Agendapunt 9
Voorstel 76/ 156
OnderwerpStiens, 7 deceraber 1976.
Verkeersmaatregelen
Aan
de gemeenteraad
I. Stiens.
Bij uw besluit van 26 augustus 1971 is besloten de splitsingen Skilwei-Ljurkstrjit-
te en Skilwei-Wearklank aan te wijzen als voorrangssplitsingen en wel zodanig,dat
het verkeer op de Skilvei voorrang verkrijgt boven dat op de andere straten.
Naar onze mening is het gewenst, dat eenzelfde besluit wordt genomen ten aanzien
van de splitsing Skilwei - weg naar It Skil. Het verkeer op de Skilwei verkrijgt
hierdoor voorrang op het verkeer uit It Skil.
II. Britsum.
Met de verkeersadvieskotmnissie van de rijkspolitie, de direkteur van gemeentewerken
en de komaissie openbare werken en verkeerszaken is uitvoerig overlegd over even-
tueel te nemen verkeersmaatregelen te Britsum en Comjum.
Wat betreft Britsum zijn aile betrokkenen bij dit overleg het er over eens» dat
het, gelet op de verkeerssituatie ter plaatse, gewenst is dat een zodanige verkeers
maatregel wordt genomen, dat het verkeercp het Stedpaed voorrang verkrijgt boven
het verkeer op de Finne en het Sillan.
Ook wat betreft de verkeerssituatie Stedpaed-Menno van Coehoornwei/Greate Buorren
en Sillân-Menno van Coehoornwei zijn aile adviserende instanties het er over eens,
dat het gewenst is dat het verkeer op de Menno van Coehoornwei/Greate Buorren
voorrang verkrijgt op het verkeer van het Stedpaed en het Sillan.
Om de binnen de bebouwde kom van Britsum gelegen splitsing Sillânsreed-Menno^van
Coehoornwei ook als voorrangssplitsing aan te wijzen is niet nodig, daar de Sil-
lânsreed een onverharde weg is. Het verkeer op de Sillânsreed is in verband hier-
mede reeds verplicht het verkeer op de Menno van Coehoornwei voorrang te verlenen.
III. Cornjum.
In discussie is geweest of het geen aanbeveling verdient het tracé Skeltedyk, Helm-
blomstrjitte, Stedpaed en Menno van Coehoornwei als voorrangsweg aan te wijzen.
Met name de verkeersadvieskommissie van de rijkspolitie heeft zich er tegen ver
zeç, dat de doorgaande wegen te Cornjum als voorrangswegen zouden worden aangewe-
zen, Genoemde konanissie meent, dat de situâtie ter plaatse thans zodanig is, dat
het verkeer gedwongen wordt, gelet op het bochtige tracé en de vele zijwegen, om
langzaam te rijden. Gevreesd wordt, dat wanneer het verkeer op de doorgaande we
gen voorrang zou verkrijgen op de zijwegen, hetzij door een aanwijzing als voor
rangswegen, hetzij door een aanwijzing als voorrangssplitsingen, dat dit snelheids
verhogend zal werken en dat hiermede de verkeersveiligheid ter plaats niet is ge-
diend.
Zowel de kommissie openbare werken en verkeerszaken als on kollege kan deze visie
wel onderschrijven.
IV. Menno van Coehoornwei.
Nu de 2e brug over de Stienservaart in een vergevorderd stadium verkeert zal bin
nen afzienbare tijd de aansluiting van de Griene Leane op de Menno van Coehoornwei
een feit worden. In verband hiermede is het gewenst, dat over de voorrangsregeung
Griene Leane-Menno van Coehoornwei een besluit wordt genomen.
Wij stellen ons voor, dat gelijk aan de voorrangsregeling Wythusterwei-Menno yan
Coehoornwei de solitsing Menno van Coehoornwei-Griene Leane wordt aangewezen als
voorrangssplitsing, met dien verstande dat het verkeer op de Menno van Coehoornwei
voorrang verkrijgt op het verkeer op de Griene Leane.