Blad 10
Wethouder Krol: Men is pas tevreden als er nul vroegtijdige schoolverlaters zijn.
Als er geld voor nodig is dan komt het college met een voorstel nieuw beleid.
Men komt met een notitie over het alcoholbeleid en maakt daarbij gebruik van
cijfers die er al zijn. Dat zal men wel in samenwerking met andere gemeenten doen.
Relevante cijfers zullen dan in de notitie staan.
Er is al eerder aandacht gegeven aan het technisch onderwijs. Men had echter vanuit
het onderwijs geen belang. Het was geen taak voor de gemeente en er liepen al
verschillende initiatieven. Hij wil het wel weer aan de orde stellen, maar hij
verwacht weinig response.
Mevrouw Taihan (PAL/GLf zegt dat het haar gaat om de bedrijven die om technisch
personeel zitten te springen.
Wethouder Krol zal het aankaarten bij het overleg met het mbo en men krijgt er een
verslag van.
Men heeft een gesprek gehad met bewoners in Aldlan over overlast door jongeren.
Er wordt extra verlichting aangebracht. Ouders van overlastgevende jongeren
worden op de hoogte gesteld. Er worden moskito's aangebracht. Eventueel komt er
een samenscholingsverbod. In januari komt er een rapportage naar de bewoners.
De heer Feddema (WD) wijst erop dat het probleem zich in Aldlan van de
bibliotheek verplaatst naar het winkelcentrum.
Wethouder Krol zal ook daar actie ondernemen. Hij wacht het voorstel van SP over
de condoomautomaten af. Hij roept wel alle partijen op om ook naar de dekking van
hun plannen te kijken.
5. Deel II
6.
Mevrouw Den Hollander CDA I
Infrastructuur en bereikbaarheid
Er is sprake van een nieuw fenomeen namelijk het project gebiedsgericht benutten.
Er zal gekeken worden naar een betere benutting van het bestaande wegermet tot de
bouwplannen gerealiseerd zijn. Hoe kan het verkeer bij vollopen op de hoofdroutes
over gemeentelijke en provinciale wegen worden geleid? Wat moet men zich daarbij
voorstellen? Hoe zit het met de veiligheid en leefbaarheid als men als gemeente
sluiproutes gaat aanwijzen?
De westelijke invalsweg en stadsring. Met de uitvoering van de stadsring wordt in
2008 daadwerkelijk gestart. Als risico wordt de ontbrekende externe financiering
genoemd. Wanneer staat het vast dat het financieel haalbaar is? Had het niet al lang
rond moeten zijn? Is er alternatieve financiering achter de hand? Wat zijn de
gevolgen als de planning eventueel moet worden bijgesteld vanwege het ontbreken
van de financiële middelen?
De CDA-fractie heeft in december 2006 aandacht gevraagd voor de
verkeersveiligheid op de Drachtsterbrug voor met name fietsers. De toegezegde
maatregelen zijn nog niet uitgevoerd. Wanneer zal dat gebeuren?
Wijken en dorpen
De versterking van de positie en de zelfstandigheid van de wijk- en dorpenpanels.
Als fractie stuit men telkens op klachten dat men vaak wordt geconfronteerd met
plannen of losse acties waarover de panels pas niet of in een heel laat stadium
worden geïnformeerd. Een concreet voorbeeld betreft Wytgaard. Het dorpspanel
kreeg het gevoel aangaande de woningbouwplannen buiten spel te staan.
Woon- en leefomgeving
In 2007 wordt de evaluatie van het reclamebeleid afgerond. Het college verwacht
volgens de toelichting geen veranderingen in het beleid. Het CDA zou aandacht
Blad 11
willen vragen voor reclame-uitingen in de binnenstad; de reclameborden steken
vaak heel lelijk af tegen de monumentale panden in de stad. Zou men niet in een
paar straten een proef kunnen doen met aangepaste reclame-uitingen?
De heer Stoelinga (NLP)
Connexxion gaat de uitvoering van het openbaar vervoer voor zijn rekening nemen.
De kleine bus zou meegenomen worden in de aanbesteding, maar men heeft daar
niets meer van gehoord in de uitvoering. De infrastructuur voor de ontsluiting van
de parkeergarage op het Zaailand is nadelig. Onderzoek nogmaals het alternatief van
de NLP.
Het fietsverkeer. Men daalt de komende 2 jaar naar 10% en dan gaat men weer naar
12%. Men zou op zijn minst naar zo'n 17% moeten gaan. Aan
fietsenstallingcapaciteit zou in 2009 geen tekort meer zijn. Dat zou volgens de NLP
voor 2008 al verwezenlijkt moeten worden.
Bij de nulmeting van de bekendheid van wijk- en dorpenpanels zat men in 2005 op
zo'n 20%. Dan gaat men naar 18% en vervolgens niets meer.
Bij de nulmeting was men voor 38% was men op de hoogte van de taken van de
panels. In 2010 zou dat 40% moeten zijn. Die ambities zijn veel te laag. Minstens de
helft zou moeten weten dat het wijkpanel het aanspreekpunt naar de gemeente toe is.
In 2008 gaat men het GRP uitwerken. Het zal binnen de huidige financiële kaders
moeten plaatsvinden.
Ook wil hij meer ambitie zien bij woon- en leefomgeving. Ook de handhaving op
reclame-uitingen zal meer aandacht moeten krijgen. Soms is er geen doorkomen aan
in de binnenstad.
De buurt- en wijkgebouwen worden mogelijk afgestoten in samenwerking met
woningbouwcorporaties. Hoe staat het daarmee? Wat zijn de mogelijkheden voor
huren door de wijk- en buurtpanels?
De heer Hoogterp (PAL/GL)
Infrastructuur en bereikbaarheid
PAL/GL is voor verdere stimulering van het fietsverkeer en gratis openbaar vervoer.
Moet dat niet worden meegenomen? Hij wijst op experimenten in andere grote
steden waar men 's avonds na 8 uur gratis in de stadsbus kan.
Ruimtelijke ordening
Er liggen nieuwe kansen in de buurt rond Zalen Schaaf. Dat staat niet bij de nieuwe
projecten. Het deel ten oosten van de Weaze: het krijgt een nieuwe woon- en
opvangbestemming. Komt dat gebied niet in aanmerking voor gebiedsontwikkeling?
In Wytgaard wilden de bewoners een andere locatie voor woningen dan de
gemeente.
Hij wijst op een interview met Bill Clinton. Daaruit bleek dat milieu juist een
duurzame investering is met economische voordelen. PAL/GL zou dan ook willen
investeren in duurzame woningbouw. Sneek, Drachten en Tytsjerksteradiel zijn
volgens een artikel in Leeuwarder Courant op het gebied van duurzaam investeren
veel verder dan Leeuwarden. PAL/GL zal met een motie komen om dit beleid te
stimuleren.
Het rekenkameronderzoek. Kan men het convenant met FSC-Nederland
ondertekenen? Aangaande het klimaat zou men meer ambities moeten hebben. Meer
opwekken aan duurzame energie dan 4%.
Waarom is er nauwelijks controle op het betalen van hondenbelasting? Zo'n 40%
betaalt deze belasting nu niet.
De heer Nicolai (PAL/GL)
Er zijn twee woningbouwcorporaties op bezoek geweest. De rijke
woningbouwcorporatie had weinig ambities en de arme woningbouwcorporatie juist
veel. Het wordt volgens hem een ernstige zaak betreffende het opknappen van