- 4 -
Volgno. 90» Huisnummering
De leden van de 1e sectie dringen aan op invoe-
ring van straatnamen in de andere dorpen en
deze zo mogelijk êêntalig en dan in het fries
te stellen en de naamgeving ter beoordeling
aan de plaatselijke instanties te zenden.
De commissie van rapporteurs is het hiermede
eens en wil deze aangelegenheid gaarne onder
de aandacht van burgemeester en wethouders
brengen
Volgno. 93Wegbelasting.
Een lid van sectie 1 gaf er de voorkeur aan om
het percentage van de ongebouwde eigendommen
op 7-g- te handhaven en compensatie te zoeken
in de personele belasting.
Een lid van sectie 3 wilde de verhoging voor
de gebouwde eigendommen van 15$ tôt 20$ niet
toepassen voor percelen met een huurwaarde
tôt 200,
Eén der leden van de 2e sectie is volstrekt
tegen een verdere verhoging van de wegbe
lasting omdat steeds de zakelijke gerechtigden
deze belasting moeten opbrengen.
De andere leden van deze sectie kunnen zich
met deze verhoging verenigen, gezien de
waardestijging van de onroerende goederen.
Een lid van sectie 3 geeft de voorkeur aan
een assurantiebelasting boven verhoging van
de wegbelasting.
Een lid van de commissie van rapporteurs is
tegen een verdere belastingverhoging.
Een ander lid wil de belasting voor onge
bouwde eigendommen op 7lg$ handhaven en een
compensatie vinden in het heffen van 300 op-
centen op de hoofdsom van de personele be
lasting.
Eén lid van de commissie van rapporteurs
kan zich volledig verenigen met het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Burgemeester en wethouders zullen
met de gedane suggestie rekening
houden en t.z.t. met een voorstel
komen.
Tegen het gebruik van uitsluitend
friese namen bestaan uiteraard geen
bezwaren. Wel zal er daarbij op ge-
let moeten worden dat begrijpelijke
en goed uitspreekbare namen worden
gekozen.
Burgemeester en wethouders merken op
dat elke belastingverhoging voor be-
langhebbenden minder aantrekkelijke
consequenties meebrengt. Gestreefd
is naar een zo gunstig mogelijke
lastenverdeling.
Uiteraard kunnen de belastingverho-
gingen, welke thans aan de orde zijn
niet los van elkaar worden gezien.
Het ontlasten van een bepaalde caté
gorie zou een zwaardere last beteke-
nen voor een andere.
Zo delen de «rftgebouwde eigendommen
al behoorlijk in de verzwaarde be-
lastingdruk.
Wat betreft de mogelijkheid van in-
voering van een assurantiebelasting
moet hierbij dan worden opgemerkt
dat deze belasting weer de gebouwde
eigendommen zou treffen.
Hetzelfde is het geval met het voor
stel van het lid van de commissie van
rapporteurs om de wegbelasting voor
ongebouwde eigendommen op 7lr "te hand
haven en compensatie te zoeken in
verhoging van de opcenten op de hoofd
som van de personele belasting.
In aanmerking genomen het feit, dat
de laatste verhoging van dit opcen-
ten-percentage nog pas onlangs is
geschied en mede gelet op het feit
dat 300 opcenten wel bijzonder hoog
is wensen wij deze weg niet te gaan.
Trouwens ook uit hoofde van een ge-
lijkmatige verdeling van de belasting-
druk bestaan tegen een verdere ver
hoging van de opcenten op de perso
nele belasting ernstige bezwaren.
Volgno. 94»
Een lid van de 1e sectie doet de suggestie de
rommel bij de haven te Britsum (Wigarda) op
de één of andere manier op te ruimen teneinde
de woonschepenhaven en het bouwterrein ter
plaatse aantrekkelijker te maken.
De commissie van rapporteurs wil deze zaak
gaarne onder de aandacht van burgemeester
en wethouders brengen.
Burgemeester en wethouders zien niet
veel mogelijkheden tôt verbetering.
De situatie ter plaatse is zeker niet
best en een en ander zal nog eens
worden bezien.