- 7 - De restauratie van de toren en kerk te Jelsum is urgent, zo werd in de 3e sectie opgemerkt. Kunnen hiervoor geen ander middelen gevonden worden? In ieder geval verdient dit de meest mogelijke aandacht. Een lid van deze sectie wilde f. 2.000,reserveren em de lekkage te verhelpen. De restauratieplannen stuiten evenwel op de zwakke financiële positie van de kerk— voogdij. Daarom zijn ook de plannen tôt restauratie van de toren blijven liggen. Het heeft immers geen zin, enkel de toren te restaureren. De lekkage van het d.Jc van de toren zal worden verholpen. De commissie van rapporteurs geeft deze vragen aan burgemeester en wet- houders door. Met de suggestie, ge— daan aan het slot, kan de commissie wel instemmen. Volgno. 248 en volgende._ Onderhoud van wegen. straten. pleinen en voetpaden. In de 1ste sectie kwamen de navolgende Deze vragen worden door burgemeester en wensen naar voren. wethouders als volgt beantwoords a. het aanbrengen van een asstreep Hoewel het standpunt van de deskundige op de Menno van Coehoornwei te instanties ten aaizien van het aanbrengen Bntsum van asstrepen op dit soort wegen (met rijwielverkeer) zonder meer negatief is, zal een p oef met het aanbrengen van een asstreep op de weg naar Britsum en Oude Leije worden genomen. Volgens een tele- fonisch advies van de A.N.W.B. is het aan brengen van een asstreep op een weg pas gewenst als er ter weerszijden van de streep als uiterste minimum 2.5O m. overblijft en de weg niet door wielrijders wordt gebruikt. Het resul.taat van de babakening dient an— ders te worden verkregen door voldoende bermplanken. b. een voetgangersoversteekplaats (zébra) bij de Skilwei c. voortaan asfaltfietspaden aanleg— gen inplaats van tegelfietspaden Het lijkt ons niet gewenst om over de grote verkeersweg waar geen snelheids-®- beperking geldt een gemarkeerde voet gangersoversteekplaats te maken. Men is al gauw geneigd te denken dat men voor— rang heeft, waardoor levensgevaarlijke situaties ontstaan. In de vervanging van de tegelfietspaden door asfaltpaden wordt geen subsidie verkregen. °verigens worden thans tegelfietspaden niet meer aangelegd. Het fietspad langs de Brë- dyk verdwijnt in de naaste toekomst. d. wanneer komter verbetering in de De rondweg om Stiens zakt nog na en moet de- slechte toestand van het wegdek van durende dit zakken nog plaatselijk worden ge- ll vf 8n Wat iS repareerd alvorens een asfalt-betondek op oorzaak? aangebracht kan worden. Overigens is de con- structie van de secundaire wegen(op dit soort ondergrond die toentertijd werden ge- maakt aan de lichte kant, bij een dergelijke verkeersintensiteit.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1968 | | pagina 147