BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 Participatiebevordering door lotgenotencontacten en zelfhulporganisaties Tot en met 2006 bestonden er voor het Zorgkantoor subsidiemogelijkheden voor organisaties die zich richten op participatiebevordering van cliënten uit de geestelijke gezondheidszorg. Subsidie werd verleend via de AWBZ-regeling 'Zorgvernieuwingsprojecten'. Die regeling is beëindigd. Het bedrag dat ermee gemoeid was is ondergebracht in het Wmo-budget. Vanaf 2008 is niet meer zichtbaar wat de bijdrage van het oorspronke lijke budget voor 'zorgvernieuwingsprojecten' is aan het Wmo-budget. In Fryslan werd het leeuwendeel van het beschikbare budget door het Zorgkantoor toegekend aan de Stich ting AanZet, voorheen de stichting Cliëntgestuurde projecten. Daarnaast werden kleinere initiatieven gesub sidieerd, gericht op zelfhulporganisaties van verslaafden. Het ondersteunen van zelfhulporganisaties en lotgenotencontacten van mensen met ervaringen in de GGZ wordt door Leeuwarden niet gelijkgesteld aan OGGz. De eventueel te subsidiëren activiteiten worden echter beoordeeld in het verlengde van het OGGz- en gezondheidsbeleid. Het effect van de activiteiten moet zijn, dat mensen uit de doelgroep symptomen eerder herkennen, dat zij in een vroeg stadium laagdrempelige hulp vinden, dat zij tijdig kunnen worden toegeleid naar professionele hulp indien dat noodzakelijk is en dat (oud- jcliënten door onderlinge steun en het uitwisselen van ervaringen makkelijker participeren tijdens en na behandeling in GGZ-instellingen. Wij onderkennen dat voor laagdrempelige activiteiten vaak specifieke projecten nodig zijn, waar de doelgroep in eerste instantie 'onder elkaar' oefent in het deelnemen aan maat schappelijke activiteiten. Leeuwarden ziet organisaties als 'AanZet' als een goede mogelijkheid om cliënten en oud-cliënten van GGZ- instellingen te ondersteunen bij de participatie in de samenleving. Lotgenotencontacten en zelfhulp hebben bewezen effectief te zijn. Met uitzondering van het overgangsjaar 2007, zijn de middelen van de oorspronke lijke subsidieregeling van het Zorgkantoor ondergebracht in de Wmo-budgetten van alle Friese gemeenten. Om de subsidiering van instellingen als AanZet in stand te houden is daarom gemeenschappelijk optreden van alle Friese gemeenten noodzakelijk. De gemeente Leeuwarden zet zich in voor deze gemeenschappelijke aanpak. De financiering van landelijke organisaties voor belangenbehartiging van (bijvoorbeeld) cliënten en oud cliënten van de GGZ is bij de invoering van de Wmo nog niet effectief geregeld. Dat kan er toe leiden dat deze organisaties zich lokaal of provinciaal manifesteren met activiteiten. Al dan niet vanuit een landelijke 'moederorganisatie'. Bij eventuele subsidieaanvragen van dergelijke organisaties zal de gemeente Leeuwar den zich laten leiden door de volgende overwegingen: draagt de activiteit bij tot beleidsprioriteiten van de gemeente. Bijvoorbeeld effectieve preventie, 'toelei ding', nazorg of maatschappelijke participatie van een categorie burgers die op andere wijzen moeilijk te bereiken is; gaat het om burgers van Leeuwarden, dan wel, kan Leeuwarden het initiatief nemen om een aanpak op provinciale schaal te initiëren; wordt de beoogde activiteit al door bestaande lokale, of provinciale organisatie uitgevoerd, dan wel be staan daarvoor al plannen; past de subsidieaanvraag binnen het Wmo-budget. Daarnaast zijn de formele subsidiecriteria uit de algemene subsidieverordening van toepassing. Vooralsnog