- 5 - 16. Voorstel om de weg door Stiens als voorrangsweg aan te wi.jzen. (voorstel 70/102) De heer Kuipers is niet overtuigd van het mit van de voorgestelde maatregel en vindt de aan te brengen borden geen verfraaiïng van het dorpsbeeld. De heer Tulner oordeelt de invoering van een voorrangsweg wel van belang, met name 00k voor niet—Stiensers. Met de verkeersrichting op It Kleaster gaat spre— ker akkoord, maar wel is hij van mening dat het aanbrengen van een voorrangs— kruising op de hoek It Kleaster-Kakewei-Ritske Boelemastrjitte de nodige aan- beveling verdient. Deze aangelegenheid en de kruising It Achterbosk-Langebuor- ren (voor het verkeer wat It Achterbosk inrijdt) zag spreker graag als studie- terrein voor de ANWB. Voorts wijst hij op de mogelijkheid de voorrangsweg bij de rondweg te laten eindigen in plaats van bij de spoorwegovergang. Mevrouw Bijlsma vestigt de aandacht op de onoverzichtelijke kruising It Ach terbosk -Pieter Jellessingel en de kruising Pyter Jurjensstrjitte-Pieter Jel- lessingel waar heesters het uitzicht belemmeren. De heer Kamminga is het in grote trekken eens met de heer Tulner, behalve waar het betreft het doorlopen van de voorrangsweg voorbij de spoorwegovergang. Hij vraagt zich wel af, of het niet wenselijk is zebrapaden aan te leggen om de voetgangers te beschermen tegen het - nu vermoedelijk sneller rijdende - ver keer op de doorgaande route. De voorzitter benadrukt de noodzakelijkheid van de te nemen maatregel. Hij wijst erop, dat in steeds meer plaatsen de hoofdweg als voorrangsweg wordt aangewe— zen. Spreker zegt de verkeersveiligheid een belangrijker goed te vinden dan de door de heer Kuipers gesignaleerde ontsierende werking van de borden. Spreker antwoordt mevrouw Bijlsma door te wijzen op de verplichting verkeer van rechts voorrang te verlenen, waarbij moeilijk op iedere hoek verkeersmaatrege- len kunnen worden genomenj hij zegt toe, dat aan het snoeien van de heesters de nodige attentie zal worden gegeven. Verder merkt hij op, dat op het ogenblik de plaats van de bushaltes in studie zijn, waarbij dan tevens het aanbrengen van zébra1s zou kunnen worden betrok— ken. De maximum-snelheid op een voorrangsweg binnen de bebouwde kom blijft echter 50 km, zodat daar van gemeentewege niet veel tegen kan worden gedaan. Spreker zegt, dat de voorrangsweg nu geheel binnen de bebouwde kom komt te lig- gen, hetgeen bij doortrekking tôt de rondweg niet het geval zal zijn en het feit ligt er, dat de gemeenteraad buiten de bebouwde kom in dezen niet regelend op kan treden. Spreker zegt voorts er niet veel voor te voelen de ANWB in te schakelen, omdat het werk daardoor erg vertraagd zou worden. De heer Tulner blijft van mening, dat een ANWB-advies een onmisbare schakel in de besluitvorming is. 1",e voorzitter zegt geen goede ervaringen met de ANWB te hebben maar wanneer van hun kant een spoedige beantwoording gegarandeerd wordt is hij bereid om een rapport te vragen. Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel be— sloten. (besluit 70/69) 17. Voorstel tôt aankoop van de woning Bûterhoek 12 te Stiens. (voorstel 70/l03) Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel be- sloten. (besluit 70/65) Voorstel tôt wi.iziging van de bezoldigingsverordening met betrekking tôt de leefti.jd voor het minimumloon. (voorstel 70/1QA1 Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voor stel besloten. (besluit 70/66)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1970 | | pagina 9