9A PRESTATIEVELDEN 7, 8 EN 9 IN ONDERLINGE SAMENHANG
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
Inleiding op de prestatievelden
Tussen de drie prestatievelden bestaat een grote samenhang. Hoewel er sprake is van verschillende invals
hoeken, gaat het voor een groot deel om dezelfde doelgroep. De vrouwenopvang vervult in het geheel een
specifieke rol. Leeuwarden voert integraal beleid op de drie prestatievelden. Wij geven hieronder eerst in
formatie die betrekking heeft op alle drie prestatievelden. Daarna gaan wij in op elk prestatieveld afzonder
lijk. Vervolgens omschrijven wij ons preventiebeleid. Als laatste omschrijven wij de beleidsvoornemens.
Preventiebeleid en beleidsvoornemens hebben in het algemeen weer betrekking op alle velden.
Samenhang tussen de prestatievelden 7, 8 en 9
De samenhang tussen de beleidsterreinen blijkt uit onderstaand schema. Hierin zijn de verschillende activitei
ten die door de gemeente worden gesubsidieerd of gefaciliteerd geordend.
Preventie
Zorg opvang
Dagbesteding
arbeid
Volkshuisves
ting
Openbare orde
veiligheid
Maatschappelijke
opvang
Woonbegelei
ding
Dagopvang
Crisisopvang
Tijdelijke op
vang
Woonvoor
ziening
Activering
vanuit tijdelijke
opvang
Activering
vanuit dagop
vang
(Skrep)
Tweede kans-
beleid
Doorstroom-
woningen
Tijdelijke
woonvoor
zieningen
Aanpak woon
overlast
Nazorg ex-
gedetineerden
Vrouwenopvang
Bestrijding
huiselijk ge
weld
Jeugd- en kin-
dertrauma-
centrum
Anonieme
opvang
Leerhuizen
Re-integratie-
trajecten
Doors troom-
woningen
Eerste hulp bij
huiselijk ge
weld
Verslavingsbeleid
Diverse voor-
lichtings- en
preventie
strategieën
Begeleid zelf
standig wonen
Activering
vanuit dagop
vang
(Skrep)
Prokruid
Re-integratie
trajecten
Doorstroom-
woningen
Veelpleger-
beleid
Outreachende
begeleiding in n
en buiten de
voorzieningen
VAV
OGGz
Sociale teams
Toeleidings-
functie
WWW-project
Persoonlijke
benadering
zorgmijders
Bemoeizorg
Uit de noodzaak tot integrale benadering blijkt duidelijk, dat er veel afstemming en samenwerking nodig is.
Binnen de gemeente is die de laatste jaren in toenemende mate tot stand gekomen. Ook met belangrijke acto
ren buiten de gemeente vindt afstemming en samenwerking in toenemende plaats. Op beleidsniveau zijn het
Zorgkantoor, de woningcorporaties en de justitiële keten de belangrijkste partners.
Doordat de uitvoeringsorganisaties de laatste jaren steeds meer worden meegefïnancierd vanuit de AWBZ, is
de aansturing door de gemeente minder vanzelfsprekend geworden. Instellingen hebben te maken met meer
dere subsidieregimes, die verschillende eisen stellen. De gemeente stelt zich daarbij op de positie van de
-44-
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
lokale en deels provinciale regisseur. Sturen op basis van subsidieverlening wordt aangevuld met overleg,
overtuiging, het nemen van initiatieven, onderhandeling en soms het uitoefenen van druk met andere instru
menten dan louter subsidietechnische.
Het is niet alleen aan de gemeente om samenwerking af te dwingen. De grote instellingen, die provinciaal of
interprovinciaal werken, hebben hun eigen verantwoordelijkheden en maken eigen keuzen. Dit is onder meer
terug te vinden in coalitievorming, fusies en strategische allianties. Wij voorzien dat de concentraties tot
grotere zorgaanbieders zich de komende jaren zullen voortzetten.
Ondanks de beperkte instrumenten zet de gemeente Leeuwarden zich in voor samenwerking en afstemming
van de activiteiten van de instellingen. De gemeente heeft hierin als geen andere de positie, doordat zij de
burger centraal stelt en met elk denkbare 'actor' wel iets te maken heeft.
Omvang van de doelgroepen
Over de omvang van de doelgroep dak- en thuislozen en harddrugsverslaafden hebben wij geen valide infor
matie. Dat komt omdat de doelgroep moeilijk in kaart valt te brengen. Bovendien zijn de grenzen van de
begrippen 'dakloos' en 'thuisloos' niet altijd eenduidig. Op grond van onderzoek in zuidoost Fryslan (de
cember 2002) en Leeuwarden(april 2003), beide door Bureau Intraval, komen wij tot het volgende getalsma
tige overzicht:
Regio
Harddrugsverslaafden
Dak- en thuislozen
Noord Fryslan
135
-
Zuidwest Fryslan
169
75
Zuidoost Fryslan
245
46
Leeuwarden
389
206
Deze overzichten zijn al enige jaren oud en deels gebaseerd op extrapolatie. Sindsdien is er geen nieuw on
derzoek gedaan naar de omvang van de doelgroep.
Vanuit de registratiegegevens van de instellingen komen langzamerhand betere gegevens. Zij geven echter
geen informatie over dat deel van de doelgroep, dat niet bij de instellingen bekend is. De meest recente in
formatie uit de instellingen is samengevat in onderstaand overzicht:
Kerngegevens opvang en verslavingszor:
Fryslan 2005
Aantal cliënten
Totaal
waarvan kinderen
SMO Fryslan
590
-
V rouwenop vang
280
107
Limor
256
45
Blijenhof
169
55
Leger des Heils
656 bezoekers
Ambulante verslavingszorg
- Fryslan
- Leeuwarden
Face-to-face contacten
1.717
556
Het aantal cliënten van de verschillende voorzieningen kan niet bij elkaar worden opgeteld, omdat het om
verschillende soorten voorzieningen gaat en er mogelijk dubbelingen in voorkomen.
Voor een gerichte beleidsevaluatie willen wij meer inzicht verwerven. In onze beleidsvoornemens geven we
aan hoe.
Uit het rapport: 'Opvang vertaald', november 2006, verwerking van registratiecijfers uit 2005.
-45 -