stelt de gemeente Leeuwarden zich zeer terughoudend op bij aanvragen voor de ondersteuning van landelijke (belangen)organisaties. Wij rekenen dat tot de taak van de landelijke overheid. Het begrotingsjaar 2007 is een overgangsjaar. De OGGz-middelen zijn uitgezet voor een periode van 1, 2 of 3 jaar. Tijdens het jaar 2007 vinden evaluaties en bijsturingen plaats. In september en oktober 2007 zullen op basis daarvan keuzen worden gemaakt voor de periode 2008 -2011. Hierbij wordt de hoofdlijn van het beleid uit de OGGz-nota van 2006 vastgehouden. Op onderdelen zal de beleidsuitvoering worden aangepast. Ook kan de uitvoering van taken bij andere instellingen worden ondergebracht. -54- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 11 PRESTATIEVELD 9: VERSLAVINGSBELEID Het bevorderen van verslavingsbeleid. 11.1 Beschrijving huidige situatie 11.1.1 Wat houdt hetprestatieveld in? De (ambulante) verslavingszorg omvat activiteiten die gericht zijn op preventie van verslavingsproblemen en op ambulante hulpverlening bij verslavingsproblemen, inclusief activiteiten in het kader van overlastbestrij- ding door verslaving. Wij spreken vaak over 'maatschappelijke verslavingszorg' als het gaat om activiteiten die door de gemeente worden aangestuurd en gefinancierd. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om preventieactivi teiten, de ambulante zorg, het straathoekwerk de gebruiksruimte, de OGGz-toeleidingsfunctie en de veelple- gersaanpak. De maatschappelijke verslavingszorg is er in het algemeen op gericht om het leven van de verslaafde drage lijk te maken en hem zoveel mogelijk te stimuleren om zijn verslaving te stoppen, te verminderen of te be heersen. Daarnaast is het beleid gericht op het verminderen van de overlast die veel verslaafden veroorzaken. Het sluitstuk van de overlastbestrijding zit in de VAV-aanpak ('versnelde aanpak verslaafden') en de 'veel- plegersaanpak'. Beide hebben naar het oordeel van de politie sterk bijgedragen aan de vermindering van de verwervingscriminaliteit. Bij de gemeente grenst het verslavingsbeleid daarom aan het beleid gericht op openbare orde en veiligheid. Daarnaast worden de instellingen voor verslavingszorg gefinancierd op grond van de AWBZ. Daarbij gaat het - naast ambulante zorg en methadonverstrekking - ook om klinische zorg: opname in gespecialiseerde klinieken. In het kader van het verslavingsbeleid wordt er ook begeleid wonen en projecten voor dagbeste ding en arbeid aangeboden. De verslavingszorg in Fryslan wordt aangeboden door 'Verslavingszorg Noord-Nederland', die werkzaam is in de drie noordelijke provincies. 11.1.2 Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden? In het overzicht hieronder is terug te vinden welke activiteiten de gemeente op het gebied van de verslavings zorg subsidieert en welke diensten daar tegenover staan. (De beide locaties voor dagopvang hebben wij geordend onder het hoofdstuk 'maatschappelijke opvang'.) Diensten per aanbieder Eenheden Begroting 2007 x 1.000 Gemeente AWBZ Gebruiker Overig VNN Sociale verslavingszorg 2800 uren 1.700 Opsporen en toeleiden zorgmijders 193 cliënten 505 Ambulante hulpverlening 3510 uren Veelplegersaanpak 4500 uren 178 Gebruiksruimte 67 cliënten Medische heroïnebehandeling 25 cliënten Incidenteel: gebruiksruimte heroïnebehandeling 241 Preventie 6320 uren Begeleid wonen, Cambuursteipad 44 cliënten Begeleid wonen, Franeker 51 cliënten Arbeidstoeleiding 88 cliënten subtotaal 2.383 241 -55-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 570