3 BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 PRESTATIEVELD 1: SOCIALE SAMENHANG EN LEEFBAARHEID Het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten 3.1 Beschrijving huidige situatie 3.1.1 Wat houdt hetprestatieveld in? Betrokkenheid en meedoen in de buurt Om zo lang mogelijk gezond en zelfredzaam te blijven is het belangrijk een woon- en leefomgeving te heb ben waar bewoners zich goed voelen en vertrouwen hebben in de buurt. Dit gaat niet alleen over de fysieke inrichting van de woonomgeving, maar ook een goed functionerend leefklimaat met een sterke sociale sa menhang. Dat wil zeggen dat bewoners onderling contact hebben, variërend van het elkaar groeten op straat en elkaar als het nodig is ondersteunen tot het gezamenlijk ondernemen van activiteiten als het organiseren van een straat-, buurtfeest of andere initiatieven. Het gaat er ook om dat mensen elkaar op zaken kunnen aanspreken als dat nodig is. Kortom: betrokkenheid van bewoners onderling in de wijk samen met de maatschappelijke organisaties en de gemeente. De gemeente kan dit wel stimuleren en faciliteren, maar nooit alleen realiseren. Essentieel is de actieve rol die de bewoners zelf nemen als vrijwilliger, bijvoorbeeld als buurtvader, overblijfmoeder, vrijwilliger in de sport- of culturele club of huisbezoeker vanuit de kerken of andere maatschappelijke instellingen. Ook de inzet van burgers met beperkingen zelf is daarbij van belang. Wederzijds begrip en vertrouwen Leefbaarheid ging tot nu toe vooral om 'schoon, heel en veilig' van de openbare ruimte in de woonomgeving. De laatste jaren wordt een leefbare wijk ook gezien als een 'zorgzame wijk': een wijk waar mensen met een beperking zoveel mogelijk zelfstandig kunnen wonen en deelnemen aan de samenleving, waar nodig onder steund door vrijwilligers, mantelzorgers en professionele voorzieningen. Dat betekent dat mensen onderling begrip voor elkaar hebben, elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat speelt bijvoorbeeld een rol in de relatie tussen autochtone en allochtone wijkbewoners, maar ook tussen jong en oud of nieuwe en oude bewo ners. Het gaat om het begrip hebben voor mensen met een handicap, bewoners met een andere seksuele voorkeur of culturele en religieuze leefstijl maar ook voor daklozen, verslaafden, psychiatrische patiënten. 3.1.2 Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden Wijkgericht werken Leeuwarden heeft het wijkgericht werken hoog in het vaandel: het beleid zo dicht mogelijk bij de bewoners maken en uitvoeren en bewoners daar ook nauw bij betrekken. Wij hebben daartoe de volgende instrumenten ingezet. Basisstructuur wijkgericht werken De Gemeente Leeuwarden is verdeeld in wijken, waarbij in iedere wijk een door bewoners gevormd wijkpa- nel actief is. Een gemeentelijke functionaris (de wijkmanager) onderhoudt de contacten tussen het wijkpanel en de gemeentelijke organisatie. Wijkpanels stellen een wijkvisie op, die richtinggevend is voor gemeentelijk beleid. De gemeente zorgt ervoor, dat het wijkpanel goed op de hoogte is van wat er in de wijk gaat gebeuren en wat de rol van het wijkpanel daarbij is; dat wordt vastgelegd in het wijkprogramma. Wykomtinkers In gebieden, waar meerdere ontwikkelingen tegelijk spelen of in de toekomst zullen spelen, wordt tijdelijk een zogenaamde "wykomtinker" ingezet. Deze zorgt ervoor, dat er optimaal afgestemd en samengewerkt wordt in het gebied. Tevens brengt hij/zij witte vlekken in kaart. Projecten sociale gebiedsontwikkeling Waar (financieel) mogelijk worden projecten ingezet voor sociale gebiedsontwikkeling en burgerparticipatie. Voorbeelden: sociale programma's, gekoppeld aan fysieke ingrepen in een wijk project voor sociale herovering (DOEN!) project burgerparticipatie - 18 - BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 jongerenparticipatie in de wijk Jongeren Advies Raad (JAR) De Leeuwarder aanpak gaat daarbij uit van optimale invloed en betrokkenheid van bewoners in de wijk waar het project zich afspeelt. 