41
8 PRESTATIEVELD 6: VOORZIENINGEN VOOR MENSEN MET BEPER
KINGEN
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
realiseren van algemene voorzieningen, de voorkeur verdient boven specifieke voorzieningen. Waar dat kan,
en realistisch is. Bijvoorbeeld wanneer de algemene openbaarvoorziening goed toegankelijk is voor rolstoel
gebruikers, dan hoeft er voor minder rolstoelgebruikers een speciale rolstoel taxi te rijden. Meer algemene
voorzieningen die voor iedereen bijdragen aan het meedoen aan de samenleving, jong en oud, zonder of met
beperkingen etc.. Het help tevens mee te voorkomen dat bepaalde groepen gestigmatiseerd worden. En het is
tegelijkertijd een bijdrage aan het emancipatie proces van de zelfde groepen. De samenhang tussen de presta-
tievelden 5 en 6 kwam ook duidelijk naar voren tijdens één van de werkbezoeken aan Aldlan, evenals de
samenhang met prestatieveld 1als de leefbaarheid in de wijken goed wordt geregeld bevordert dat ook de
zelfredzaamheid en participatie van de bewoners.
Dit is bij uitstek het prestatieveld waar door innovatie toekomstbestendige zorgarrangementen kunnen wor
den ontwikkeld. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan de inzet van Informatie en Communicatie
Technologie (ICT) in de vorm van afstandsonafhankelijke media, maar ook aan het anders inrichten van de
sociale steunstructuur en infrastructuur in de stad (-sdelen). Als vervolg op de denktank Take Care 2015
zullen wij in samenspraak met o.m. zorgaanbieders, woningcorporaties, zorgverzekeraar en de Hogescholen
innovatieve projecten opzetten in de komende jaren. Preventie, algemene, antistigmatiserende, voorzienin
gen boven specifieke, cliënt- en vraaggericht zijn belangrijke kenmerken van de innovatieve projecten. Voor
de uitvoering daarvan doen wij een beroep op innovatiefondsen van het rijk en andere organisaties.
7.2.2 Doelstelling
In dit beleidsplan wordt er voor gekozen om voor de prestatievelden 5 en 6 één gezamenlijke doelstelling te
formuleren. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in resultaten en acties per prestatieveld: bij prestatieveld 5
voor de algemene voorzieningen en bij prestatieveld 6 voor de individuele voorzieningen.
Mensen met beperkingen moeten zodanig worden gecompenseerd dat zij in staat zijn tot het voeren
van een huishouden, het zich verplaatsen in en om de woning, het zich lokaal verplaatsen per vervoer
middel en het ontmoeten van medemensen en op basis daarvan sociale verbanden aangaan.
7.2.3 Resultaten en prestaties
De komende planperiode zal samen met de instellingen en de doelgroepen worden nagegaan welke meetbare
resultaten kunnen worden geformuleerd voor prestatieveld 5. Hoe kan worden vastgesteld of de beoogde
doelstelling wordt gehaald, en dus of mensen met beperkingen voldoende zijn gecompenseerd? Dat wil in
ieder geval zeggen dat het aanbod aan algemene voorzieningen goed moet zijn afgestemd op de vraag.
Resultaat
Prestatie
Indicatoren
Toereikend aanbod algemene voor
zieningen voor burgers met beperkin
gen
In 2009 met samenwerkingspartners be
paald wat toereikend aanbod is
nog vast te stellen op
basis van onderzoek
Toereikend aantal woningen voor
ouderen en burgers met een zorgvraag
In 2015 4700 aangepaste woningen beschik
baar
rapportage
Toegankelijkheid van openbare ge
bouwen
In 2009 is inzichtelijk welke openbare ge
bouwen wel/niet toegankelijk zijn
rapportage
7.2.4. Acties
Acties
Planning 2008-2011
Het opstellen van een overzicht van het totale aanbod aan algemene voorzieningen
voor mensen met beperkingen in Leeuwarden
2008
gereed 13 woonservicezones over heel Leeuwarden
2006-2015
Onderzoek fysieke toegankelijkheid van de voorzieningen in Leeuwarden
2009
Ontwerp en uitvoering van innovatieve projecten voor toekomstbestendige zorgarran
gementen
2008-2011
M
H
-38-
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
Het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem
en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van
hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer
8.1 Beschrijving huidige situatie
8.1.1 Wat houdt het prestatieveld in?
Op grond van dit prestatieveld moet de gemeente de compensatieplicht ten aanzien van individuele burgers
vorm geven.
