10
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
PRESTATIEVELD 8: OPENBARE GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
Het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg
(met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen).
10.1 Beschrijving huidige situatie
10.1.1 Wat houdt het prestatieveld in?
Onder het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg (hierna: OGGz) wordt verstaan:
het signaleren en bestrijden van risicofactoren op het gebied van de openbare geestelijke gezond
heidszorg;
het bereiken en begeleiden van kwetsbare personen en risicogroepen;
het functioneren als meldpunt voor signalen van crisis of dreiging van crisis bij kwetsbare personen
en risicogroepen;
het tot stand brengen van afspraken tussen betrokken organisaties over de uitvoering van de openba
re geestelijke gezondheidszorg.
Gemeenten zijn er verantwoordelijk voor dat burgers met psychische en verslavingsproblemen hun weg naar
de hulpverlening vinden. Het gaat onder andere om het signaleren van problemen bij sociaal kwetsbare men
sen, contact houden, de begeleiding naar hulp en ongevraagde nazorg om terugval te voorkomen. Tot de
invoering van de Wmo vielen deze activiteiten onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, de Wet
Collectieve Preventie Volksgezondheid en de subsidieregeling AFBZ (Algemeen Fonds Bijzondere Ziekte
kosten).
10.1.2 Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden?
Beleid vastgelegd in nota
Het beleid van centrumgemeente Leeuwarden voor de OGGz is neergelegd in de nota 'Openbare geestelijke
gezondheidszorg als onderdeel van het aanbod op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in
Fryslan' van december 2006. Deze nota is besproken met de overige gemeenten in Fryslan en heeft daarbij
veel instemming gekregen.
Het beleid en de uitgaven kennen twee hoofdprioriteiten: het inzetten van GGZ-expertise en het faciliteren en
ondersteunen van de sociale teams, die de hulpverlening aan de doelgroep van de OGGz coördineren. Beide
prioriteiten hebben betrekking op zowel de gemeente Leeuwarden als de overige gemeenten in Fryslan.
De kern van de doelstelling is steeds: het opsporen van kwetsbare mensen, in het bijzonder zorgmijders, om
hen van basale zorg te voorzien en hen vervolgens toe te leiden naar de reguliere zorg. De reguliere zorg kan
ambulant zijn, klinisch (opname in een behandelkliniek voor verslaving of voor psychiatrische stoornissen),
of bestaan uit een vorm van beschermd wonen. In de gevallen waarbij het gaat om ambulante zorg dient die
te worden gecoördineerd, omdat de doelgroep vaak een grote variatie aan problemen heeft. Daardoor hebben
de cliënten te maken met meerdere hulpverlenende instanties. In het algemeen wordt de reguliere zorg gefi
nancierd uit de AWBZ, of een combinatie van AWBZ en gemeentelijke gefinancierde voorzieningen.
Voor 2007 is subsidie verleend aan GGZ Friesland en Verslavingszorg Noord Nederland voor het bieden van
GGZ-expertise. Bij de GGD Friesland zijn sinds de tweede helft van 2007 2 parttime ondersteuningsfunctio
narissen ondergebracht. Zowel de ondersteuningsfunctionarissen als de GGZ-expertise wordt ingezet ten
behoeve van de sociale teams in de gehele provincie. Uit het overzicht hieronder kan worden opgemaakt
welke activiteiten worden gefinancierd en voor welk bedrag.
De sociale teams in Leeuwarden en de regio worden in het algemeen gerekend tot de OGGz. Zij coördineren
immers de hulpverlening aan mensen met complexe en meervoudige problemen. De lokale sociale teams
worden echter niet uit het OGGz-budget gefinancierd. Elke gemeente draagt daar zelf zorg voor uit zijn
Wmo-budget.
-52-
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
Inzet middelen OGGz in 2007
Bestemming
Maximaal budget
2007
Percentage
Budget 2007
Beschikbaar budget
€2.337.392
100
Provinciale ondersteuningsstructuur sociale teams
150.000
6,42%
Ondersteuning implementatie registratievolgsysteem Sociatea
€30.000
1,28%
Subsidiëring GGZ- en verslavingszorgexpertise
1.630.000
69,74%
Overiee subsidies:
Consultatiefunctie jeugd- en kinder-traumacentrum Fier!
Fryslan
90.000
3,85%
Projectleider jeugd- en kinder-traumacentrum Fier! Frys
lan
50.000
2,14%
Onderzoek naar de omvang van de doelgroep
€75.000
3,21%
Hulpverlening bij zeer problematische schulden van risi
cojongeren (GKB)
100.000
4,28%
Beheersmaatregelen bij onconventionele woonoplossin-
gen van buitenslapers
(Skrep)
€25.000
1,07%
Dagbesteding en arbeidsre-integratie
(Skrep)
€50.000
2,14%
Project voorkoming schuldaccumulatie
(Scala, Ooststellingwerf)
€42.000
2,0%
Overige preventie- en nazorgactiviteiten
(nader in te vullen)
16.480
0,50%
Aanvulling subsidie stichting AanZet
€3.912
0,17%
Uitvoeringskosten gemeente Leeuwarden
€75.000
3,21%
Behalve voor de functies 'opsporen en toeleiden' (GGZ Friesland en VNN) en de provinciale ondersteuning
van de sociale teams (GGD), wordt geïnvesteerd in activiteiten en projecten die bijdragen aan opsporen en
toeleiden van specifieke categorieën uit de OGGz-doelgroep. Dit geldt bijvoorbeeld voor de categorie kinde
ren met geweldservaringen in de thuissituatie (Fier! Fryslan) en op straat levende dakloze zorgmijders
(Skrep).
Het aantal jongeren dat - na een proces van ontsporing en verloedering - dakloos wordt is zorgelijk. In veel
gevallen speelt het hebben van schulden daarbij een cruciale rol: de hoge schuldenlast beneemt jongeren het
zicht op verbetering. Door te zwerven kunnen ze zich onttrekken aan hun schuldeisers. Fracties in de ge
meenteraad hebben zich uitgesproken voor verbetering van de schuldhulpverlening aan jongeren. In 2007 is
een project voor specifieke schuldhulpverlening aan jongeren gestart in samenwerking met de GKB. Dit
project loopt in principe 3 jaar. Gezocht wordt naar aanvullende financiering via het armoedébeleid van de
provincie Fryslan.
-53-