9A PRESTATIEVELDEN 7, 8 EN 9 IN ONDERLINGE SAMENHANG BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 Inleiding op de prestatievelden Tussen de drie prestatievelden bestaat een grote samenhang. Hoewel er sprake is van verschillende invals hoeken, gaat het voor een groot deel om dezelfde doelgroep. De vrouwenopvang vervult in het geheel een specifieke rol. Leeuwarden voert integraal beleid op de drie prestatievelden. Wij geven hieronder eerst in formatie die betrekking heeft op alle drie prestatievelden. Daarna gaan wij in op elk prestatieveld afzonder lijk. Vervolgens omschrijven wij ons preventiebeleid. Als laatste omschrijven wij de beleidsvoornemens. Preventiebeleid en beleidsvoornemens hebben in het algemeen weer betrekking op alle velden. Samenhang tussen de prestatievelden 7, 8 en 9 De samenhang tussen de beleidsterreinen blijkt uit onderstaand schema. Hierin zijn de verschillende activitei ten die door de gemeente worden gesubsidieerd of gefaciliteerd geordend. Preventie Zorg opvang Dagbesteding arbeid Volkshuisves ting Openbare orde veiligheid Maatschappelijke opvang Woonbegelei ding Dagopvang Crisisopvang Tijdelijke op vang Woonvoor ziening Activering vanuit tijdelijke opvang Activering vanuit dagop vang (Skrep) Tweede kans- beleid Doorstroom- woningen Tijdelijke woonvoor zieningen Aanpak woon overlast Nazorg ex- gedetineerden Vrouwenopvang Bestrijding huiselijk ge weld Jeugd- en kin- dertrauma- centrum Anonieme opvang Leerhuizen Re-integratie- trajecten Doors troom- woningen Eerste hulp bij huiselijk ge weld Verslavingsbeleid Diverse voor- lichtings- en preventie strategieën Begeleid zelf standig wonen Activering vanuit dagop vang (Skrep) Prokruid Re-integratie trajecten Doorstroom- woningen Veelpleger- beleid Outreachende begeleiding in n en buiten de voorzieningen VAV OGGz Sociale teams Toeleidings- functie WWW-project Persoonlijke benadering zorgmijders Bemoeizorg Uit de noodzaak tot integrale benadering blijkt duidelijk, dat er veel afstemming en samenwerking nodig is. Binnen de gemeente is die de laatste jaren in toenemende mate tot stand gekomen. Ook met belangrijke acto ren buiten de gemeente vindt afstemming en samenwerking in toenemende plaats. Op beleidsniveau zijn het Zorgkantoor, de woningcorporaties en de justitiële keten de belangrijkste partners. Doordat de uitvoeringsorganisaties de laatste jaren steeds meer worden meegefïnancierd vanuit de AWBZ, is de aansturing door de gemeente minder vanzelfsprekend geworden. Instellingen hebben te maken met meer dere subsidieregimes, die verschillende eisen stellen. De gemeente stelt zich daarbij op de positie van de -44- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 lokale en deels provinciale regisseur. Sturen op basis van subsidieverlening wordt aangevuld met overleg, overtuiging, het nemen van initiatieven, onderhandeling en soms het uitoefenen van druk met andere instru menten dan louter subsidietechnische. Het is niet alleen aan de gemeente om samenwerking af te dwingen. De grote instellingen, die provinciaal of interprovinciaal werken, hebben hun eigen verantwoordelijkheden en maken eigen keuzen. Dit is onder meer terug te vinden in coalitievorming, fusies en strategische allianties. Wij voorzien dat de concentraties tot grotere zorgaanbieders zich de komende jaren zullen voortzetten. Ondanks de beperkte instrumenten zet de gemeente Leeuwarden zich in voor samenwerking en afstemming van de activiteiten van de instellingen. De gemeente heeft hierin als geen andere de positie, doordat zij de burger centraal stelt en met elk denkbare 'actor' wel iets te maken heeft. Omvang van de doelgroepen Over de omvang van de doelgroep dak- en thuislozen en harddrugsverslaafden hebben wij geen valide infor matie. Dat komt omdat de doelgroep moeilijk in kaart valt te brengen. Bovendien zijn de grenzen van de begrippen 'dakloos' en 'thuisloos' niet altijd eenduidig. Op grond van onderzoek in zuidoost Fryslan (de cember 2002) en Leeuwarden(april 2003), beide door Bureau Intraval, komen wij tot het volgende getalsma tige overzicht: Regio Harddrugsverslaafden Dak- en thuislozen Noord Fryslan 135 - Zuidwest Fryslan 169 75 Zuidoost Fryslan 245 46 Leeuwarden 389 206 Deze overzichten zijn al enige jaren oud en deels gebaseerd op extrapolatie. Sindsdien is er geen nieuw on derzoek gedaan naar de omvang van de doelgroep. Vanuit de registratiegegevens van de instellingen komen langzamerhand betere gegevens. Zij geven echter geen informatie over dat deel van de doelgroep, dat niet bij de instellingen bekend is. De meest recente in formatie uit de instellingen is samengevat in onderstaand overzicht: Kerngegevens opvang en verslavingszor: Fryslan 2005 Aantal cliënten Totaal waarvan kinderen SMO Fryslan 590 - V rouwenop vang 280 107 Limor 256 45 Blijenhof 169 55 Leger des Heils 656 bezoekers Ambulante verslavingszorg - Fryslan - Leeuwarden Face-to-face contacten 1.717 556 Het aantal cliënten van de verschillende voorzieningen kan niet bij elkaar worden opgeteld, omdat het om verschillende soorten voorzieningen gaat en er mogelijk dubbelingen in voorkomen. Voor een gerichte beleidsevaluatie willen wij meer inzicht verwerven. In onze beleidsvoornemens geven we aan hoe. Uit het rapport: 'Opvang vertaald', november 2006, verwerking van registratiecijfers uit 2005. -45 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 565