De provincie heeft de weg naar Oudlcerk geschrapt als zynde met noodzakely.c. Nu is volgens hem door de stedebouwlcundigen de beide einden aan elkaar ge.cnoopt. aen heeft deze gemeente binnenkomende een bocht naar redits gemaalct naar de weg die dan langs de Jurgedyk liep en zo komt men dan in Stiens. Die verbinding betekent dat er tussen de 1Jurgedyk en de Poelhiisterdyk nog een 3e weg zou komen. Volgens de kaart loopt er een liniaal rechte weg van Stiens naar de Doldcuraer Se. Het landelijk karakter van ait gebied zal door de aanleg van deze weg zelcer worden aanget aat. lin fraktie kan daar niet direlct voor zijn. Hij zou er de voorkeur aan geven, dm de 1 Jurgedyk wordt aangepakt door deze Vijv. een meter breder te maken. Verder is hy van mening dat men niet helemaal onder de brug uit kan en evenmin onder de aansluiting tussen de brug en de Jurgedyk omcbfc dit in een vroeger stadium is afgesproken. Hii vraagt of het ni et mogelijk is dat het kollege dit voorstel weer terug neemt en komt met een kompleet plan, inclusief de rekonstrulctie van de Uurgedyk. Hanneer het voorstel von burgemeester en wethouders wordt aangenomen en m het leader van de werlcloosheidsvoorziening wordt ùifcgevoerd dan ontstaat er een goede verlceersweg, die echter bij de Uurgedyk ophoudt. Verkeerstechnisch acht hij dit bijzonder bezwaarlijk. Resumerend wil hij stellen dat zijn fraktie niet erg enthousiast is met deze verbmdmg, maar dat men van oordeel is, dat men hier niet helemaal onderuit kan. De voorkeur wordt gegeven aan een kompleet plan, waarbij de Hurgedyk dan een meter breder wordt met handkaving van het bestaande tracé. Het enige waar zijn fraktie mee akkoord kan gaan is de aanleg van de brug maar dan dient met de rest van de verbindingen geuacht te worden tôt de ruilverkavelmg. Volgens de heer Faber is heip uit een onderzoek gebleken, dat de mensen die in het betreffende gebied wonen, geen enkel belang hebben bij deze brug en weg. lien heef geen behoefte aan toenemend verkeer op een nogal emalle weg, waarlangs bovendien regelmatig vee wordt gedreven. De voorzitter antuoordt raevr. de Boer dat zij niet moet veronderstellen dat de Hegedyk en de lîartenawei door dit plan op een laag pitje zouden komen te staan. Burgemeester en wethouders zijn met dit voorstel gekomen omdat er indertyd bepaalde afspraken zijn gemaalct die intergemeentelijlc waren. Gesprekspartners waren destyds e gemeente Hestdongerexleel, Ferwerderadeel en Leeuwarderadeel. Van het tegenwoordige kollege was toen nog niemand aanwezig en van de raad ook vrywel niemand. Het is de vraag of dit moet betelcenen dat men daarmee de afspraak volledig naast zich neer kan leggen. Door het toenmalig kollege zijn de plannen tôt de aanleg van de landbouw- tenweg aan de raad voorgelegd. Tôt de aanleg werd destijds niet besloten, maar wel is men met de verdere ontwilJceling van de plannen aldcoord gega-an. Hierraee zit men wat, want het belang van het door trelcken van de weg naar Leeuwarden ziet ook geen van de leden van het huidige kollege. Als men echter de weg in Ferwerderadeel niet dood wil laten lopen dan is net enig altematief het leggen van een brug en het doortreldcen van een stuk weg. In een la er stadium is aan het kollege van burgemeester en wethouders van Ferwerderadeel wel medegedeeld dat deze wegaanleg voor deze gemeente voorlopig geen fmancieel anal bar e kaart zou zijn. Er is niet gesteld de/fc er niramer iets zou gebeuren. Aile strekers hebben volgens hem gelijk wanneer zij zeggen dat er nog eens een vervolg zal raoeten komen wanneer er ooit een stuk weg zal komen vanaf de brug naar de Uurge- Tegên de heer Fa,ber zegt de voorzitter dat er van een van de bewoners ter £aatse een schriftelijlc verzoelc ligt om deze weg aan te leggen. Verder court a.teert hij, dat de heer de Haan adviseert het voorstel terug te nemen, terwijl de heer Tulner in overweging geeft de helft van het voorstel terug te nemen, n, 1. de wegaanleg, omdat hij deze aanleg niet los kan zien, van het tracé en de breedt* van de Hurgedyk. De moeilijkheid van het handhaven van het trace en het verbreden van de Hurgedyk is wel dat dan het verkeer door Stiens wordt gehaald. Het zou eenvouaigei zijn om dit rond het dorp te leiden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1974 | | pagina 49