuit een brede visie op het activerend arbeidsmarktbeleid zijn rol als
regievoerder in, waarmee zij sturing probeert te geven aan de realisatie van geformuleerde
beleidsdoelen. Daar waar zij beschikt over de financiële middelen kan de gemeente de
uitvoering zelf ter hand nemen of dienstverlening inkopen. Daar waar middelen van anderen
voor dit beleid geïntegreerd ingezet moet worden is de gemeente aangewezen op
samenwerking met derden.
Het voeren van regie vereist visie. Een gezamenlijk regionale visie op een breed integraal
arbeidsmarktbeleid waarvan de uitvoering van de WSW onderdeel uitmaakt is een eerste
vereiste om sturing te kunnen geven.
Beleidsterreinen groeien naar elkaar toe. Dit nodigt uit tot 'verknoping' van beleid, waarbij
vanuit verschillende beleidsdisciplines integraal beleid wordt ontwikkeld. Dit geldt onder
Modemiseiingsvoorstel GR SW Fryslan
andere voor de Wet werk en bijstand (WWB), voor de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) voor de Wet Inburgering WI), de Wet Educatie (WEB) én voor de gewijzigde WSW.
Er zijn overeenkomstige elementen in de regelgeving; centraal staan de participatie van
kwetsbare groepen en decentralisatie van de uitvoering. De toegenomen
beleidsverantwoordelijkheid heeft twee kanten: meer beleidsruimte en de mogelijkheid om
maatwerk te leveren, maar ook meer (financiële) risico's. Vanuit een samenhangend sociaal
beleid staat het welzijn van de burger centraal. Het hebben van werk in welke vorm dan ook
komt voortdurend als centraal thema terug. De participatieladder geeft met allerlei
voorzieningen de variatie aan van een sluitende aanpak van participatie aan de samenleving
door middel van werk; dagopvang, dagbesteding, vrijwilligerswerk, sociale werkvoorziening,
participatiebaan of andere vormen van gesubsidieerd werk tot een reguliere baan. Juist door
het bepalen van de individuele route en de specifieke ondersteuning, die hierbij nodig is staat
de burger centraal en is integrale beleidsvoering van de WSW met andere wetten
noodzakelijk. Verknoping van beleid betekent naast deze burgergerichte aanpak ook
ontschotting van financiële middelen. Naast bovengenoemde wetten en budgetten willen wij
nog speciale aandacht vragen voor een geïntegreerde inzet van educatiemiddelen. Bij de
gewenste mensgerichte ontwikkeling van SW medewerkers kunnen specifieke vormen van
scholing en EVC (elders verworven competenties) bijdragen aan deze ontwikkeling.
Gegeven de huidige situatie waarin Caparis NV de kennis en infrastructuur voor uitvoering
van de WSW tot zijn beschikking heeft, maar ook vanwege de schaalvoordelen van een
regionale aanpak is het noodzakelijk om in regionaal verband binnen de constructie van een
gemeenschappelijke regeling als gemeenten met elkaar samen te werken. Voor de komende
jaren wil de GR sterk inzetten op een geïntegreerde regionaal beleidsontwikkeling met een
gemeentelijk accent.
Verzakelijking relatie met Caparis NV.
Vooralsnog ligt de uitvoering van de WSW bij Caparis NV. Vanuit de grotere gemeentelijke
verantwoordelijkheid en daarbij behorende financiële risico's moet door invulling van een
sterkere opdrachtgeverrol binnen de GR de aansturing van Caparis NV. verbeterd worden.
Contractafspraken Caparis NV en beleidsruimte gemeenten tot 2012
Op basis van het bedrijfeconomisch onderzoek van Ernst Young is vast komen te staan, dat
voor het voortbestaan van Caparis BV het noodzakelijk is, dat de volledige uitvoering van de
WSW voor alle deelnemende gemeenten voor de komende 5 a 10 jaar bij Caparis NV moet
worden uitgevoerd. Hiermee krijgt Caparis NV de kans om de doelstellingen van de
meerjaren begroting 2008-2011 te realiseren. Het gaat hierbij om de omslag "van binnen naar
buiten", het terugbrengen van het exploitatietekort naar een —overschot en het wegwerken van
het negatieve eigen vermogen. Voor de gemeenten blijft er hiermee tussen nu en 2012
nauwelijks tot geen ruimte over om invulling te geven aan eigen beleid.
Hoofdstuk 2. Toekomst en ambities
2.1. Uitdagingen voor de toekomst
Sociale opgave
Beslispunt (3)
De GR stelt de ontwikkeling van de SW medewerker centraal en stelt zich tot doel voor
2012 eenderde van de SW medewerkers via begeleid werken en via detachering aan het
werk te hebben, en daarnaast eenderde "beschut binnen" en eenderde "beschut buiten"
werkzaam te laten zijn.
2.2. Regierol strategisch.
Versie: juli 2007 gemeenteraden
-6-
Beslispunt (4)
Via de GR SW 'Fryslan' gaan de acht deelnemende gemeenten gezamenlijk inzetten op
een geïntegreerde regionale beleidsontwikkeling op het activerend arbeidsmarktbeleid
bij de uitvoering van de WSW.
2.3. Regierol tactisch: opdrachtgever
Versie: juli 2007 gemeenteraden