Agendapunt 17
Voorstel 76/124
OnderwerpStiens, 18 oktober 1976.
de territoriale begrenzing
en de taakstelling van samen-
werkingsverbanden in de pro-
vincie Friesland
Aan
de gemeenteraad
Door de werkgroep "Voorbereiding Beleidsadvies Regionalisatie" is in maart 1976
een rapport aangeboden aan de "Stuurgroep Regionalisatie".
Op basis van dit rapport en het rapport inventarisatie heeft de stuurgroep -
bestaande uit vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en
de provincie - het rapport "De territoriale begrenzing en de taakstelling van
samenwerkingsverbanden in de provincie Friesland" samengesteld.
Het doel van dit rapport is om het beleid m.b.t. de samenwerkingsverbanden wat
meer te koordineren en meer af te stemmen op de regiovorming.
Konkreet betekent dit, dat graag wordt gezien dat de samenwerkingsverbanden, zowel
publiekrechterlijke als burgerlijke, zich gaan koncentreren binnen één regio.
Verwacht wordt, dat de samenwerkingsverbanden dan doorzichtiger worden voor de be-
stuurder en de bestuurde.
Inderdaad is het zo, dat er momenteel een wirwar aan samenwerkingsverbanden is.
Met name de burger heeft hier in het geheel geen kijk op en elk streven om daarin
verbetering te brengen moet dan ook worden toegejuicht.
Vanuit dit oogpunt gezien willen wij dit rapport duidelijk als positief waarderen.
Verder wordt in het rapport nog ingegaan op draagvlak en aantal regio's. Naar de
mening van de stuurgroep kan met de instelling van 5 regio's worden volstaan, te
weten: Noordoost Dokkum c.a.) Noord (Leeuwarden c.a.), Zuidwest (Sneek c.a.),
Zuidoost (Heerenveen c.a.) en Oost (Drachten c.a.)
Naar onze mening is het draagvlak van de regio noordoost wel erg klein. Daarom zou
deze regio zich beter kunnen aansluiten bij de regio Noord of Oost.
In hoofdstuk VI: Samenwerking anders dan op regionaalniveau, geeft de stuurgroep
haar gedachten weer over gemeentelijke samenwerking binnen de grenzen van de aange
geven regiogrenzen en over deze grenzen heen.
De mening hierover zou kunnen gaan in de richting dat vooral in deze situatie's
de vrijheid van de gemeentebesturen beknot wordt.
Wrj wijzen er echter in dit verband op dat juist de gemeentebesturen middels haar
eigen organisatie de V.N.G. afdeling Friesland, mede de stuurgroep hebben gevormd.
Twee redenen kunnen o.a. hiervoor aangevoerd worden, n.l.:
- de samenwerking tussen gemeenten, middels de Wet Gemeenschappelijke Regelingen
funktioneerd meer technocratisch dan democratisch.
- ongemerkt worden meer zaken van lokaal bestuur naar hogere bestuurslagen overge-
heveld. Te denken valt hier vooral aan gedeconsentreerd bestuur door Rijksinspec
teurs en Consulenten.
Wil men nu de samenwerking tussen gemeenten zowel als de taakstelling hiervan meer
démocratiseren en veiligstellen dan kan de door de stuurgroep aangegeven werkwijze
hieraan meewerken.
De grenzen van de toekomstig te vormen regio's zullen dan echter een vrij vast ge-
geven moeten zijn.