- 7 -
De restauratie van de toren en kerk
te Jelsum is urgent, zo werd in de 3e
sectie opgemerkt. Kunnen hiervoor
geen ander middelen gevonden worden?
In ieder geval verdient dit de meest
mogelijke aandacht. Een lid van deze
sectie wilde f. 2.000,reserveren
em de lekkage te verhelpen.
De restauratieplannen stuiten evenwel op
de zwakke financiële positie van de kerk—
voogdij. Daarom zijn ook de plannen tôt
restauratie van de toren blijven liggen.
Het heeft immers geen zin, enkel de toren
te restaureren. De lekkage van het d.Jc van
de toren zal worden verholpen.
De commissie van rapporteurs geeft
deze vragen aan burgemeester en wet-
houders door. Met de suggestie, ge—
daan aan het slot, kan de commissie
wel instemmen.
Volgno. 248 en volgende._ Onderhoud van wegen. straten. pleinen en voetpaden.
In de 1ste sectie kwamen de navolgende Deze vragen worden door burgemeester en
wensen naar voren. wethouders als volgt beantwoords
a. het aanbrengen van een asstreep Hoewel het standpunt van de deskundige
op de Menno van Coehoornwei te instanties ten aaizien van het aanbrengen
Bntsum van asstrepen op dit soort wegen (met
rijwielverkeer) zonder meer negatief is,
zal een p oef met het aanbrengen van een
asstreep op de weg naar Britsum en Oude
Leije worden genomen. Volgens een tele-
fonisch advies van de A.N.W.B. is het aan
brengen van een asstreep op een weg pas
gewenst als er ter weerszijden van de streep
als uiterste minimum 2.5O m. overblijft en
de weg niet door wielrijders wordt gebruikt.
Het resul.taat van de babakening dient an—
ders te worden verkregen door voldoende
bermplanken.
b. een voetgangersoversteekplaats
(zébra) bij de Skilwei
c. voortaan asfaltfietspaden aanleg—
gen inplaats van tegelfietspaden
Het lijkt ons niet gewenst om over
de grote verkeersweg waar geen snelheids-®-
beperking geldt een gemarkeerde voet
gangersoversteekplaats te maken. Men is
al gauw geneigd te denken dat men voor—
rang heeft, waardoor levensgevaarlijke
situaties ontstaan.
In de vervanging van de tegelfietspaden door
asfaltpaden wordt geen subsidie verkregen.
°verigens worden thans tegelfietspaden niet
meer aangelegd. Het fietspad langs de Brë-
dyk verdwijnt in de naaste toekomst.
d. wanneer komter verbetering in de De rondweg om Stiens zakt nog na en moet de-
slechte toestand van het wegdek van durende dit zakken nog plaatselijk worden ge-
ll vf 8n Wat iS repareerd alvorens een asfalt-betondek op
oorzaak? aangebracht kan worden. Overigens is de con-
structie van de secundaire wegen(op dit
soort ondergrond die toentertijd werden ge-
maakt aan de lichte kant, bij een dergelijke
verkeersintensiteit.