Dit voorstel treedt in de plaats van het u abusievelijk onder punt 16 van de agenda
eerder toegezonden voorstel. Op de agenda dient punt 16 te luiden; "Voorstel om de
weg door Stiens a<ls voor.-iangsweg aan te wijzen".
Agendapunt 16 Stiens, 26 augustus 1970.
Voorstel 70/102
Onderwerp;
aanwijzing voorrangsweg.
Aan
de gemeenteraad.
Bij schrijven van 25 april 1970 heeft het bestuur van de vereniging "Plaatselijk
Belang" te Stiens o.m. gevraagd of, nu de toegang van It Kleaster via It Achter-
bosk naar de Langebuorren sterk verbeterd is, het niet wenselijk is om het in
rijden van It Kleaster in het vervolg te doen plaats vinden vanaf de Kakewei,
dus in omgekeerde richting als thans het geval is.
Naar aanleiding van dit verzoek hebben wij ons omtrent de verkeerssituatie ter
plaatse beraden en terzake advies ingewonnen. Op grond daarvan zijn wij tôt de
conclusie gekomen, dat de uitrit vanaf It Achterbosk op de Langebuorren welis-
waar aanzienlijk is verbeterd, maar dat de uitrit vanaf het Kleaster op It
Achterbosk nog steeds onoverzichtelijk is. Hanneer het inrijden van It Kleaster
in omgekeerde richting zou worden toegestaan als thans het geval is, dan zal
naar onze mening op de hoek It Kleaster - It Achterbosk een gevaarlijke situa-
tie ontstaan, Hoewel de toestand op het kruispunt van It Kleaster met de Kakewei
ook niet iedeaal is, achten wij de situatie daar minder gevaarlijk dan op de
hoek It Kleaster - It Achterbosk, mede in verband met het betrekkelijk geringe
gebruik dat onder de huidige omstandigheden van It Kleaster wordt gemaakt.
Naar ons oordeel verdient het daarom geen aanbeveling om het inrijden van It
Kleaster te doen plaats vinden vanaf de Kakewei.
Uit het onderzoek is verder gebleken, dat door de voortgaande bebouwing in plan
Zuid It Achterbosk steeds intensiever als verbindingsweg tussen Zuid en het
centrum wordt gebruikt. Als gevolg hiervan dreigt op het kruispunt van It Achter
bosk met de Langebuorren een gevaarlijke verkeerssituatie te ontstaan. Het
verkeer op de Langebuorren, komende uit de richting van de Uniawei, wordt di
rect na een bocht geconfronteerd met het van rechts komende verkeer uit It
Achterbosk en moet daaraan voorrang verlenen. Gezien de onoverzichtelijke si
tuatie ter plaatse zijn xvij van mening dat het uit een oogpunt van verkeers-
veiligheid aanbeveling verdient het verkeer op de Langebuorren, zijnde een deel
van de doorgaande route door Stiens, voorrang te verlenen op het verkeer, ko
mende uit It Achterbosk.
Het nadeel van deze maatregel is, dat het doorgaande verkeer door Stiens met
steeds wisselende situaties te maken krijgt, bij de ene zijweg geen voorrang,
bij de volgende weer wel.
Vitj zijn daarom van mening, dat het gewenst is de doorgaande route door het dorp
Stiens vanaf Koudenburg tôt aan de spoorwegovergang in de Lege Hearewei als
voorrangsweg aan te wijzen. Daarbij zouden wij het veikeer, komende vanuit It
Achterbosk willen verplichten te stoppen voordat de Langebuorren wordt opge—
reden, evenals het verkeer vanuit de Pieter Jellessingel, voordat dit bij café
Fàber de Smelbrêge oprijdt (zoals ook reeds thans het geval is) en ook het ver
keer, komende vanaf de Hegebuorren, voordat dit de Pieter Jellessingel oprijdt.
Uij stellen u voor:
a. het tracé Uniawei (vanaf de Brédyk)Langebuorren, Smelbrêge, Pieter Jelles
singel, Lege Hearewei (tôt aan de spoorwegovergang) aan te wijzen als voor
rangsweg.