- 20 - Antwoord b. en w. Wij merken op dat voor de reiskostenvergoeding van de burgemeester naast een provinciale regeling voor het vervoer binnen de gemeente, een vergoe- ding van autokosten voor reizen buiten de gemeente ingevolge het Reiifcesluit van toepassing is. Voor de ambtenaren en wethouders is het Reisbesluit van toepassing, verdeeld in een tweetal categoriën naar de cataloguswaarde van de auto. Teneinde de verschillen zoveel mogelijk te elimineren wordt reeds gedurende een groot aantal jaren aan de wethouders en de ambtenaren het ge- middelde van de tarieven van beide categoriën uitbetaald. Een aanpassing° van de autovergoeding van de burgemeester aan laatstgemelde tarieven is wet- telijk niet mogelijk. 64. Volgnr. 62. Abonnementen op de telefoon en de kosten van gesprekken. In de 3e sectie vragen aile leden zich af of het nog zinvol is vergoedingen voor telefoonkosten aan personeelsleden te verlenen, nu een telefoonaanslui- ting vnjwel tôt de normale en algemene voorzieningen behoort. Zij vragen of het mogelijk is een specificatie te verstrekken van de terug- ontvangst van particulière gesprekken. Een lid van de le sectie vraagt of het niet wenselijk is om aan de wethouders ook de gesprekskosten te vergoeden. Antwoord b. en w. -t. Ook het vor.ig jaar is bij de behandeling van de begroting een vraag gesteld omtrent de vergoeding van telefoonkosten aan gemeente-ambtenaren. Wij hebben toen geantwoord, dat wij het voor een goede uitoefening van de dienst noodzakelijk achten9 dat een aantal functionarissen via het openbaar telefoon- net bereikbaar is en dat daarvoor een vergoeding wordt verleend. In dit standpunt is geen wijziging gekomen. ben specifibatie van de terugontvangst van particulière gesprekken is moeilijk te geven. Het geraamd bedrag berust op ervaringscijfers. Wij hebben er geen enkel bezwaar tegen, dat de door de wethouders thuis gevoer- de dienstgesprekken voor de gemeente wordcn vergoed. Indien van uw kant daartegen ook geen bezwaren bestaan, dan kan deze regeling wat ons betreft wel met ingang van 1 januari 1975 in werking treden. 65. Volgnr. 196. Kosten en subsidie terzake van bad- en zweminrichtingen. In de 2e sectie wordt de vraag gesteld oE ook aangetoond kan worden dat de mooie zomer van invloed is geweest op de exploitatie-uitkomsten van het openluchtbad. Antwoord b. en w. Door de slechte zomer van 1974 werden er in 1975 49 abonnementen minder ver- kocht. Dit vormde circa 6% van het aantal in 1974. Het afgelopen mooie zomer- seizoen zorgde echter vergeleken met 1974 voor een extra verkoop van losse kaar- ten van ruim 5000 stuks en een extra verkoop van knipkaarten van ruim 150 stuks. VC)or3aande financieel vertaald, betekende dit een hogere opbrengst van b,.Hier staat tegenover dat er meer chloorbleekloog en water verbruikt werd, hoewel er ook minder gas verstookt werd. Per saldo schatten wij dat de afgelopen mooie zomer op de exploitatie-uitkomsten een voordelige invloed heeft gehad van ongeveer f 5.000, 6,000,hetgeen overigens niet behoeft te betekenen dat het ûotale exploitatie-tekort beneden de raming zal blijven. 66. Volgnr. 294. Secundaire wegen en versrangende wegen van het secundair wegenplan. Een lid van de 3e sectie dringt er op aan eens te proberen m.b.t. het onderhoud van bermen, groenstroken langs de wegen en de plantsoenen zonder onkruidbestrij- dingsmiddelen te werken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1975 | | pagina 112