Agendapunt 7
Voorstel 68/68
Qnderwerp s
Raamontsluitingsplan.
Aan
de vemeenteraad.
S t i e n s, 24 juni 1968
Indertijd werd van de Cultuurtechnische Dienst het aanbod ontvangen om
zonder kosten voor de gemeente plannen voor een goede cnisluiting van het
buitengebied op te stellen. In dit plan, later aangeduid als het raam
ontsluitingsplanzouden 00k de bestaande landbouwwegen worden "bezien en
eventueel gewijzigd worden opgenomen.
In het helang van goede intergemeentelijke verhindingswegen werd dit plan
afgestemd op soortgelijke plannen in omliggende gemeenten.
Hoewel het hier ging om wegen "op papier" heeft de voorbereiding van het
thans voor u bij de raadstukken ter inzage liggende plan vrij lang ge-
duurd. Op ons verzoek is het plan op een aantal punten herzien. Zo is b.v.
het tracé van de Aldlânsdyk in tegenstelling tôt het oorspronkelijke plan,
ongewijzigd gehandhaafd op ons voorstel. Ook de aansluiting van de be—
stemmingsplannen van de dorpen was in de voorbereiding een belangrijk punt.
Zoals hiervoor reeds is opgemerkt omvat het voorliggende raamontsluitings
plan een aantal herzieningen van bestaande wegverbindingen alsmede een
aanvulling in de vorm van nieuw geprojecteerde wegen. Het spreekt welhaast
vanzelf dat het grootste deel van de bestaande wegen ongewijzigd is gehand
haafd.
De belangrijkste wijzigingen zijns
a. De weg langs de Dokkumer Ee; die duidelijk als intergemeentelijke ont—
sluitingsweg moet worden gezien. Bij aanleg v_n deze weg krijgen ook de
oudlandswegen die thans doorlopen een doorgaande functie.
b. De weg naar Oudkerk langs de Wurge, die een goede verbinding geeft van
de Noordwesthoek van de provincie over de Dokkumer Ee met de Wouden»
Dit hoeft dan niet via Leeuwarden te gaan.
c. De weg van Britsum naar Cornjura die een goede verbinding geeft van de
dorpen Jelsum, Comjum en Britsum onderling.
De overige nieuwe traceringen zijn van ondergeschikte betekenis en spreken
voor zichzelfîçt zoals een blik op de plankaart u duidelijk zal maken.
Wij stellen u voor het raamontsluitingsplan te aanvaarden als basis voor
het toekomstig beleid op het gebied van de wegenplanning. De geplande
wegen zullen daartoe moeten worden opgenomen in het in voorbereiding zijn-de
bestemmingsplan voor het buitengebied.
De uitvoering van de plannen en dan met name de nieuwe wegverbindingen stuit
op de slechte financiele positie van de gemeente. Zelfs indien in de werken
een niet onaanzienlijk subsidie kan worden verkregen, stuit de uitvoering
van de werken op do eledvra togvotingspositie van de gemeente.
Ter illustratie mag dienen het voorbeeld van de ook op het onderhavige
plan opgenomen wegverbinding Britsum—Cornjum. De kosten van de wegverbinding
worden geraamd op ruim f 330.000,Ondanks het feit dat in deze investè-
ring een subsidie kan worden verkregen van de Cultuurtechnische dienst van
ruim f 118.000,is uitvoering van dit belangrijke plan niet rregelijk.