Modemiseringsvoorsiel GR SW Fryslan
Beslispunt (5)
De GR SW 'Fryslan' gaat ingaande 2008 met Caparis NV een contract voor 5 jaar aan
waarbij Caparis NV in ieder geval de uitvoering van het beschutte werk wordt gegund.
De GR zal met betrekking tot de inkoop van overige WSW activiteiten rekening houden
met de "minimale massa", welke nodig is om de doelstellingen van de
meerjarenbegroting 2008-2011 van Caparis NV te kunnen realiseren.
Kengetallen en prestatie indicatoren
Om beter te kunnen sturen op prestaties moeten in onderling overleg tussen de GR en Caparis
NV deze prestaties op het gebied van de diverse WSW activiteiten beschut werk,
detachering, begeleid werken, wachtlijst e.d.) "SMART" afgesproken worden en periodiek
gevolgd. In de komende periode zal de GR in overleg treden met Caparis NV om gezamenlijk
te komen tot kengetallen en prestatie indicatoren. Met elkaar wordt een planning control
cyclus afgesproken over verantwoording van de cijfers en moet e.e.a. vastgelegd worden in de
jaarovereenkomst.
Prestatieafhankelijke financiering
Het uitvoeren van de gehele WSW voor alle gemeenten door Caparis NV is een noodzakelijke
maar zeker niet voldoende voorwaarde voor het realiseren van de meerjarenbegroting. In de
afgelopen jaren is immers de gehele WSW ook voor alle gemeenten uitgevoerd door Caparis
NV en zijn er desondanks financiële problemen ontstaan. Een verandering van de relatie met
de uitvoeringsorganisatie is noodzakelijk voordat in 2012 eventueel overgegaan kan worden
naar een shared service scenario. De huidige relatie heeft twee belangrijke kenmerken voor
Caparis NV: zekerheid en exclusiviteit. Het voorlopig in stand houden van de exclusiviteit is
eerder aan de orde geweest en geregeld tot 2012. Het is echter gewenst om de zekerheid te
verkleinen. Dat kan heel goed zonder het realiseren van de meeijarenbegroting in gevaar te
brengen. Integendeel zelfs, door het bij voorkeur zo snel mogelijk opnemen van meer
incentives en/of prestatieafhankelijke financiering in de opdrachtverlening, wordt de kans op
het realiseren van de meeijarenbegroting eerder groter dan kleiner.
Beslispunt (6)
De GR SW 'Fryslan' opdracht te geven om met Caparis NV prestatie-indicatoren,
incentives (beloning) en andere vormen van prestatieafhankelijke financiering af te
spreken. Over de verantwoording van de cijfers (P&C cyclus) afspraken te maken en
deze vast te leggen in de jaarovereenkomst.
gouden ketting
Een andere stap in het verkleinen van de zekerheid is het zo snel mogelijk beëindigen of
aanpassen van de Raamovereenkomst van geldleningen. Op grond van deze overeenkomst
zijn wij als GR min of meer verplicht leningen te verstrekken aan Caparis NV met 1,3 keer de
boekwaarde van de vast activa als plafond (gouden ketting). Op basis hiervan is het negatief
vermogen in de afgelopen jaren opgelopen tot 4,7 min. in 2007. Het schrappen van deze
verplichting betekent dat de financieringsrelatie tussen de GR en Caparis NV genormaliseerd
wordt en meer recht doet aan een zakelijke relatie van opdrachtgever/opdrachtnemer.
Beslispunt (7)
De GR SW 'Fryslan' opdracht te geven met Caparis NV in overleg te treden over
beëindiging van de Raamovereenkomst van geldleningen.
Moderniseringsvoorstel GR SW Fryslan
personeel in dienst van de GR.
Nagenoeg al het personeel ambtelijk medewerkers op basis van een WSW dienstverband)
is momenteel formeel in dienst van de GR, terwijl Caparis NV de feitelijke rol van werkgever
vervuld. In de situatie dat de GR als opdrachtgever namens de acht deelnemende gemeenten
optreedt en o.a. de opdrachtgever is van Caparis NV past deze invulling van het
dienstverbanden niet meer. Voor nieuw personeel in de staf van Caparis geldt deze constructie
inmiddels niet meer. Deze komen rechtstreeks in dienst van Caparis NV. De GR is van
mening, dat nagegaan moet worden of en onder welke juridische en financiële condities hierin
verandering aangebracht kan worden.
Beslispunt (8)
De GR SW 'Fryslan' opdracht te geven om samen met Caparis NV na te gaan onder
welke financieel en juridische omstandigheden dienstverbanden van ambtelijk
personeel naar de uitvoerder Caparis NV omgezet kunnen worden.
Toekomst: Caparis NV in de opbouw naar een "inkoop organisatie"
In de afgelopen periode hebben gemeenten zich uitdrukkelijk uitgesproken voor een
"inkoopmodel", waarbij de gemeente de mogelijkheid hebben om bepaalde activiteiten bij
Caparis in te kopen. Een van de mogelijkheden om invulling te geven aan een dergelijk
inkoopmodel is een scenario waarin Caparis NV zich als inkoop organisatie wil ontwikkelen.
Bestaand uit verschillende back office diensten financiële administratie, personeelszaken,
contractmanagement enz.). Daarnaast werkt men vanuit drie regionale bedrijfslocaties
Drachten, Heerenveen en Leeuwarden) waar de deelnemende gemeenten de verschillende
WSW activiteiten kunnen inkopen. Caparis NV is nu al met een veranderingstraject gestart
waarbij is gekozen in haar meerjarenperspectief voor een dergelijke organisatie-inrichting.
Na 5 jaar in 2012 is er echter nog geen weerstandvermogen opgebouwd op basis waarvan
Caparis NV een gezonde concurrentie aan kan gaan in de markt. Uitgaande van een gezond
solvabiliteitspercentage van 20 a 25% dient binnen Caparis NV een weerstandvermogen
opgebouwd te worden van circa 7,5 min. Om een dergelijke reserve op te bouwen zal ook
na 2011 de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage moeten blijven gehandhaafd tot eind 2014.
Daarna kan over en geleidelijke afbouw van de gemeentelijke bijdrage worden gesproken,
mits dit niet direct ten koste gaat van de reserve, aldus het accountantsrapport van Ernst
Young.
Beslispunt (9)
In de komende jaren wordt een inkoopmodel ingevoerd waarbij exclusiviteit en
zekerheid voor Caparis NV geleidelijk af zullen nemen en marktwerking toe zal
nemen. Na 2012 dienen afspraken te worden gemaakt over de opbouw van een
weerstandsvermogen van circa 7,5 min. om Caparis NV voldoende marktpositie te
geven.
Naast goede contractafspraken en monitoring hiervan is het aangaan van een
samenwerkingsrelatie om tot gezamenlijk geformuleerde resultaten te komen een belangrijk
onderdeel van het opdrachtgeverschap.
-9-
Versie: juli 2007 gemeenteraden
-8-
2.4. Afspraken tussen gemeenten en GR
Versie: juli 2007 gemeenteraden