10 BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 PRESTATIEVELD 8: OPENBARE GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG Het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg (met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen). 10.1 Beschrijving huidige situatie 10.1.1 Wat houdt het prestatieveld in? Onder het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg (hierna: OGGz) wordt verstaan: het signaleren en bestrijden van risicofactoren op het gebied van de openbare geestelijke gezond heidszorg; het bereiken en begeleiden van kwetsbare personen en risicogroepen; het functioneren als meldpunt voor signalen van crisis of dreiging van crisis bij kwetsbare personen en risicogroepen; het tot stand brengen van afspraken tussen betrokken organisaties over de uitvoering van de openba re geestelijke gezondheidszorg. Gemeenten zijn er verantwoordelijk voor dat burgers met psychische en verslavingsproblemen hun weg naar de hulpverlening vinden. Het gaat onder andere om het signaleren van problemen bij sociaal kwetsbare men sen, contact houden, de begeleiding naar hulp en ongevraagde nazorg om terugval te voorkomen. Tot de invoering van de Wmo vielen deze activiteiten onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid en de subsidieregeling AFBZ (Algemeen Fonds Bijzondere Ziekte kosten). 10.1.2 Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden? Beleid vastgelegd in nota Het beleid van centrumgemeente Leeuwarden voor de OGGz is neergelegd in de nota 'Openbare geestelijke gezondheidszorg als onderdeel van het aanbod op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in Fryslan' van december 2006. Deze nota is besproken met de overige gemeenten in Fryslan en heeft daarbij veel instemming gekregen. Het beleid en de uitgaven kennen twee hoofdprioriteiten: het inzetten van GGZ-expertise en het faciliteren en ondersteunen van de sociale teams, die de hulpverlening aan de doelgroep van de OGGz coördineren. Beide prioriteiten hebben betrekking op zowel de gemeente Leeuwarden als de overige gemeenten in Fryslan. De kern van de doelstelling is steeds: het opsporen van kwetsbare mensen, in het bijzonder zorgmijders, om hen van basale zorg te voorzien en hen vervolgens toe te leiden naar de reguliere zorg. De reguliere zorg kan ambulant zijn, klinisch (opname in een behandelkliniek voor verslaving of voor psychiatrische stoornissen), of bestaan uit een vorm van beschermd wonen. In de gevallen waarbij het gaat om ambulante zorg dient die te worden gecoördineerd, omdat de doelgroep vaak een grote variatie aan problemen heeft. Daardoor hebben de cliënten te maken met meerdere hulpverlenende instanties. In het algemeen wordt de reguliere zorg gefi nancierd uit de AWBZ, of een combinatie van AWBZ en gemeentelijke gefinancierde voorzieningen. Voor 2007 is subsidie verleend aan GGZ Friesland en Verslavingszorg Noord Nederland voor het bieden van GGZ-expertise. Bij de GGD Friesland zijn sinds de tweede helft van 2007 2 parttime ondersteuningsfunctio narissen ondergebracht. Zowel de ondersteuningsfunctionarissen als de GGZ-expertise wordt ingezet ten behoeve van de sociale teams in de gehele provincie. Uit het overzicht hieronder kan worden opgemaakt welke activiteiten worden gefinancierd en voor welk bedrag. De sociale teams in Leeuwarden en de regio worden in het algemeen gerekend tot de OGGz. Zij coördineren immers de hulpverlening aan mensen met complexe en meervoudige problemen. De lokale sociale teams worden echter niet uit het OGGz-budget gefinancierd. Elke gemeente draagt daar zelf zorg voor uit zijn Wmo-budget. -52- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 Inzet middelen OGGz in 2007 Bestemming Maximaal budget 2007 Percentage Budget 2007 Beschikbaar budget €2.337.392 100 Provinciale ondersteuningsstructuur sociale teams 150.000 6,42% Ondersteuning implementatie registratievolgsysteem Sociatea €30.000 1,28% Subsidiëring GGZ- en verslavingszorgexpertise 1.630.000 69,74% Overiee subsidies: Consultatiefunctie jeugd- en kinder-traumacentrum Fier! Fryslan 90.000 3,85% Projectleider jeugd- en kinder-traumacentrum Fier! Frys lan 50.000 2,14% Onderzoek naar de omvang van de doelgroep €75.000 3,21% Hulpverlening bij zeer problematische schulden van risi cojongeren (GKB) 100.000 4,28% Beheersmaatregelen bij onconventionele woonoplossin- gen van buitenslapers (Skrep) €25.000 1,07% Dagbesteding en arbeidsre-integratie (Skrep) €50.000 2,14% Project voorkoming schuldaccumulatie (Scala, Ooststellingwerf) €42.000 2,0% Overige preventie- en nazorgactiviteiten (nader in te vullen) 16.480 0,50% Aanvulling subsidie stichting AanZet €3.912 0,17% Uitvoeringskosten gemeente Leeuwarden €75.000 3,21% Behalve voor de functies 'opsporen en toeleiden' (GGZ Friesland en VNN) en de provinciale ondersteuning van de sociale teams (GGD), wordt geïnvesteerd in activiteiten en projecten die bijdragen aan opsporen en toeleiden van specifieke categorieën uit de OGGz-doelgroep. Dit geldt bijvoorbeeld voor de categorie kinde ren met geweldservaringen in de thuissituatie (Fier! Fryslan) en op straat levende dakloze zorgmijders (Skrep). Het aantal jongeren dat - na een proces van ontsporing en verloedering - dakloos wordt is zorgelijk. In veel gevallen speelt het hebben van schulden daarbij een cruciale rol: de hoge schuldenlast beneemt jongeren het zicht op verbetering. Door te zwerven kunnen ze zich onttrekken aan hun schuldeisers. Fracties in de ge meenteraad hebben zich uitgesproken voor verbetering van de schuldhulpverlening aan jongeren. In 2007 is een project voor specifieke schuldhulpverlening aan jongeren gestart in samenwerking met de GKB. Dit project loopt in principe 3 jaar. Gezocht wordt naar aanvullende financiering via het armoedébeleid van de provincie Fryslan. -53-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 569