-2 - 5. De bepaling, dat de ontvanger bij klasseovergang zoveel diensttijd in de nieuwe klasse toegekend wordt, dat de wedde onmiddellijk gelegen is boven die, welke hij genoot in de verlaten klasse, wordt vervangen door een bepaling, inhoudende dat, indien voor een ontvanger een andere salarisschaal komt te gelden, voor de nieuwe schaal in aanmerking genomen wordt de diensttijd, welke hij in de oude schaal verkregen had. 6. Indien gedeputeerde staten gebruik maken van hun bevoegdheid in bijzondere gevallen extra diensttijd toe te kennen, wordt vooraf de raad gehoord. Deze voorstellen hebben gedeputeerde staten doen besluiten een afzonderlijke bezoldigingsregeling voor de ontvangers en voor de secretarissen in deze provin- cie vast te stellen. De ontwerp-regeling voor de ontvangers ligt bij de raads- stukken voor U ter inzage (ontwerp-regeling I en II). Zoals U bekend heeft het bestuur van de sociale dienst de gemeente-ontvanger indertijd benoemd tôt kassier van die dienst en hem uit hoofde van die functie een jaarwedde toegekend, welke neerkomt op het bedrag van het verschil in de ontvangerswedde in een gemeente van 5001 - 8000 en een gemeente van 8001 tôt 10000 inwoners. Als gevolg van de inwerkingtreding van de Algemene Bijstandswet is de taak van de sociale dienst in aanzienlijke mate verminderd. In feite komt de taak van de dienst neer op uitsluitend het beheer van het bejaardentehuis Pyter Jurjenshôf te Stiens. De werkzaamheden van de kassier hebben uiteraard een evenredige ver- mindering ondergaan. Uitgaande van dit feit bestaat er derhalve voor handhaving van de huidige bezoldigingsnorm niet voldoende aanleiding. Wij hadden ons hierover reeds beraden. Wij hadden van de nieuwe bezoldigings regeling van gedeputeerde staten, waarvan reeds geruime tijd geleden de principes tôt de buitenwereld doordrongen, de verwachting dat het mogelijk zou zijn de ontvanger naar rato van zijn werkzaamhedenderhalve ook in verband met de meer openbare nevenfuncties te bezoldigen. Deze verwachting is niet geheel gerechtvaardigd gebleken. VJeliswaar gaat het ontwerp in principe uit van een salarissysteem dat voor elke ontvanger afzonder- lijk het salaris wordt bepaald aan de hand van feitelijke werkzaamheden, maar voor de in functie zijnde ontvangers blijft het geldende systeem van salariëring naar inwonertal gehandhaafd. Wel is, zoals U uit het vorenstaande reeds zal zijn gebleken de mogelijkheid ge- opend de ontvanger een vaste of tijdelijke verhoging te geven van 15$ va-n de geldende salarisnorm, indien aard en omvang van de taak daartoe naar het oordeel van gedeputeerde staten, de gemeenteraad gehoord aanleiding geven. Van deze bepaling zouden wij in het onderhavige geval gebruik willen maken. De aard en omvang van de werkzaamheden rechtvaardigen naar onze mening een vaste toelage van 15$. de eerste plaats denken wij uiteraard aan het kassierschap van de sociale dienst. Weliswaar is deze functie zoals wij reeds hebben aange- haald thans van geringere omvang, maar de toekenning van een zekere toelage lijkt ons gerechtvaardigd. Bovendien dient er rekening mee te worden gehouden dat in feite de werkzaamheden verbonden aan de invoering van de A.B.W. thans door de heer de Jager in zijn functie van ontvanger worden verricht en heeft er wat het totaal van de werkzaam heden betreft slechts een verschuiving van werkzaamheden plaats gevonden. Vervolgens moet in aanmerking worden genomen dat de ontvanger zal worden belast met de functie van kassier van het zwembad. Het is namelijk niet de bedoeling dat de vereniging zelf kas zal gaan houden. Het is overigens moeilijk U nu reeds een beeld te geven over de vorm waarin deze organisatie wordt gedacht aangezien daarover met het bestuur van de Vereniging "Het Zwembad" nog nader zal worden gesproken. Bovendien ligt het in de bedoeling de afdeling financiën van de secretarie hierbij in te schakelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1965 | | pagina 31