8. De stuurgroep tracht zoveel mogelijk subsidies/bijdragen te verwerven ter dekking van de kosten van het project. Indien meer en of hogere subsidies, dan zijn opgenomen in het bij deze overeenkomst gevoegde financiële overzicht, worden gerealiseerd in het kader van dit project, dan is de stuurgroep bevoegd te besluiten dat het totale projectbudget met deze extra inkomsten wordt verhoogd. 9. Door de stuurgroep goedgekeurde kosten die aan het einde van het project eventueel ongedekt resteren, na aftrek van ontvangen subsidies en de bijdragen zoals genoemd in artikel 7, worden over de deelnemende partijen verdeeld volgens het hierna volgende overzicht: het Bildt 25% Ferwerderadiel 10% Leeuwarden 10% Leeuwarderadeel 25% Menaldumadeel 10% Tytsjerksteradiel 10% Provincie Fryslan 10% Totaal 100% 10. a. De gemeentelijke partijen verplichten zich om de compensabele BTW naar rato van de bijdrage aan het totale project voor te financieren en zelf voor de verrekening (compensatie) te zorgen. De verdeling van de BTW is als volgt: het Bildt 28,75 Ferwerderadiel 8,125 Leeuwarden 10 Leeuwarderadeel 28,75 Menaldumadeel 18,125 Tytsjerksteradiel 6,25 Totaal 100 b. De partijen maken de voor te financieren BTW over naar de gemeente Leeuwarderadeel. Een voorstel voor de momenten waarop dit binnen moet zijn -al dan niet in gedeelten- wordt nader uitgewerkt aan de hand van het kasritme. Partijen zorgen in eigen huis voor de te nemen besluiten hierover. 11a. Werkzaamheden die door de partijen ten behoeve van het project worden gemaakt, kunnen niet ten laste van het project gebracht worden. b. In afwijking van het gestelde onder a. kan de gemeente Leeuwarderadeel ambtelijke kosten tot een door de Stuurgroep vastgesteld bedrag in rekening brengen, die gemaakt worden ten behoeve van de uitoefening van het opdrachtgeverschap als bedoeld in de artikelen 4 en 5. Bijzondere bepalingen m.b.t het project 12. a. De stuurgroep kan besluiten het project op te delen in fasen. b. De projectfasen worden zo volledig mogelijk beschreven naar onderwerp, kosten en dekking daarvan, de uitvoering (in tijd) en eventueel aanvullende voorwaarden. Deze omschrijvingen worden als bijlage gehecht aan deze overeenkomst. c. waamodig wordt ten aanzien van een fase aanvullende besluitvorming gevraagd van de partijen. Deze besluitvorming maakt onderdeel uit van de project(fase)beschrijving. 4 13. Ten behoeve van een verantwoorde besluitvorming m.b.t. het project wordt door de stuurgroep een risico analyse vastgesteld. Deze analyse wordt gedurende de loop van het project geactualiseerd. In de voorstellen die de stuurgroep ter besluitvorming worden aangereikt, wordt inhoudelijk gerefereerd aan de actuele risico analyse. 14. In verband met de gewenste transparantie inzake het inkoop- en aanbestedingsbeleid, stelt de stuurgroep een inkoopplan vast. 15. De stuurgroep stelt in een afzonderlijk bij deze overeenkomst te voegen document het eindbeeld van eigendom, beheer en onderhoud vast. Dit document wordt door de stuurgroep vastgesteld binnen 3 maanden na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst en wordt geacht deel uit te maken van deze overeenkomst. 16. Indien de stuurgroep, op verzoek van de gemeente Tytsjerksteradiel, op grond van objectieve criteria vaststelt, dat vanwege de hoeveelheid vaarbewegingen het fietsverkeer zodanig wordt gehinderd, dat ten behoeve van dat fietsverkeer een "bypass" aangelegd moet worden, dan geschiedt dit ten laste van het projectbudget. Flankerend beleid 17. a. Binnen het project wordt flankerend beleid (Regio in Actie) gefaciliteerd. Middels de projectgroep Regio in Actie worden plannen uit de regio ter versterking van de economische en toeristische ontwikkeling gebundeld en beoordeeld. b. Daar waar mogelijk wordt de uitvoering van plannen aangehaakt aan de uitvoering van het project (werk met werk). c. Het deelproject Regio in Actie wordt beschreven binnen de projectstructuur als bedoeld onder punt 6 d. ten aanzien van het flankerend beleid zijn de gemeenten en provincie faciliterend en is het doel van het deelproject Regio in Actie naast het realiseren van infrastructurele werken: het aanjagen en (mee-)ontwikkelen van voorzieningen en activiteiten die erop gericht zijn het potentieel van de route te benutten. Geschillen. 18 a. In alle gevallen, waarin deze overeenkomst niet voorziet, alsmede bij geschillen, zijn partijen gehouden tot het uiterste te trachten tot een minnelijke oplossing te komen door deze ter bemiddeling en advisering voor te leggen aan de stuurgroep. Een geschil is aanwezig wanneer één of meer partijen oordelen dat daarvan sprake is. b. Ingeval een geschil niet binnen een periode van zes maanden na het ontstaan van het geschil, langs de hiervoor genoemde minnelijke weg kan worden opgelost, zal een dergelijk geschil worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter te Leeuwarden. Tussentijds uittreden. 19. Tussentijds uittreden door deelnemende partijen is uitdrukkelijk uitgesloten. Duur overeenkomst 20. aDe overeenkomst gaat in op het moment van ondertekening. b. De voorbereidende werkzaamheden worden geacht te zijn verricht op grond van uitgangspunten zoals die in deze overeenkomst zijn vastgelegd. c. De overeenkomst wordt als beëindigd beschouwd op het moment dat alle partijen aan hun verplichtingen hebben voldaan en het project gezamenlijk als gerealiseerd is verklaard. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 566