Agendapunt 5 ,1 r i
Voorstel 76/ 63
Onderwerp: Stiens» 14 raei 1976.
wijziging gemeensbhappelijke
regeling Woonwagens!chap Friesland r
de gemeenteraad ,;,v
ïlet Algemeen Bestuur van het Woonwagenschap Friesland heeft in zijn vërgâdering
van 5 maart,1976 besloten de deelnemende gemeenten voor te stellen de gemeen
schappelijke regeling op een aantal punten te wijzigen.
Met de vigerende regeling is gedurende anderhalf jaar ervaring opgedaan. In deze
tijd is gebleken, dat deze regeling op een aantal punten wijziging behoëft. Td-
vens is reeds tijdens de procédure van tôt standkoming van de nu geldende rege
ling toegezëgd, dat een aantal tdèn door de deelneffietide genieenten gemaakte op-
merkingen bij de eerstvolgende wijziging nog eens zouden worden bezien.
De thans voorgestelde wijziging betreft volgens het begeleidend schrijven van
het schap in hoofdzaak de volgende punten?
1. een nadere precisering van de catégorie woonwagenbewoners tôt welke de zorg
van het schap zich, uit^trekt. rr
2. het scheppen van een iets grotere mogelijkheid tôt bijsturing van het beleid
zonder dat dit iedere keer behoeft te leiden tôt wijziging van de, gemeenschap-
pelijke regeling,
3. het' elimineren van enige historisch verklaatbare doch thans niet mee'r ter za -
ke doende bepalingen.
4. het aanbrangen van noodzakelijke nadere precisërihg, aanvulling, wijziging en
weglating van een aantal begrippen en zaken.
Met betrekking tôt de hiervoor genoemde hoofdzaken van de wijziging van de-ge-
raeenschappelijke regeling moge het volgende ter toelichting dienen:
1. De Woonwagenwet kent twee aspecten. Enerzijds regelt zij een bepaalde woonvom
en als zodanig strekt zij zich uit tôt aile bewoners van woonwagens, jAnderzijds
is het hoofddoel van de Woonwagenwet echter de bevordering van^ôt maatschap-
pelijk welzijn van de woonwagenbevolking. In dit laatste verband wordt echter
onder woonwagenbevolking niet aile bewoners van woonwagens verstaan, maar
slechts de traditionele woonwagenbewoners waarbij het wonen in een woonwagen
een onderdeel vormt van een eigen subcultuur^ en die zichzelf veelal aandui-
den met de benaming reizigers".
Het Woonwagenschap Friesland is niet in het leven geroepen om in intergemeen-
telijk verband een bepaalde woonvcrm te regelens maar om het maatschappelijk
welzijn van de woonwagenbevolking in het gebied van de deelnemende gemeenten
te bevorderen.
Daar in het verleden tussen gemeenten en het schap hieoover wel eens misver
standen hebben bestaan leek het wenselijk in de gemeenschappelijke regeling
duidelijk tôt uitdrukking te brengen tôt welke catégorie van bewoners van
woonwagens zich de zorg van het schap uitstrekt. Het is echter bekend dat 00k
andere categorieën woonwagenbewoners met gelijke problemen geconfronteerd
kunnen worden als de "reizigerstF.
Om te verhinderen dat in bepaalde situaties deze woonwagenbewoners tussen wal
en schip vallens is via artikel 4, lid 5, de mogelijkheid ingebouwd dat de
zorg van het schap zich in bepaaldedoor het Algemeen Bestuur te beoordelen
gevallen 00k over hen kan uitstrekken. De gedachten gaan hierbij met name uit
naar de in deze provincie overwinterende kermisreizigers, die naast de woon
wagen over geen andere huisvesting beschiklcen.
2. Dit punt epitst zich vooral toe op het centra- en sfmdplaatsenbeleid. De thans
vigerende gemeenschappelijke regeling gaat wat dat betreft te veel uit van
een statisclie situatie. Evenals de woningbehoefte is echter de behoefte aan
standplaatsen geen statisch maar een dynamisch gegeven.
Het is inmiddels gebleken dat zowel het totale in de vigerende gemeenschappe
lijke regeling genoemde aantal standplaatsen als het genoemde aantal woonwa-
il.i:
il,- t j-' n'T Pfi'isin'i.x .il'assi2p. ttôJ.
Aan f. r
1 V y J -v«. -il* J t.1j
i i j ?r. •-