Agendapunt 7 Voorstel 68/68 Qnderwerp s Raamontsluitingsplan. Aan de vemeenteraad. S t i e n s, 24 juni 1968 Indertijd werd van de Cultuurtechnische Dienst het aanbod ontvangen om zonder kosten voor de gemeente plannen voor een goede cnisluiting van het buitengebied op te stellen. In dit plan, later aangeduid als het raam ontsluitingsplanzouden 00k de bestaande landbouwwegen worden "bezien en eventueel gewijzigd worden opgenomen. In het helang van goede intergemeentelijke verhindingswegen werd dit plan afgestemd op soortgelijke plannen in omliggende gemeenten. Hoewel het hier ging om wegen "op papier" heeft de voorbereiding van het thans voor u bij de raadstukken ter inzage liggende plan vrij lang ge- duurd. Op ons verzoek is het plan op een aantal punten herzien. Zo is b.v. het tracé van de Aldlânsdyk in tegenstelling tôt het oorspronkelijke plan, ongewijzigd gehandhaafd op ons voorstel. Ook de aansluiting van de be— stemmingsplannen van de dorpen was in de voorbereiding een belangrijk punt. Zoals hiervoor reeds is opgemerkt omvat het voorliggende raamontsluitings plan een aantal herzieningen van bestaande wegverbindingen alsmede een aanvulling in de vorm van nieuw geprojecteerde wegen. Het spreekt welhaast vanzelf dat het grootste deel van de bestaande wegen ongewijzigd is gehand haafd. De belangrijkste wijzigingen zijns a. De weg langs de Dokkumer Ee; die duidelijk als intergemeentelijke ont— sluitingsweg moet worden gezien. Bij aanleg v_n deze weg krijgen ook de oudlandswegen die thans doorlopen een doorgaande functie. b. De weg naar Oudkerk langs de Wurge, die een goede verbinding geeft van de Noordwesthoek van de provincie over de Dokkumer Ee met de Wouden» Dit hoeft dan niet via Leeuwarden te gaan. c. De weg van Britsum naar Cornjura die een goede verbinding geeft van de dorpen Jelsum, Comjum en Britsum onderling. De overige nieuwe traceringen zijn van ondergeschikte betekenis en spreken voor zichzelfîçt zoals een blik op de plankaart u duidelijk zal maken. Wij stellen u voor het raamontsluitingsplan te aanvaarden als basis voor het toekomstig beleid op het gebied van de wegenplanning. De geplande wegen zullen daartoe moeten worden opgenomen in het in voorbereiding zijn-de bestemmingsplan voor het buitengebied. De uitvoering van de plannen en dan met name de nieuwe wegverbindingen stuit op de slechte financiele positie van de gemeente. Zelfs indien in de werken een niet onaanzienlijk subsidie kan worden verkregen, stuit de uitvoering van de werken op do eledvra togvotingspositie van de gemeente. Ter illustratie mag dienen het voorbeeld van de ook op het onderhavige plan opgenomen wegverbinding Britsum—Cornjum. De kosten van de wegverbinding worden geraamd op ruim f 330.000,Ondanks het feit dat in deze investè- ring een subsidie kan worden verkregen van de Cultuurtechnische dienst van ruim f 118.000,is uitvoering van dit belangrijke plan niet rregelijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1968 | | pagina 31