- 10 -
Dit is volgens hem het gevolg van organisatorische moeilijkheden. In Dokkum wil
men het vervoer van de mensen van en naar hun werk zelf gaan regelen. Men werkt
op het ogenhlik hovendien druk aan het oprichten van een afdeling voor hoofdar-
beiders. Hij zegt verdar, dat gedeputeerde staten het besluit tôt garantieverkla—
ring van een geldlening voor de bouw van een nieuwe werkplaats hebben goed0ekeurd
en dat men dan ook hoop heeft, dat met de bouw in maart 1970 een begin kan worden
gemaakt. Het is hem bekend, dat verschillende deelnemende gemeenten in de werk
plaats te Dokkum de gemeente Leeuwarderadeel thans verwijten, dat men wel over
een nieuwe regeling wil meepraten, maar dat men zich terugtrekt wanneer de uit—
eindelijke beslissing moet vallen.
Wanneer Leeuwarden voor bepaalde zaken financiële bijdragen van het rijk ont—
vangt, dan ontvangt men die in Dokkum voor de nieuwe werkplaats zeer zeker ook»
In de nieuwe werkplaats te Dokkum zal het tekort per main f 4-3»72 bedragen.
De heer Beeksma is het er mee eens, dat de belangen van de mens moeten prevaleren.
Hij weet ook, dat er grote bezwaren tegen het reizen naar Dokkum bestaan. Het be-
treft namelijk vaak mensen met rugklachten. Spreker kan zich dan ook wel met het
voorstel van burgemeester en wethouders verenigen.
De heer Kuipers zegt, dat de heer Nijdam een goed bestuurslid van de stichting
"de drie gemeenten" blijkt te zijn, want hij komt er in ieder geval goed voor op»
Daarmee wil spreker hem complimenteren. De heer Nijdam zegt, dat er in
de werkplaats te Leeuwarden bepaalde misstanden zijn.
Dit iB beslist niet meer het geval. Het is de heer Kuipers uit een gesprek met
een betrokkene gebleken, dat ailes in Leeuwarden prima loopt en dat men er met
plezier werkt.
De heer Ni.jdam zegt van het laatste niet overtuigd te zijn, daar men in Leeuwarden
nog steeds plaats heeft voor 150 mensen.
Het verwondert de voorzitter, dat de stichting "de drie gemeenten" Leeuwarderadeel
niet omtrent het plan van eigen vervoer heeft ingelicht. In Leeuwarden heeft men
dit groepsvervoer reeds in samenwerking met andere bedrijven. Hij juicht het plan
toe om ook groepsvervoer naar Dokkum te organiseren. Gezien de opbouw van de ar—
beidsmarkt in het noorden van Priesland, is het voor spreker nog zeer de vraag of
het instellen van een afdeling voor hoofdarbeid in Dokkum lukt.
De catégorie hoofdarbeiders is zo gering, dat het zelfs nog de vraag is, of een
dergelijke afdeling in Leeuwarden wel kan worden opgericht. De werkplaatsen voor
hoofdarbeiders kunnen dan ook het beste geconcentreerd worden in êén of twee
plaatsen in Priesland. Van de goedkeuring der garantie van de geldlening was het
gemeentebestuur nog niets bekend. De opmerking "nu laat Leeuwarderadeel ons in de
steek" kan beslist niet van êên van de voorzitters der verschillende gemeentera—
den komen. Die konden het standpunt begrijpen, alhoewel het hun wel speet.
Van misstanden in Leeuwarden wil spreker niets horen zolang men het niet kan be-
wijzen. De deelnemende gemeente in Leeuwarden zijn overigens bijzonder tevreden.
Al met al gelooft de voorzitter, dat het de moeite waard is, om dit voorstel aan
te nemen.
De heer Soepboer wil erop wijzen, dat het onderhavige voorstel niet alleen van de
voorzitter uitgaat, maar dat het hele collège van burgemeester en wethouders er
achter staat. Op korte termijn willen burgemeester en wethouders Leeuwarderadeel
bij de regeling in Dokkum houden, maar op lange termijn is een heroriëntatie
noodzakelijk. Spreker heeft in de raad van beheer van de stichting "de drie gemeenr-
ten" er ook op gewezen, dat men zich niet moet verwonderen, dat Leeuwarderadeel
zich wil heroriënteren. Men moet vooruitzien naar bijvoorbeeld het jaar 2000.
Dat is de achtergrond van deze gang van zaken.
Na de gehouden discussie wensen de heren Ni.jdam en Tolsma hoofdelijke stemming
over dit voorstel.
Voor het voorstel stemmens mevrouw Stolte, mevrouw Bijlsma, de heren Kuipers, D.
Dijkstra, Tulner, Soepboer, de Swart en Beeksma.
Tegen het voorstel stemmens de heren Tolsma en Nijdam.