Het gaat met name om individuele voorzieningen die mensen met beperkingen compenseren zodat zij in staat
zijn tot het voeren van een huishouden, het zich verplaatsen in en om de woning, het zich lokaal verplaatsen
per vervoermiddel en het ontmoeten van medemensen en op basis daarvan sociale verbanden aangaan.
De individuele voorzieningen die de gemeente levert zijn de oude Wvg-voorzieningen (Wet voorzieningen
gehandicapten) zoals woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen en de vanuit de Algemene
wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) aan de gemeenten overgedragen hulp bij het huishouden.
8.1.2. Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden
Verordening: eerst borging en continuïteit, dan beleidsvernieuwing
De gemeenteraad heeft gekozen voor het traject om eerst de zaken op te pakken die beslist moesten (overhe
veling huishoudelijke verzorging uit de AWBZ), dus prestatieveld 6 duidelijk regelen, zodat burgers tijdig
zouden weten waar ze aan toe zijn. Het uitgangspunt daarbij was dat de "systeemwijziging" (van AWBZ naar
Wmo) met zo weinig mogelijk hinder en overlast gepaard moest gaan voor de burger. Uitgangspunt was
borging van rechten en continuïteit. Hiermee wordt 2007 beschouwd als een overgangsjaar.
Dit betekent dat nu wordt aangehaakt bij het oude beleid rond de Wvg en de huishoudelijke verzorging, en
dat in een later stadium zal worden gewerkt aan de vernieuwing van het beleid.
Op basis van dat uitgangspunt heeft de gemeenteraad op 25 september 2006 de Verordening maatschappelij
ke ondersteuning Leeuwarden vastgesteld. Deze vormt het gemeentelijke beleidskader ten aanzien van pres
tatieveld 6. Binnen dat kader heeft het college de Beleidsregels individuele voorzieningen maatschappelijke
ondersteuning en het Besluit maatschappelijke ondersteuning vastgesteld.
Keuzevrijheid
Een belangrijk principe in de Wmo is keuzevrijheid. Op een aantal manieren wordt hier vorm aan gegeven.
In de eerste plaats moet de gemeente aan belanghebbenden de keuze bieden om voorzieningen in natura of in
de vorm van een PGB te ontvangen (art. 6 Wmo). Dit is anders dan bij de Wvg voorzieningen, waar die wet
telijke verplichting niet bestond. Overigens werd in Leeuwarden al een paar jaar de keuzemogelijkheid tussen
natura verstrekking en PGB aangeboden bij toekenning van rolstoelen en scootmobielen.
Ten tweede heeft Leeuwarden voor een eigen aanpak bij het verstrekken van huishoudelijke hulp gekozen.
Daarin staat de keuzevrijheid voor de burger voorop.
De gemeente heeft na een Europese aanbesteding contracten afgesloten met vijftien aanbieders van hulp bij
het huishouden. Bijzonder bij deze aanbesteding was het uitgangspunt dat niet louter op prijs maar met name
op kwaliteit is geselecteerd. De gemeente had vooraf een uurprijs bepaald. Bij de gecontracteerde aanbieders
zijn ook de onder de AWBZ in Leeuwarden werkzame aanbieders. Wie tevreden is, kon daar als cliënt dus
gewoon bij blijven.
Een nieuw element is de invoering van het zogenaamde APK model. Dit houdt in dat voor hulp bij het huis
houden de indicatiestelling, binnen de kaders van de door het CIZ ontwikkelde "beslisboom" en standaard
indicatieprotocol (SIP) ook door de aanbieder zelf kan worden gedaan, door het CIZ gecertificeerde "intake"
medewerkers. Hierdoor verloopt het proces van de afhandeling van de hulpvraag voor de burgers sneller,
eenvoudig en beter.
-39-