-1.853.22
Onderwerp;
Subsidie Molen
Stee nhuisterpolder
!age nr.J/
H u i z u m, 9 Maart 1954
Het bestuur van de Steenhuisterpolder heeft zich op
advies van de Cultuurtechnische Dienst te Leeuwarden tôt ons ge-
wend met het verzoek om een subsidie uit de gemeentekas in de
kosten van restauratie van de watermolen in genoemde polder.
Aanvankelijk was het polderbe stuur voornemens de molen te
doen afbreken en te vervangen door een Hercules windmotor. ^en
dergelijke polderbemaling zou minder onderhoud vragen en goed-
koper in de bediening zijn. Ook heeft voornoemd bestuur de erva-
ring opgedaan, dat het steeds moeilijker wordt een geschikte
molenaar te vinden, die goed met het oude type watermolen kan
omgaan.
Door storm was de molen ernstig beschadigd en dit stelde het
polderbestuur voor de noodzakelijkheid van een zo spoedig moge-
lijke oplossing. Tegelijk met het verzoek aan ons collège richtte
het bestuur zich ook met adressen tôt de Vereniging "De Holland-
sche Molen" en de Gedeputeerde Staten de zer provincie om bijdra-
gen voor het bovenomschreven doel. Hangende de beslissing op
deze verzoeken werd opdracht gegeven aan de timmerman-molenmaker
S. Schaafsma te Wijns, de nodige voorzieningen te treffen. Dit
is begrijpelijkomdat een polder, die gehael afhangt van de
bemaling (in dit geval windbemaling) niet steeds kan wachten
tôt de diverse instanties hun houding hebben bepaald. Hierdoor
zou de waterstaatkundige toestand ernstig in gevaar kunnen komen.
Uit het nemen van deze maatregel is tevens gebleken, dat het
bestuur van de Steenhuisterpolder op zijn aanvankelijk voornemen
om de windmolen te doen vervangen door een windmotor was terug-
gekomen.
ha de ontvangst van het verzoek om subsidie hebben wij ons
tôt de Vereniging "De Hollandsche Molen" gev/end met de vraag of
uit een oogpunt van landschapsschoon de molen naar haar oordeel
een zodanige waarde had, dat ook die Vereniging in de kosten van
restauratie zou willen bijdragen.
Uit het antwoord, dat wij hierop ontvingen blijkt, dat de
landschappelijke waarde van de molen vooral toeristisch van be-
lang is, omdat hij langs de elfstedenroute staat, terwijl verder
de molen een typisch friese poldermolen is en het behoud zeer
zeker waard.
"wanneer k'riesland geen molens meer had, zou de charme van
het landschap belangrijk minder zijn" schrijft het bestuur van
meergenoernde Vereniging en wij kunnen deze boutade volkomen on
de r s chrijven.
De onderhavige molen is gebouwd in 1879. Hij heeft een gebied
van 153 H.A. te bemalen. Het is een acht-kantige bovenkruier met
stenen onderbouw en verder opgetrokken uit hout, gedekt met
riet. Hij bevindt zich zoals U zult weten aan de Yvurgedijk dicht
bij de Dokkumer De.
Het mag âls algemeen bekend worden veronderstelddat er in
de loop der.jaren heel wat, voor het landschapsbeeld vaak zeer
waardevolle, molens zijn afgebroken of zodanig verminkt, dat
nauwelijks meer van molen gesproken kan worden. Dr is daarom,
naar ons oordeel, ailes aan gelegen er voor te waken, dat nog
meer onvervangbaar cultuurbezit verloren gaat.
Aan
"In"
deR a a d
notulen Raad /fi/j j-^/j