6
De verschijningsvormen van een loket
Bij het kiezen van type loket speelt ook de verschijningsvorm van het loket
een rol. In de wet is aangegeven dat het zowel gaat om een fysiek-,
digitaal en telefonisch- loket. In de praktijk is het zo dat in vele
gevallen volstaan kan worden met een digitaal en telefonisch bereikbaar
loket. De praktijk heeft geleerd dat nu in 2007 meer dan 80% van de vragen
bij het CIZ bureau Wmo-voorzieningen telefonisch binnenkomt. Dit neemt niet
weg dat er een fysiek loket moet zijn maar dat dit wel in samenhang moet
zijn met een goed functionerend telefonisch- en digitaal-loket.
Differentiatie bij indicatiestelling
In het Beleidsplan Wmo, hoofdstuk 8, prestatieveld 6, is de in- en
uitvoering beschreven van het APK-model in Leeuwarden. Dit houdt in dat
voor hulp bij het huishouden de indicatiestelling, binnen de kaders van de
door het CIZ ontwikkelde "beslisboom" en standaard indicatieprotocol (SIP)
ook door de aanbieder zelf kan worden gedaan met door het CIZ
gecertificeerde "intake" medewerkers. Hierdoor verloopt het proces van de
afhandeling van de hulpvraag voor de burgers sneller, eenvoudig en beter.
Het is onze ambitie deze en andere vormen van vereenvoudigde
indicatiestelling verder uit te werken en in te voeren. De vorming van een
loket mag niet tegengesteld zijn aan deze ambitie.
Ontwikkelingen binnen de gemeente
De gemeente is bezig met het ontwikkelen van een centrum voor Jeugd en
Gezin, een Jongerenloket en een loket voor alle facetten van het
beleidsveld Werk en Inkomen. Onafhankelijk voor welke varriant van het Wmo-
loket wordt gekozen moet er afstemming en mogelijk integratie plaatsvinden
met de betrokken beleidterreinen.
ontwikkelingen in de publieke dienstverlening
In VNG verband is de ambitie uitgesproken dat de gemeente in uiterlijk 2015
de poort voor de burger is voor publieke dienstverlening. Naast het leggen
van verbindingen tussen de hiervoor genoemde loketten zal invulling van
deze opdracht er vooral in dienen te bestaan dat de gemeente het vangnet is
voor alle vragen waarvan de burger niet weet waar deze kunnen worden
gesteld. De burger moet met alle vragen bij de gemeentelijke overheid
terecht kunnen maar niet alle vragen hoeven langs het gemeentelijke loket
te worden geleid.
De bureaucratie te lijf!
Eén van de grootste klachten in de zorg, van zowel cliënten als
professionals, is de bureaucratie. De hoeveelheid formulieren, de
gedetailleerde verantwoordingsplicht en de omslachtige procedures worden
als een bureaucratische terreur ervaren en staan vaak goede en snelle
hulpverlening in de weg. Het gevaar is niet denkbeeldig dat een
(gemeentelijk) Wmo-loket deze bureaucratie versterkt i.p.v. bestrijdt. Wij
willen de bureaucratie op allerlei manieren te lijf, ook bij de vorming van
een lokaal loket.
5. DE BESCHIKBARE FINANCIËLE MIDDELEN
De gemeente heeft geen specifieke extra middelen ontvangen voor de
realisering van het 'Wmo-loket'Ombuiging van bestaande subsidiestromen en
mogelijke ruimte in het Wmo-budget komen als eerste in aanmerking om het
'Wmo-loket' te financieren.
Eerder in deze notitie is al genoemd dat de MEE-organisatie van het
ministerie de verplichting heeft gekregen met de gemeente samen te werken
bij de invulling van de functies van informatie advies en
cliëntondersteuning. Daarnaast verstrekt de gemeente subsidie aan SWOL voor
de vervulling van de functie van ouderenadviseur en aan HWL voor
ondersteuning van burgers in de sociale winkel. De inzet van MEE en de
subsidies aan SWOL en HWL kunnen derhalve bij de uitwerking worden
betrokken
Daarnaast heeft het rijk voor de nieuwe taken op het terrein van de Wmo
middelen ter beschikking gesteld. De hulp bij het huishouden en de
ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers vormen daarvan het
voornaamste onderdeel. Deze middelen worden vanaf 2008 toegekend volgens
een objectief verdeelmodel. Het budget van 2 0 07, ruim 9.000.000 neemt
daardoor in 2008 toe met nagenoeg 700.000, in 2009 met nog eens ongeveer
250.000 en daarboven op in 2010 nog eens met ruim 250.000. Een toename in
3 jaar met 1,2 miljoen.
Bij onze raming van de uitgaven voor 2008 zijn wij er van uit gegaan dat in
het budget voor dat jaar naast de uitvoeringskosten en de kosten voor de
individuele voorzieningen nog ruimte aanwezig is van 250.000 (prijspijl
2007) voor invulling van het 'Wmo-loket' bovenop de genoemde subsidies en
de inzet van MEE. De ervaring met de uitvoering van de Wmo is te kort, nog
geen jaar, om nu al uitspraken te kunnen doen over de toereikendheid of
vrije ruimte in de jaren na 2 0 08.
Bij de hierna volgende beschrijving van verschillende varianten wordt
aangegeven of de variant realiseerbaar is binnen het geschetste budgettaire
kader voor 2 008.
6. VARIANTEN BESCHREVEN EN VERGELEKEN
Op basis van een verkenning in de stad en bestudering van een grote
hoeveelheid publicaties kunnen in theorie 3 basisvarianten voor een 'Wmo-
loket' worden gepresenteerd. Elk van de drie nader uit te werken varianten
wordt eerst beschreven. Ze voldoen allen aan de basiseisen en de
uitgangspunten
De beschrijving wordt gevolgd door inzicht in:
voordelen
nadelen
Financiële consequenties
Schematische weergave
Variant 1: Stedelijke organisatie met 1 centraal in de stad
gevestigd Wmo-loket
Alle bestaande ondersteuningslocaties komen te vervallen en er komt één
plek waar elke toegang tot alle publieke organisaties in opgaan en zo
mogelijk ook de marktgeoriënteerde organisaties. In de plaats van alle
afzonderlijke toegangen tot organisaties komt er 1 organisatie voor info
advies en cliëntondersteuning, geheel onder gemeentelijke regie. Het
bestaande ondersteuningsaanbod (MEE, ouderenadviessociale winkel van HWL
CIZ-Wmo en steunpunten van AWBZ organisaties) spelen in deze variant geen
rol. Deze voorzieningen gaan allemaal op in het gemeentelijk Wmo loket of
bieden een concurrerend aanbod op het moment dat zij beschikken over andere
financieringsbronnen dan de gemeente. De gemeente kanaliseert alle huidige
eigen subsidiestromen m.b.t. info advies en cliëntondersteuning naar die
nieuwe organisatie. De nieuwe organisatie kan een door de gemeente
gesubsidieerde stichting zijn maar ook een afdeling cliëntondersteuning van
de gemeente
In het centrale loket de generalistische baliemedewerker die eenvoudige
informatie en adviesverstrekking en vraagverheldering biedtIn de
backoffice of bij andere organisaties specialisten voor specifieke functies
en doelgroepen.
Voordelen van deze variant zijn:
7