- 4 - Volgno. 90» Huisnummering De leden van de 1e sectie dringen aan op invoe- ring van straatnamen in de andere dorpen en deze zo mogelijk êêntalig en dan in het fries te stellen en de naamgeving ter beoordeling aan de plaatselijke instanties te zenden. De commissie van rapporteurs is het hiermede eens en wil deze aangelegenheid gaarne onder de aandacht van burgemeester en wethouders brengen Volgno. 93Wegbelasting. Een lid van sectie 1 gaf er de voorkeur aan om het percentage van de ongebouwde eigendommen op 7-g- te handhaven en compensatie te zoeken in de personele belasting. Een lid van sectie 3 wilde de verhoging voor de gebouwde eigendommen van 15$ tôt 20$ niet toepassen voor percelen met een huurwaarde tôt 200, Eén der leden van de 2e sectie is volstrekt tegen een verdere verhoging van de wegbe lasting omdat steeds de zakelijke gerechtigden deze belasting moeten opbrengen. De andere leden van deze sectie kunnen zich met deze verhoging verenigen, gezien de waardestijging van de onroerende goederen. Een lid van sectie 3 geeft de voorkeur aan een assurantiebelasting boven verhoging van de wegbelasting. Een lid van de commissie van rapporteurs is tegen een verdere belastingverhoging. Een ander lid wil de belasting voor onge bouwde eigendommen op 7lg$ handhaven en een compensatie vinden in het heffen van 300 op- centen op de hoofdsom van de personele be lasting. Eén lid van de commissie van rapporteurs kan zich volledig verenigen met het voorstel van burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zullen met de gedane suggestie rekening houden en t.z.t. met een voorstel komen. Tegen het gebruik van uitsluitend friese namen bestaan uiteraard geen bezwaren. Wel zal er daarbij op ge- let moeten worden dat begrijpelijke en goed uitspreekbare namen worden gekozen. Burgemeester en wethouders merken op dat elke belastingverhoging voor be- langhebbenden minder aantrekkelijke consequenties meebrengt. Gestreefd is naar een zo gunstig mogelijke lastenverdeling. Uiteraard kunnen de belastingverho- gingen, welke thans aan de orde zijn niet los van elkaar worden gezien. Het ontlasten van een bepaalde caté gorie zou een zwaardere last beteke- nen voor een andere. Zo delen de «rftgebouwde eigendommen al behoorlijk in de verzwaarde be- lastingdruk. Wat betreft de mogelijkheid van in- voering van een assurantiebelasting moet hierbij dan worden opgemerkt dat deze belasting weer de gebouwde eigendommen zou treffen. Hetzelfde is het geval met het voor stel van het lid van de commissie van rapporteurs om de wegbelasting voor ongebouwde eigendommen op 7lr "te hand haven en compensatie te zoeken in verhoging van de opcenten op de hoofd som van de personele belasting. In aanmerking genomen het feit, dat de laatste verhoging van dit opcen- ten-percentage nog pas onlangs is geschied en mede gelet op het feit dat 300 opcenten wel bijzonder hoog is wensen wij deze weg niet te gaan. Trouwens ook uit hoofde van een ge- lijkmatige verdeling van de belasting- druk bestaan tegen een verdere ver hoging van de opcenten op de perso nele belasting ernstige bezwaren. Volgno. 94» Een lid van de 1e sectie doet de suggestie de rommel bij de haven te Britsum (Wigarda) op de één of andere manier op te ruimen teneinde de woonschepenhaven en het bouwterrein ter plaatse aantrekkelijker te maken. De commissie van rapporteurs wil deze zaak gaarne onder de aandacht van burgemeester en wethouders brengen. Burgemeester en wethouders zien niet veel mogelijkheden tôt verbetering. De situatie ter plaatse is zeker niet best en een en ander zal nog eens worden bezien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1965 | | pagina 147