Toelichting op de ontwerp-wijzigingen van het Algemeen Ambtenaren-
reglement en op het ontwerp—hesluit van Burgemeester en V/ethouders
als hedoeld in artikel 16, lid 2, van dit règlement.
I. De voorgestelde wijziging van artikel 16, lid 2, van het Alge
meen Ambtenarenreglement beoogt een algemene basis te geven voor
de toepassing van werkclassificatie en prestatiebeloning. Daarbij
zijn deze beide methodieken, zoals steeds voor ogen heeft gestaan,
aan elkander gekoppeld in die zin, dat er, indien het salaris wordt
bepaald met behulp van werkclassificatieook aanspraak bestaat op
prestatiebeloning en dat hantering van een stelsel van prestatie
beloning niet mogelijk is zonder toepassing van werkclassificatie
De nadere uitwerking van deze basisbepaling is opgedragen aan Bur-
gemeester en Wethouders; op deze wijze kunnen de regelen de ontwik-
keling, welke op het gebied van de loonmethodieken nog gaande is,
snel volgen.
De aanvulling van het eerste lid van artikel 16 van het Alge
meen Ambtenarenreglement bewerkt, dat de prestatiebeloning onder-
deel wordt van de bezoldiging.
II. Het voorgestelde artikel 79a van het Algemeen Ambtenarenre-
glement heeft betrekking op de personeelsbeoordeling in het alge
meen. Deze beoordeling kan van belang zijn in het geheel van het
personeelsbeheerb.v. voor het promotiebeleidDoordat aruikel
28 van de Arbeidsovereenkomstenverordening o.a. de artikelen 79
tôt en met 86 van het Algemeen Ambtenarenreglement van overeen-
komstige toepassing verklaart, zal artikel 79a ook voor de arbeids
contractanten van afdeling I van de Arbeidsovereenkomstenverorde-
ning gelden.
III. Met betrekking tôt de nadere regelen van Burgemeester en Wet
houders z3J opgemerkt dat de inhoud van artikel B, lid 2, betref-
fende de samenstelling van de werkclassificatie- en inpassingscom-
missie, waarin ook de personeelsorganisatie zitting zullen hebben,
plaatselijk geregeld moet worden.
In de leden 13 en 6 van artikel B is deze commissie een ad-
viserende taak gegeven met betrekking tôt de indeling van de amb-
ten (functies) in de loongroepen en tôt eventuele afwljkende inde
ling van de betrokken ambtenaren daarin. lid 6 van artikel B is be-
doeld om gehanteerd te worden b.v. ten aanzien van leerlingen.
Met artikel C wordt beoogd het mogelijk te maken incidentele,
niet regelmatig voorkomende werkzaamhedente belonen.
In artikel D zijn de hoofdlijnen voor de prestatiebeloning
geregel^ redactie van lid f waarbij de prestatiebeloning zonder
enige beperkende bepaling wordt toegekend, volgt dat deze beloning
in aanmerking komt voor opneming in de pensioensgrondslag.
De prestatiebeloning zal, indien de prestatie meetbaar is, m
de regel (lid 5 laat afwijking toe) berekend worden met behulp van
gemeten tarieven; zolang de tarieven nog niet opgesteld zijn, kan
de beloning met ervaringstarieven of geschatte tarieven bepaald
worden. In de overige gevallen zal een ander systeem gevolgd moe-
ten worden, dat in lid 4 is aangeduid als systeem van verdienste-
beloning.
De leden 7 en 8 hebben hierop betrekking.
In lid 7 worden de elementen aangegeven, waarnaar wordt be
oordeeldlid 8 geeft de grenzen aan waartussen de premiepercen
tages zich kunnen bewegen. De nadere regelmg omtrent de toe te
kennen premie wordt overgelaten aan Burgemeester en Wethoude
Tenslotte is een regeling gegeven over herbeoordelmg D S
gronde bezwaren van de ambtenaar tegen zijn beoordeling voo
dienstebeloning.