-1.811.122.315
Onderwerp
Verkeersmaatregelen.
H u i z u m, 16 April 1962.
Gedurende de avonduren, alsook op Zondagmiddagen, wordt
in de Langebuurt te Stiens veel last ondervonden van jonge-
lui, die met hun bromfietsen hinder en overlast aan het
verkeer veroorzaken, Deze baldadigheid wordt nog gestimu-
leerd door het feit, dat ter plaatse een cafétaria is ge-
vestigd, waar de jongelui samenkomen en met hun bromfiet
sen op het trottoir en de verkeersweg blijven omhangen.
Dikwijls laten zij daarbij de motoren in werking en ont-
ketenen zo gezamenlijk veel lawaai.
Le roekeloze wijze van rijden betekent ecn voortdurend
gevaar voor de weggebruikerszodat het dringend noodzake-
lijk wordt, dat aan dergelijke baldadigheden een eind wordt
gemaakt,
Ook de Uniaweg maakt dikwijls een gedeelte van het tracé
uit, waarop de snelheidsmaniakken hun overtollige energie
uitleven, terwijl de Pieter Jellessingel een prachtig
circuit vormt, waarop rondjes kunnen worden gedraaid.
Daar de Kievitstraat ongeveer ter hoogte van eerderge-
meld cafétaria op de Langebuurt uitkomt en dus ook het
eerste gedeelte van deze straat aan de jongelui gelegen-
heid biedt hun activiteiten te ontplooien door met nutte-
loos draaiende motoren veel kabaal te veroorzaken, menen
wij, dat het wenselijk is eveneens het gedeelte van de
Kievitstraat, gelegen tussen de Wulpstraat en de Lange
buurt in een bromfiets-verbod te betrekken.
Teneinde deze ontsporingen te beteugelen komt het ons
wenselijk voor het Westelijk gedeelte van de Pieter Jelles
singel, de Langebuurt, de Uniaweg en het gedeelte van de
Kievitstraat vanaf de Langebuurt tôt de aansluiting van
de Wulpstraat, gedurende bepaalde uren voor het bromfiets-
verkeer gesloten te verklaren. Het is gewenst dit gehele
traject in het verbod op te nemen, daar anders degenen,
die b.v. via de Uniaweg en de Langebuurt het dorp willen
passeren, halverwege zouden moeten terugkeren, indien
de Uniaweg niet in het verbod zou worden opgenomen. Om het
rondjes rijden rond de Ned. Hervormde Kerk te voorkomen, is
het reeds voldoende, dat een gedeelte van de Pieter Jelles
singel gesloten wordt verklaard
Wij hebben ons in eerste instantie afgevraagd of het
doorgaande bromfietsverkeer van een dergelijke beperking
aanzienlijke hinder zou ondervinden en hierbij gingen onze
gedachten in de eerste plaats uit naar de talloze vacantie-
gangers, die bij de zomerdag, gaande naar of komende van
Ameland, per bromfiets het dorp passeren en als regel van
deze route gebruik maken, Bij nader inzien blijkt ons even-
wel, dat deze passanten zonder veel bezwaren gebruik kunnen
maken van de Paardenwedstraatde Petterhuisterweg en de
Kakenweg, welk traject, slechts weinig langer is dan de
gebruikelijke route.
AAN
de R a a d