3.2. Doelstellingen, acties en resultaten 3.2.1. Overwegingen vooraf Landelijke trends van vergrijzing, ontgroening, verkleuring maar ook individualisering, verhoogde arbeids participatie en tweedeling beïnvloeden ook de samenhang en leefbaarheid in de wijken van Leeuwarden. In sommige wijken zal de komende decennia de bevolkingssamenstelling wijzigen (meer ouderen of allochto nen bijvoorbeeld, of in de nieuwbouwwijken meer jongeren). Daarnaast is er een dalende tendens van het aantal beschikbare vrijwilligers en sporten mensen minder in verenigingsverband. Dat betekent dat sociale verbanden veranderen en zich anders ontwikkelen. De gemeente kan die sociale samenhang in een wijk niet 'maken': veel hangt af van de inzet en betrokken heid van de inwoners en organisaties. De gemeente kan vooral een faciliterende en regisserende rol vervul len, zoals partijen bij elkaar brengen, regie voeren op herstructurering en nieuwbouw, voorzieningen en pro jecten subsidiëren en met regelgeving randvoorwaarden creëren opdat de inzet van burgers en organisaties ook effect heeft op de samenhang en leefbaarheid in hun buurt. 3.2.2. Doelstelling Behouden en waar mogelijk verbeteren van het huidige niveau van sociale samenhang en leefbaar heid in de wijken van Leeuwarden. 3.2.3. Resultaten en prestaties 1Gebiedsgerichte uitvoering Bij het bevorderen van sociale samenhang in dorp, wijk en buurt gaat het om de burger in zijn of haar leefomgeving. Decentraal wat kan, centraal wat moet is het uitgangspunt voor het lokale sociale beleid. Het zelforganiserend vermogen van mensen wordt ondersteund en niet overgenomen door instituties. 2. Verbinden van beleidsterreinen De kracht van de Wmo ligt in het verbinden van wonen, werken, welzijn en zorg, in de combinatie van alle voorzieningen die er op deze terreinen zijn. De kansen die ontstaan uit het verbinden van de Wmo met de Wet Werk en Bijstand (WWB) moeten volop worden benut. Voor de inwoners van de gemeente die een aangepaste woning, woonomgeving en/of woonondersteu- ning nodig hebben, moet er een geschikte woonvorm zijn. De kwaliteit en kwantiteit die daarvoor nodig zijn, worden opgenomen in een brede woonvisie. Zorg biedt ook economische kansen. Die kansen moeten in Leeuwarden volop worden benut. Wij willen Leeuwarden profileren als een innovatieve zorgstad. 3. Ontwikkeling woonservicezones met maatschappelijke opvang en wijkvoorzieningen We willen de leefbaarheid van de stad verbeteren door voorzieningen in de wijken te clusteren en te koppelen aan kleine bedrijvigheid. Hierdoor ontstaan levendige wijkcentra die als ontmoetingsplaats gaan fungeren. Deze centra bieden een integraal aanbod van wonen, zorg en welzijn. Voor verschillende (kwetsbare) groepen in de samenleving wordt dit concept vertaald naar 'Woonservicezones'. Door vergrijzing en verkleuring ontstaan nieuwe en andere behoeften bij wijkbewoners. Een geïnte greerd aanbod van verschillende zorgvoorzieningen en vormen van dienstverlening voor de diverse groepen in een wijk, levert een goede bijdrage aan de levensloopbestendigheid van wijken. 4. Multifunctionele centra - 19-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 552