Nr Naam
Organisatie
Vraag Reactie
Antwoord reactie gemeente
het binnen dit prestatieveld van belang dat de
regiefunctie van de gemeente zich ook uitstrekt tot
het maken van afspraken met corporaties over het
voorkomen van gedwongen uitzettingen van
huurders met overlastgevend of problematisch
woongedrag.
In het schema op pagina 44, waarin de
samenhang tussen de prestatievelden 7, 8 en 9 is
aangegeven, missen wij in de rij maatschappelijke
opvang een aantal activiteiten te weten;
woningen." Niettemin zetten wij ons overleg met de
corporaties voort en zoeken samen met hen naar
alternatieven.
Ten aanzien van huurders met overlastgevend of
problematisch woongedrag vindt ook overleg met de
corporaties plaats. Zowel het Woonbedrijf/CHF als NWF
zijn medio oktober 2007 ver gevorderd met het
formaliseren van het zogenaamde 'laatste kansbeleid'.
Daarnaast hebben wij gekozen voor een versterking van
de functie van de sociale teams waar het gaat om zeer
problematische bewoners. Hiervoor hebben wij het
zogenaamde 'interventieteam' opgericht. Aan dit initiatief
wordt ook door uw instelling meegewerkt. Het
'interventieteam' staat onder leiding van de gemeente.
Hoewel wij op deze manier het uiterste doen om
huisuitzetting te voorkomen, blijft de beslissing tot
huisuitzetting de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Deze dient de belangen van de overlastgevende huurder
af te wegen tegen die van de omwonenden.
Als algemene reactie op uw inspraakreactie: het schema
op pagina 44 beoogt een indruk te geven van de
samenhang tussen de verschillende beleidsterreinen en
functies die samenhangen met de prestatievelden 7, 8 en
9. Niet elke deelfunctie is er in terug te vinden. Een te
gedetailleerde opsomming zou ten koste gaan van het
overzicht.
kolom preventie: de interventiewerker van het Huis
voor Jongeren
kolom Zorg Opvang: de Nachtopvang, de
Zorgopvang, de gebruiksruimte en bij tijdelijke
opvang de specificatie in crisisopvang, Algemene
Opvang en het Huis voor Jongeren.
Over de activiteiten van de interventiewerker van het Huis
voor Jongeren hebt u tot nu toe niet naar de gemeente
gerapporteerd. Dat is niet nodig omdat de functie wordt
gefinancierd door het Zorgkantoor. Wel vinden wij het als
gemeente belangrijk zo breed mogelijk te worden
geïnformeerd.
In lijn met het algemene antwoord op dit deel van uw
inspraakreactie: wij spreken in dit schema over 'tijdelijke
opvang' en 'woonvoorziening'. Daar kunnen de
verschillende specifieke diensten die uw instelling aanbiedt
Nr
am
Organisatie
Vraag Rec^.ie
Antwoord reactie gemeente
in de kolom Dagbesteding Arbeid de
dagbesteding en activering in woonvoorzieningen
en Zorgopvang.
in de kolom Openbare Orde Veiligheid de
aanpak van overlastgevende drugsgebruikers en
veelplegers.
onder worden samengevat. In paragraaf 9.1.2, 'Diensten
per aanbieder', komen alle door u genoemde specificaties
terug. De gebruiksruimte vindt u terug in paragraaf 11.1.1
bij het prestatieveld 'Verslavingsbeleid'.
Wij zullen in een aangepaste versie van het schema
dagbesteding en activering in woonvoorzieningen en
Zorgopvang opnemen.
In de betreffende kolom komt voor: 'veelplegerbeleid' en
VAV, dat staat voor 'versnelde afhandeling verslaafden'.
Uiteraard staan deze begrippen in de rij
'verslavingsbeleid'.
Op pagina 46 geeft u aan dat het beleid van de
gemeente Leeuwarden ten aanzien van de hier
verblijvende dak- en thuislozen sterk is gericht op
activering. U stelt dat de dagactiviteiten (sociale
activering) vanuit de residentiële opvangvoorzieningen
worden gefinancierd vanuit de AWBZ. Dit is slechts in
zeer beperkte mate het geval. In een groot deel van de
situaties is het CIZ van mening dat de cliënten van
voorliggende voorzieningen gebruik moeten maken,
waarbinnen echter lang niet alle activiteiten zijn onder
te brengen. Deze sociale activering is van
levensbelang voor de hersteltrajecten van onze
cliënten. We willen dan ook graag uw aandacht voor
het gegeven dat binnen de sociale activering voor
deze doelgroep door het gebrek aan (structurele)
middelen nog steeds sprake is van een ontoereikend
aanbod. Wij missen in dit verband het onderbrengen
van sociale activering onder de Werkacademie, waar u
wel SKREP als zodanig benoemt en omschrijft.
Na 4 jaar experimenteren hebben wij er voor gekozen de
sociale activering van op straat levende mensen, die de
instellingen voor dagopvang bezoeken, aan te besteden in
het kader van de Wet werk en bijstand. Deze
aanbesteding past in het bestek van de Werkacademie.
U hebt ons gerapporteerd, dat vanaf begin 2007 de
indicering door het CIZ stringenter is geworden. Dit heeft
er toe geleid, dat u de financiële ruimte die het
Zorgkantoor u biedt niet volledig kunt gebruiken. In de
eerder aangehaalde subsidieaanvraag van 27 september
2007 verzoekt u de gemeente subsidie voor sociale
activering in het kader van de OGGz.
Uw aanvraag wordt door ons in behandeling genomen.
Subsidieverlening in het kader van de OGGz en
aanbesteding in het kader van de Wwb verschillen op
meerdere punten.
Wij hebben geen aanleiding gezien om de sociale
activeringsactiviteiten die uw instelling tot voor kort goed
kon financieren uit de AWBZ onder te brengen in het
financieringskader van de Wmo.
17