- 11 - Bovendien ligt het in de bedoeling de venakelijkheidsbelasting in een tijdvak van 10 jaar af te schaffen. Voor wat betreft de onder a bedoelde verruiming van het geneentelijke belasting- gebied houdt het wetsontwerp ins a. de invoering van een gemeentelijke belasting terzake van onroerend goed$ b. de mogelijkheid van een toeristenbelasting en het vervallen van de geneente- lijke opcenten op de personele- en grondbelasting, de bouwterreinbelasting, de straatbelasting, de baatbelasting, de assurantiebelasting en de z.g. be- belasting in natura- De keus is dus gevallen op de belasting op onroerend goed en dit is dan ook het belangrijkste onderdeel van het ontwerp en niet op een gemeentelijke belasting op het inkonen. Men kan dit laatste betreuren, omdat een belasting op het inkomen uit sociaal oogpunt bezien aantrelckelijk lijkt. Toch raag niet uit het oog wor- den verloren, dat het in de praktijk niet eenvoudig is de draagkracht via een in- konensbelasting goed tôt uitdrukking te brengen. Het is overigens niet onze be doeling hierbij lang stil te staan, o ndat de arguinenten pro en contra in het be- stek van deze toelichting nauwelijks zin hebben, hoe intéressant zij politielc ook mogen zijn. De belasting op onroerend goed zal worden geheven van de zakelijk genothebbenden en de gebruikers. In het ontwerp worden geen grondslagen genoead| de memorie van toelichting zegt, dat het allemaal eenvoudig kan, en noemt dans oppervlakte van de gronden, vloeroppervlakte of inhoud van de gebouwen dan wel de besteraming van grond of gebouwen. Het betrekking tôt ongebouwde onroerende eigendommen worden de gemeenten in het ontwerp beperkt in hun belastingheffing. Het is namelijk zo,dat van agrarische cultuurgronden geen belasting meer zal mogen worden geheven. De heffing van de gebruikers is in wezen niet aan een beperking gebonden. Het zal bovendien bijzonder noeilijk zijn net de persoonlijke omstandigheden rekening te houden. Zou aen b.v. rekening willen houden met de draagkracht dan zullen de perceptielcosten die toch al niet laag zullen zijn, nog belangrijk stijgen. De heffing van de zakelijk genothebbenden is beperkt tôt 25van de algemene uitkering uit het geraeentefonds exclusief sociale zorg. Dat betekent dat van deze catégorie belastingplichtigen niet veel meer mag worden gevraagd dan nu het ge- val is. Het vorenstaande betekent dat de belastingdruk ko :<it te liggen op de gebruikers. In hoeverre dit ontwerp het staatsblad zal halen is op dit moment niet te bezien. De regering heeft met haar plannen nog al vat kritiek uitgelokt, zodat hierover geen zinnig woord te zeggen valt. Hij meenden er goed aan te doen u alvast in te lichten omtrent de plannen van de regering en wel omdat zij een der sluitstukken zullen worden van de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten en derhalve voor onze gemeente van grote betekenis zal worden. Pinanciering. Op het gebied van de financierings îiddelen zijn de geneenten nog volledig af- hankelijk van de regering. In het kader van de centrale financiering zijn leningen gevraagd voors pachtontbinding Johs. de Boer f 106.365, stratenplan Stiens-Zuid I - 63.515,39 rioolwaterzuiveringsinstallatie - 51.000, uitbreiding aardgasnet - 290.000, stratenplan Britsum - 156.900, parkeerterrein Stiens - 65.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1968 | | pagina 123