-1.842
Bijlage nr.
notulen Raad
Onderwerp:
Kasbeheer Sociale Zaken.
H u i z u m, 24 Juni 1959.
De loop der gebeurtenissen bij de gemeentelijke
Dienst voor Sociale Zaken heeft ons doen inzien, dat het nood-
zakelijk is op het bureau van deze dienst een reorganisatie in
te voeren.
In overleg met de districts-verificateur van het Centraal
Bureau voor verificatie en financiële adviezen der Vereniging
van Nederlandse G-emeenten is besloten het financieel en admi-
nistratief beheer volkomen te scheiden.
Het kasbeheer van de Dienst wensen wij op te dragen aan de
gemeente-ontvangerDe overige werkzaamheden blijven bij de
Dienst berusten.
In afwachting van wat wij U thans voorstellen, hadden wij
reeds, tengevolge van de ziekte van de heer van Hulsen, de ont-
vanger met het kasbeheer van Sociale Zaken belast. Dit was
evenwel aanvankelijk als een tijdelijke oplossing bedoeld, daar
wij, om redenen die geheel buiten de sfeer liggen van wat er
thans is voorgevallen, er steeds bezwaar tegen hebben gehad
deze combinatie blijvend in te voeren.
Wij kunnen ons thans wel verenigen met de suggesties, die
het verificatie-bureau heeft gedaan, omdat daarbij, als onder-
deel van het complex van maatregelen, nu wordt geadviseerd de
meerdere werkzaamheden op het ontvangerskantoor op te vangen
door invoering van een moderne boekhoudmethoden.l. door mecha-
nisatie. Door aanschaffing van een schrijfmachine met dubbele
voorsteekinrichting, zal het mogelijk zijn meerdere boekingen
in één handeling te verrichten. Hiermede zal worden bereikt,
dat de administratie altijd volledig bij is; overbrenging van
kasboek naar grootboek komt te vervallen (waardoor ook fouten
bij overboeking vermeden worden)de gemeenterekening vlugger
gereed kan zijn, omdat in dezelfde handeling de modellen J en K
onderdelen van de gemeenterekening) reeds aanstonds gereed ge-
maakt kunnen worden.
Het heeft voor ons een punt van ernstig beraad uitgemaakt
hoeveel de vergoeding moet bedragen, die aan de gemeenteontvan-
ger behoort te worden gegeven voor het voeren van het financieel
beheer van de Dienst voor Sociale Zaken.
Wij menen evenwel tôt richtsnoer te moeten nemen een wedde,
die een ontvanger heeft in een gemeente waar deze betrekking
een volledige dagtaak betekent. Dit wordt van hogerhand aange-
nomen zo te zijn in een gemeente van 8 tôt 10 duizend inwoners.
Wij zijn ervan overtuigd, dat de ontvanger bij het invoeren
van de voorgestelde reorganisatie een volledige dagtaak zal
krijgen. Het is U trouwens bekend, dat wij steeds al hebben be-
twijfeld of die grens wel bij 8000 inwoners ligt. Aangenomen
dat, als hij de gecombineerde functie waarneemt, een voile dag
taak wordt verricht, kan ons voorstel ook niet anders luiden
dan om de nevenfunctie te honoreren met het verschil tussen het
maximum van de salarisschaal voor een ontvanger in een gemeente
van 8000 tôt 10000 inwoners, zijnde f 6480.- en wat in de te-
genwoordige betrekking voor hem als maximum geldt 5100.
Aan