-2- De bijzonder onguns.tige financiële positie van de gemeente maakt het niet eenvoudig de benodigde dekkingsmiddelen verbonden aan deze sub- sidie-regeling zonder meer boven water te brengen. Bij de beantwoor- ding van deze vraag hebben wij ons voor ogen gesteld het feit dat in dien de tonnendienst nog jaren zal moeten v/orden gehandhaafd dit de gemeentekas jaarlijks nog aanzienlijke offers zou moeten kosten. nog afgezien van de bezwaren uit een oogpunt van volksgezondheid Zoals hiervoren reeds is opgemerkt zou het streven er op gericht moe ten zijn de tonnendienst met ingang van 1 januari 1973 te staken dan wel kostprijs dekkend te maken. Het staat in elk geval vast dat dan middelen beschikbaar komen welké kunnen worden aangewend tôt dekking van de kapitaalslasten van de niet afgeschreven kosten van de extra toegekende subsidies. Opgemerkt kan hierbij worden dat de tonnendienst over 1967 een bedrag van f. 13.000,zal kosten. Het is niet wel mo- gelijk een enigszins aanvaardbare berekening van het in 1973 vrijkomen- de bedrag te maken omdat daarvoor te veel ongewisse faktoren meespelen, zoals loonkostenstijgingen en een minder efficient funk~ioneren van de dienst bij een dalend aantal tonnen. Niettemin zal zoals gememoreerd een hoger bedrag voor de subsidieverle- ning beschikbaar moeten komen. Wij zien daartoe de volgende mogelijk- heid Tôt nog toe kwamen de kosten van de verleende subsidies rechtstreeks ten laste van de gewone dienst en was op de betreffende post een bedrag beschikbaar van f. 5-000,voor het gemeentelijk aandeel. In ons stre ven tôt een snelle liquidatie van de tonnendienst en de daaruit voort- vloeiende besparing van kosten is het niet onlogisch de subsidiepost over te brengen naar de kapitaaldienst en wel in die vorm dat het thans op de gewone dienst uitgetrokken bedrag wordt aangewend als dekkings- middel voor een kapitaalsuitgaaf. van f. 30.300,als gemeentelijk aandâel, af te schrijven in tien jaah, ->aar een rente van 6-|De ge wone dienst van de begroting 1967 worat aldus niet beinvloed. Wij stellen u voor het subsidie-bedrag voor de vervanging van een privaatton door een closet met waterspoeling te bepalen op 1/3 van een maximum kostenbedrag van f. 1800,en in verband met het gemeenteliqk aandeel ad f. 200,ons een krediet "ce verlenen tôt een bedrag van f. 30.300,door vaststelling van de bij de raads- stukken gevoegde begrotingswijziging. ad b. Zoals u bekend bedraagt het recht voor het geregeld ledigen van een privaattoon per jaar bij een huurwaarde van.f. 200,of minder f. 30,— y bij een huurwaarde van meer dan f. 200,en niet meer dan f. 400, f. 40, bij een huurwaarde van meer dan f. 400,f. 60, Deze rechten zullen verhoogd moeten worden met name in de gevallen waarin de toestand van de woning het economisch verantwoord maakt de nodige voorzieningen te treffen. Het zou zelfs te overwegen zijn in deze gevallen op de ràchten in de naaste toekomst een matige winst te leggen teneinde daaruit een gedeelte van de extra kosten van de sub- sidiemaatregel te bestrijden. De wijziging van de betreffende verorde- ning hopen wij u nog dit jaar voor te leggen.Waf de slechte woningen betreft kan worden opgemerkt dat het grootste deel hiervan in het kader van onze plannen tôt krotopruiming reeds langs deze weg zullen verdwij- nen en derhalve wat de tonnendienst betreft geen grote problemen zul len opleveren. Wij nemen althans aan dat de rijksoverheid ons in dit streven zal steunen door beschikbaarstelling van een voldoend aantal woningwetwoningen ad_c. In dit vijfjarenplan tôt versnelde liquidatie van de privaatton- nen past een stok achter de deur.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1967 | | pagina 57